توسعه نوآوری‌ در فناپ با عبور از خود

هلدینگ فناپ با سرمایه‌گذاری گروه مالی پاسارگاد و با هدف تامین نیازهای این گروه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دی ماه 1384 تأسیس شد. در آغاز هدف اصلی این شرکت طراحی و تولید راهکار بانکی بومی با توجه به تخصص و دانش روز جوانان ایرانی بود. فناپ پس از دست‌یابی به این هدف به تدریج حوزه کار خود را به دیگر حوزه‌های فناوری اطلاعات گسترش داد.

شرکت فناپ به تدریج با ارائه راهکارهای جامع مالی، راهکارهای جامع بیمه‌گری، بورس، مدیریت و پردازش تراکنش‌های مالی فعالیت خود را توسعه داد. امروزه بخشی از بانک‌های خصوصی و دولتی کشور، سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، موسسات مالی و اعتباری، شرکت‌های بیمه و کارگزاران بورس در حال استفاده و بهره‌برداری از راهکارهای فناپ هستند. به همین دلیل ما در عصربانک با دکتر شهاب جوانمردی، مدیرعامل هلدینگ فناپ گفت‌و‌گویی کوتاه درباره وضعیت این هلدینگ انجام دادیم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.

تجربه‌های فناپ در حوزه‌های غیرمالی

جوانمردی در ابتدا با اشاره به تجربه‌های فناپ در حوزه‌های غیرمالی و بانکی بیان کرد: «توسعه و پیاده‌سازی راهکارهای حمل‌ونقل هوشمند با تکیه بر دوربین‌های ثبت تخلف و سرعت‌سنج، اولین تجربه فناپ در حوزه‌های غیرمالی و بانکی بود. در ادامه با ارایه خدمات ارزش افزوده محتوایی و پرداخت بر بستر موبایل، راه‌اندازی اپراتور ارتباطات ثابت مخابراتی و شبکه توزیع محتوای ابری در بخش‌های مختلف زنجیره فناوری ارتباطات به سمت کسب تجربه در حوزه‌های غیربانکی گام برداشتیم.»

دستاوردهای متنوع گروه فناپ

طبق گفته مدیرعامل فناپ، راه‌اندازی اولین تلویزیون اینترنتی کشور، نقشه و مسیریابی هوشمند، طراحی و پیاده‌سازی راهکار جامع سازمانی و صنعتی براساس چشم‌انداز انقلاب چهارم صنعتی در قالب بزرگترین پروژه نرم‌افزاری کشور، راه‌اندازی آزمایشگاه، مرکز نوآوری و شتابدهی کسب‌وکارهای نوپا بخش دیگری از دستاوردهای گروه فناپ تا به امروز بوده است.

زندگی بر مدار فناوری

جوانمردی با تاکید بر اینکه فناپ «زندگی بر مدار فناوری» را دنبال می‌کند، افزود: «نیروی انسانی این شرکت بزرگترین سرمایه آن تلقی می‌شود که از بین نیروهای متخصص و باتجربه انتخاب شده‌اند. فناپ در حال حاضر با توسعه کارآفرینی در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات، توانسته است شرکت‌ها و بخش‌های  کسب‌‌وکاری خود را به بیش از 20 مجموعه برساند و در این راستا حدود 4هزار نفر از نخبگان و فارغ التحصیلان دانشگاه‌های معتبر در گروه شرکت‌های فناپ مشغول به فعالیت هستند.»

نگاهی به مهم‌ترین چالش‌های شرکت فناپ

جوانمردی در رابطه با مهم‌ترین چالش‌های شرکت فناپ گفت: «شرکت‌ها در هر مرحله‌ای از توسعه با یک سری از چالش‌های خاص مواجه خواهند شد. اولین چالش بزرگ برای ما عبور فناپ از خود و حرکت به سمت مدارهای بالاتر است. برخی از مجموعه‌ها زمانی که به حد خاصی از رشد می‌رسند دچار شیفتگی نسبت به دستاوردهای خود می‌شوند و نگاه نوآورانه و تغییروتحول مستمر در نحوه نگرش‌ آنها بسیار سخت می‌شود. زمانی که شرکت‌ها رشد می‌کنند برای حفظ یکپارچگی، فراتر از چشم‌انداز خود به ایجاد یک رویای مشترک میان تمامی ذی‎نفعان مجموعه نیاز دارند. همچنین در کشور برای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان الگویی (role model) وجود ندارد. بنابراین این مجموعه‌ها از طریق کشف و شهود فعالیت خود را پیش می‌برند. حتی افرادی که در حوزه  مشاوره و مدیریت فعالیت می‌کنند نمی‌توانند مشاوره‌های موثر و راهگشایی را به مجموعه‌های فناور ارائه کنند.»

