ویژگی‌های یوآیدی در مقایسه با راهکارهای جهانی احراز هویت دیجیتال

با گسترش موضوع احراز هویت غیرحضوری دیجیتال، شرکت‌های ارائه‌دهنده این سرویس، رشد قابل ملاحظه‌ای نسبت به قبل داشته‌اند. این رشد، شامل کیفیت خدمات، امنیت اطلاعات کاربران، سرعت انجام احراز هویت و سایر ویژگی‌هایی است که تجربه کاربری متفاوتی ارائه می‌دهد.

رضایت کاربر را جلب کرده و همگام با آن، کار را برای کسب و کارها و بانک‌هایی که از این سرویس استفاده می‌کنند راحت کرده‌اند. میزان رشد احراز هویت غیرحضوری دیجیتال و شرکت‌های ارائه دهنده این سرویس به حدی است که چند مورد از این شرکت‌ها در چندین کشور در حال ارائه سرویس می‌باشند و حتی یکی از این شرکت‌ها تبدیل به یونیکورن (Unicorn) شده است.

به این معنی که میزان سرمایه شرکت از یک میلیارد دلار عبور کرده است. با این میزان پیشرفت و همچنین اقبال کاربران و کسب و کارها به احراز هویت غیرحضوری دیجیتال، استانداردهای جدیدی توسط سازمانهای جهانی در حوزه احراز هویت تدوین و ابلاغ شده است. این امر نشان‌دهنده افزایش قابل ملاحظه میزان استفاده از سرویس‌های احراز هویت غیرحضوری دیجیتال توسط کاربران و کسب و کارها می‌باشد. به طوری‌که نهادهای مربوطه را ملزم به ایجاد قوانین و بروزرسانی آنها کرده است. شرکت‌های بزرگ دنیا برای احراز هویت غیرحضوری کاربران خود از تکنولوژی‌های یکتای هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

کدام راهکارهای احراز هویت غیرحضوری در دنیا پیشتاز هستند؛ ویژگی‌های مشترک آن‌ها

شرکت‌های بزرگ ارائه‌دهنده راهکار احراز هویت غیر حضوری در دنیا که در این زمینه موفق شده و مورد استقبال قرار گرفته شده‌اند ویژگی‌های مشترکی دارند که باعث تمایز آن‌ها از سایر راهکارها می‌شود و حتی استانداردها و قوانین این حوزه نیز طبق فرآیند احراز هویت آن‌ها تدوین شده است. تکنولوژی‌هایی که در بین همه این شرکت‌ها مشترک است و همه این شرکت‌ها از آنها استفاده می‌کنند عبارتند از :

1- هوش مصنوعی (AI)

از آنجایی که هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به یک فناوری اصلی و تجاری در دسترس است ، همه کسب و کارها و سازمان ها در تلاشند تا از این مزیت نهایت استفاده را ببرند. دلیل اقبال به هوش مصنوعی، دقت عمل و سرعت بسیار بالاتر آن نسبت به نیروی انسانی می‌باشد. این ویژگی‌ها همان‌هایی هستند که یک سرویس احراز هویت غیرحضوری خوب، برای بازدهی بالا و عملکرد عالی به آنها نیاز دارد. پر واضح است که هیچ‌یک از شرکت‌های ارئه‌دهنده راهکار احراز هویت تمایلی به شکست از طریق جعل مجرمانه هویت را ندارند.

2- بیومتریک چهره (Face biometric)

تشخیص چهره، فرآیند شناسایی یا تأیید هویت شخص با استفاده از الگوها و ویژگی‌های چهره او می‌باشد. این الگوها بر اساس جزئیات چهره فرد، ضبط ، تحلیل و مقایسه می‌شوند. استفاده از ویژگی‌های بیومتریک چهره توسط سرویس‌های احراز هویت، به دلیل انحصار این ویژگی‌ها در هر شخص می‌باشد. البته دیگر ویژگی‌های بیومتریک مانند اثر انگشت هم منحصر به فرد هستند. اما جعل و سوء استفاده از آنها به مراتب ساده و راحت می‌باشد. شرکت‌های ارائه دهنده سرویس احراز هویت به منظور جلوگیری از جعل چهره کاربران توسط کلاهبرداران و مجرمان، از احراز هویت ویدیویی چهره و تکنولوژی تشخیص زنده بودن (Liveness detection) استفاده می‌کنند که بسته به دقت الگوریتم به کار رفته، قدرت بالایی در تشخیص چهره جعلی دارد.

3- تشخیص زنده بودن (Liveness detection)

احراز هویت ویدیویی کاربران، امنیت بسیار بالایی دارد و جعل چهره کاربر در این نوع احراز هویت بسیار سخت می‌باشد. دلیل این سختی، استفاده از تکنولوژی تشخیص زنده بودن (Liveness Detection) می‌باشد که چهره‌های شبیه‌سازی شده را به راحتی و با دقت بسیار بالا تشخیص می‌دهد. این تکنولوژی دستان کلاهبرداران را از تصاحب حساب و سوء استفاده از حساب کاربران کوتاه می‌کند.

تشخیص زنده بودن (Liveness Detection)، اساس کار راهکارهای احراز هویت غیرحضوری

در واقع اساس کار همه راهکارهای احراز هویت غیرحضوری در دنیا که توانسته‌اند جای احراز هویت حضوری را با امنیت و دقت بالاتری بگیرند، تشخیص زنده بودن تصویر (Liveness Detection)  است. در احراز هویت غیرحضوری، تطبیق تصویر چهره یا صوت گرچه اهمیت دارد ولی از نظر پیشرفت فناوری، این نوع الگویتم‌ها از چندین سال پیش وجود داشتند و تنها الگوریتمی که باعث شد راهکارهای e-KYC به وجود بیایند توسعه الگوریتم‌های تشخیص زنده بودن تصویر بود. بنابراین به دلیل اینکه از نظر فناوری، امکان تشخیص زنده بودن صوت هنوز وجود ندارد یا حداقل در ابتدای راه توسعه هستند در حال حاضر تنها بیومتریکی که می‌شود با دقت بالایی زنده بودن آن را بررسی کرد بیومتریک چهره است که در همه راهکارهای احراز هویت دیجیتال دنیا نیز از آن استفاده می‌شود.

