آینده سرمایه‌گذاری در بازار دلار و سکه خسارت زاست!

فرزانی گفت: سرمایه گذاری در ارز‌های خارجی، طلا و سکه در ادامه سال توصیه نمی‌شود و افرادی که به سمت این بازار بروند، دچار خسارت خواهند شد.

حجت الله فرزانی کارشناس ارشد اقتصادی بانکی و مالی درباره نوسانات اخیر نرخ ارز در کشور, اظهار کرد: سرمایه گذاری بازار ارز  در شرایط فعلی کشور به عوامل مختلفی  از جمله (درونی و بیرونی) باز می گردد. با توجه به افزایش  دسترسی بانک مرکزی در نیمه دوم سال به منابع بلوکه شده و ارزی ما در کشورهای ثالث  منجر به افزایش عرضه ارز در اقتصاد شده و می تواند قیمت ارز را کنترل کند.

وی ادامه داد: شرایط و انتظارات تورمی موجود در جامعه که شاکله اصلی سرمایه گذاری در بازار ارز است, برای افزایش قیمت ارز,کاهش پیدا کرده است. در کشور ما بازار ارز, به نوعی تبدیل به بازار سرمایه گذاری شده است. بنابراین حوزه در آینده رشد نخواهد داشت زیرا  انتظار تورمی موجود در جامعه کم شده است.

فرزانی بیان کرد: کشف واکسن کرونا و به مراتب دسترسی به معنی پایان اپیدمی ویروس کرونا بوده . بنابراین وضعیت اقتصاد در کشور ما بهبود یافته و بهتر می شود. کاهش قیمت دلار منجر به  گشایش اقتصادی, افزایش تولید و درآمد پایدار خانوار ها می شود. همچنین  بخش واقعی اقتصاد در کشور به  حرکت در آمده و ” ریال ” در کشور تقویت می شود.

این کارشناس تصریح کرد: از عوامل بیرونی افزایش نرخ ارز می توان به فشار حداکثری, تحریم های آمریکا, سیاست های مختلف  اشاره کرد.البته اتفاقات اخیر در آمریکا اثر تحریم های ظالمانه بر اقتصادکشور ما را بلا اثر کرده  و می تواند  موجب کاهش انتظارات تورمی و کاهش نرخ ارز در کشور می شود.

وی ادامه داد: روابط بین ارزهای کشور معادله اقتصادی به نام” رابطه پرتو”  دارد. در رابطه پرتو ” ریال به ” یورو” و ” ریال” به ” دلار” به این صورت است که یک سبد دارایی در کشور ایران و سبد دایی دیگر در کشور مقصد چند ریال ایران  یا چند یورو یا دلار  کشور دوم خواهد بود. محاسبات اقتصادی نشان می دهد که ارزهای خارجی ما دارای حباب هستند. این مسئله نشان می دهد یک سبد در ایران گران تر از همان سبد در معادله یورویی یا دلاری کشود مقصد قیمت گذاری می شود.

فرزانی تصریح کرد:  این مسئله که دلار بیش از  اندازه قیمت گذاری می شود به قیمت تعادلی تمام شده آن باز می گردد.البته مناسبات اقتصادی در شکل گیری چنان مسئله ای نقش دارد. سرمایه گذای در ارزهای خارجی, طلا وسکه  در ادامه سال توصیه نمی شود و افرادی که به سمت این بازار بروند, دچار خسارت خواهند شد. در خوشبینانه ترین حالت دارایی این افراد به صورت ریال باقی می ماند.

/باشگاه خبرنگاران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.