مدیر عامل فناپ چالش دیگر را مربوط به سرمایه‌های انسانی دانست و توضیح داد: «جذب سرمایه‌های انسانی در شرایطی که افراد با مهارت مهاجرت کردند یا به فکر آن هستند، دشوار است. بنابراین مجبور هستیم تا نیروها را استعدادیابی کنیم و سپس آموزش دهیم تا رشد و قابلیت‌هایشان ظهور پیدا کنند. در واقع در کشور، نیروهای انسانی کارآمد وجود دارد اما مسیر متفاوتی را باید برای جذب آنها طی کنیم.»

مهم‌ترین پروژه‌ فناپ

او در رابطه با بزرگترین پروژه‌ای که تاکنون فناپ عهده‌دار آن بوده است، بیان کرد: «مهم‌ترین پروژه فناپ مربوط به طراحی و استقرار کربنکینگ برای بانک پاسارگاد می‌شود که اولین مشتری هلدینگ فناپ بود. در واقع درک نیاز و متقاعد کردن مشتری دشواری است و تجربه نخستین شرکت بر دشواری این راه می‌افزاید. پروژه‌ مهاجرت کربنکینگ بانک سپه نیز یکی از بزرگترین مسئولیت‌هایی بود که بر عهده داشتیم اما از قبل تجربه‌هایی را کسب کرده بودیم و نیروهای انسانی مجرب در به ثمر رساندن این پروژه‌ همراه فناپ بودند که همین امر باعث می‌شد تا با اعتماد به نفس بالاتری فعالیت خود را ادامه دهیم.»

چگونگی به ثمررساندن پروژه‌ کربنکینگ بانک سپه

او در پاسخ به این سوال که فناپ از طریق شرکت داتین چگونه توانست پروژه‌ عظیم مهاجرت کربنکینگ بانک سپه را با موفقیت به سرانجام برساند، گفت: «هدف ما تنها تولید محصول و ارائه خدمات به بانک‌های کوچک و کم شعب نبود. در واقع قصد داشتیم یک محصول کاربردی تولید کنیم که نیاز کل نظام بانکی کشور را پوشش دهد. خوشبختانه چالش‌ها و مشکلات پروژه‌ کربنکینگ بانک سپه از آنچه انتظار داشتیم کمتر بود و توانستیم این پروژه‌ را با موفقیت به ثمر برسانیم.»

برنامه‌های فناپ برای توسعه سهم از بازار

جوانمردی در پاسخ به سوال عصربانک مبنی بر اینکه هلدینگ فناپ برای کسب سهم بیشتر از بازار چه برنامه‌هایی دارد، گفت: «باتوجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کنونی کشور، تغییر و تحولات مستمر حوزه تکنولوژی و رشد سریع بازار که منجر به تقاضا برای محصولات جدید می‌شود، اصلی‌ترین تمرکز ما بر روی حوزه نوآوری است. در واقع با توجه به شرایط کنونی تنها از طریق نوآوری می‌توان سهم بازار را گسترش داد.»

نوآوری و خلق محصولات جدید

مدیر عامل فناپ با اشاره به اینکه نوآوری اغلب در فضای کسب‌وکار به اشتباه تعبیر و تفسیر می‌شود، افزود: «نوآوری یعنی توجه به نیازهای قبلی و تلاش برای یافتن خلأها و خلق محصولات جدید. در واقع با توجه به نیاز بازار باید محصولات قبلی را توسعه داد و یا محصول جدید خلق و مشتریان را قانع کرد که این خدمات می‌تواند مشکلات و نیازهای آنها را برطرف سازد. همچنین زمانی که منابع مالی کم و رقابت زیاد می‌شود با چالش‌های جدی  برای حفظ مشتری و نیروهای انسانی مواجه خواهیم شد. بنابراین چاره‌ایی نداریم تا با انعطاف‌پذیری بسیار زیاد به سمت یافتن خلأها گام برداریم و پاسخ مناسبی برای رفع آنها پیدا کنیم.»

توسعه ضریب نوآوری

مدیر عامل فناپ در پایان تاکید کرد: «اگر قرار باشد تنها درگیر فضاهای رقابتی گذشته باشیم  و توجه‌ای به خلق بازارها و محصولات جدید نداشته باشیم به مرور مجبور می‌شویم حاشیه سود را کم کنیم. بنابراین به سمت ضرر حرکت خواهیم کرد. برای خلق نوآوری زیرساخت‌هایی را داخل مجموعه ایجاد کردیم همانند مراکز تحقیقاتی، آزمایشگاه هوش مصنوعی و زنجیره‌‌ای که نگاه نوآوری باز را تقویت می‌کند. همچنین باید به سمت اتحاد با رقبا نیز گام برداریم. در انتها باید تاکید کنم که برنامه اصلی فناپ توسعه ضریب نوآوری در مجموعه‌ها و سطوح مختلف برای ایجاد رقابت‌پذیری بیشتر و توسعه بازار است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.