فعالیت بانک‌ها با 50 درصد نیروی انسانی قابل اجرا است؟

مصوبه ضعیف شورای پول و اعتبار برای فعالیت شعب بانک‌ها در شهرهای با وضعیت قرمز، در سطح شعب شهر تهران اجرایی نشده است.

در دوره دو هفته‌ای اعمال محدودیت‌های شدید کرونایی در مناطق قرمز و اعمال محدودیت‌های بیشتر نسبت به قبل در مناطق نارنجی، برای مناطق قرمز، فعالیت ادارات دولتی را با یک سوم نیروی انسانی ادامه می‌دهد اما برای شبکه بانکی در مناطق قرمز یا یک دوم نیروی انسانی تعیین کرده است.

پیگیری‌ها از سطح شعب برخی بانک‌های بزرگ کشور نشان می‌دهد که به دلیل اینکه کاهش 50 درصدی نیروی انسانی شعبه امکان ارائه خدمات به مشتریان بانک‌ها را دچار مشکل کرده و فرایند فعالیت شعبه را به اختلال مواجه می‌کند، بسیاری از شعب بانک‌ها با 100 درصد نیروی انسانی در روز اول اعمال محدودیت‌های کرونایی به فعالیت پرداختند.

در واقع در عمل مصوبه شورای پول و اعتبار که بر کاهش 50 درصدی حضور نیروی انسانی در سطح شعبه در مناطق قرمز تاکید کرده بود، اجرایی نشد و شرایط و نوع فعالیت شعب بانک مانع از اجرای این مصوبه شده است. یکی از کارمندان شعب بانکی در تهران به ما می گوید: روسای شعب موظف به ارائه همه خدمات بانکی به همه مشتریان هستند و چنین وظیفه ای با نیمی از نیروی انسانی قابل اجرا نیست.

با توجه به توسعه بانکداری الکترونیک بسیاری از عملیات‌های بانکی برای این دوره دو هفته‌ای می‌توانست در قالب بانکداری الکترونیک انجام شود. به عنوان مثال افزایش سقف کارت به کارت به 15 میلیون تومان، فراهم شدن امکان نقل و انتقال وجه به وسیله پایا و سانتا در قالب اینترنت بانک و موبایل بانک و حتی دریافت اسناد و مدارک لازم برای تسهیلات به صورت اسکن و ارسال الکترونیک آن به بانک می‌تواند بسیاری از مراجعات مشتریان بانک‌ها به شعبه را کاهش خواهد داد و می‌تواند احتمال ابتلاء کارمندان بانک‌ها به کرونا را به حداقل ممکن برساند.

در کنار این اقدام دولت با همکاری نظام بانکی می‌توانست برای این دوره دو هفته‌ای ارائه برخی خدمات بانکی به صورت حضوری را ممنوع کند. اشتغال در شعبه بانک به دلیل مراجعه متعدد مشتریان در طول روز و ارتباط مستمر کارمندان با اسکناس این شغل را در معرض شدید ویروس کرونا قرار داده است. باوجود این شرایط خطرناک مصوبه شورای پول و اعتبار آنقدر غیرعملیاتی و ضعیف بود که در همان روز اول به بایگانی رفت.

اعمال محدودیت های کرونایی در سطح شعب به چند صورت قابل اعمال بود:

1- فعالیت یک روز در میان شعب بانک ها به صورت یکی در میان.

2- محدودسازی خدمات حضوری بانکی به خدمات غیرنقدی

3- استفاده از ظرفیت های بانکداری الکترونیک برای کاهش مراجعه مردم به شعب بانک ها

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.