دقت عملکرد الگوریتم تشخیص زنده بودن تصویر، مهم‌ترین مولفه اعتماد به این الگوریتم‌ها است. چرا که اولا باید دقت این الگوریتم‌ها بیشتر از دقت اپراتور انسانی در احراز هویت باشد و ثانیا به دلیل اینکه برای توسعه این الگوریتم‌های هوش مصنوعی، از فناوری یادگیری ماشین استفاده می‌شود و آموزش آن بر اساس داده‌های خام است. بهبود دقت این الگوریتم‌ها، عملی زمان بر است و نمی‌شود در چندین ماه به دقت قابل قبول رسید.

چرا یوآیدی همگام با راهکارهای اصلی احراز هویت در دنیا است؟

استفاده از بیومتریک چهره و الگوریتم‌های تشخیص زنده بودن تصویر

استفاده از تکنولوژی‌های نوین هوش مصنوعی مانند یادگیری عمیق (Deep Learning)، پردازش تصویر (Image Processing)، تطابق چهره (Face Verification) و تشخیص زنده بودن تصویر (Liveness Detection) در فرایند احراز هویت، باعث شده است که یوآیدی همگام با راهکارهای پیشتاز دنیا، زیرساخت فرایند احراز هویت دیجیتال را در کشور توسعه دهد.

ویژگی‌های یوآیدی

ویژگی‌هایی که باعث جذب کسب و کارها به سمت همکاری با این شرکت‌ها می‌شوند، عبارتند از:

  • دقت الگوریتم‌‌ها

در فرایند احراز هویت یوآیدی، بخاطر ترین و آموزش الگوریتم‌ها در طولانی‌مدت دقت الگوریتم‌های Face Verification و Liveness Detection در حد استانداردهای بین‌المللی است. همچنان که در محیط عملیاتی در موضوع احراز هویت سجام، این الگوریتم‌ها به ترتیب از دقت‌های 99.9 درصد و 98.7 درصد برخوردار شدند.

  • احراز هویت در لحظه

یوآیدی همگام با راهکارهای اصلی احراز هویت، به دلیل دقت بالای الگوریتم‌ها در تشخیص جعل هویت، این توانایی را دارد که بدون نیاز به بررسی مجدد همه تراکنش‌ها توسط اپراتور انسانی، فرایند احراز هویت را به صورت خودکار انجام دهد و نتیجه آن مشخص‌شدن نتیجه احراز هویت درست بعد از اتمام فرایند احراز هویت باشد.

  • تجربه کاربری:

در انجام فرایند احراز هویت در سرویس یوآیدی، تنها نیاز است که یک ویدیوی سلفی چند ثانیه‌ای توسط کاربر ضبط شود. این باعث می‌شود درگیری کاربر با فرایند به کمترین حد ممکن رسیده و در زمان کمتر از دو دقیقه کل فرایند به اتمام برسد. این بزرگترین دستاورد کسب و کارها در استفاده از یوآیدی است که تجربه کاربری را همراه با افزایش امنیت بهبود می‌بخشد.

  • امنیت:

تاثیر تکنولوژی تشخیص زنده بودن تصویر (Liveness Detection) و تکنولوژی‌های فوق بر امنیت اجرای فرایند احراز هویت کاربران توسط بزرگان احراز هویت دنیا بسیار بالا می‌باشد. تکنولوژی تشخیص چهره، دقت بسیار بالا و در نتیجه امنیت بسیار بالایی را برای کسب وکارها و کاربران به ارمغان آورده است.

امنیت، بازی دزد و پلیس

استفاده از تکنولوژی‌های هوش مصنوعی نظیر Liveness Detection باعث ارتقای امنیت، دقت و سرعت فرایند احراز هویت غیرحضوری و بهبود تجربه کاربری می‌شود. عدم استفاده از تکنولوژی‌های بازدارنده باعث کاهش امنیت اطلاعات کاربران و کسب و کارهای طرف قرارداد و در نتیجه افت شرکت ارائه دهنده این سرویس خواهد بود. استفاده ناقص از هر کدام از تکنولوژی‌های احراز هویت غیرحضوری، موجب سلب اعتماد مخاطبین و کاربران می‌شود. به این صورت که اگر احراز هویت کاربران به صورت غیرحضوری انجام شود اما از تکنولوژی‌های لازم برای شناسایی و تایید دیجیتالی کاربر توسط هوش مصنوعی، استفاده نشود، میزان خطا به شدت افزایش یافته و باعث کاهش دقت و در نتیجه امنیت اطلاعات کاربران و کسب و کارهای طرف قرارداد خواهد شد.

تامین امنیت اطلاعات حساس مانند بازی دزد و پلیس است. به این علت که هر قدر شرکت‌های احراز هویت، سرویس خود را با به‌روزترین تکنولوژی‌های بازدارنده مجهز کنند، کلاهبرداران به دنبال راهی برای نفوذ به این لایه‌های بازدارنده خواهند بود. بنابراین شرکت‌های ارائه دهنده راهکار احراز هویت باید همواره در پی ارتقای تکنولوژی‌های مورد استفاده خود باشند.

باید به این نکته مهم توجه داشت که استفاده نادرست از هوش مصنوعی توسط شرکت‌های احراز هویت، نظیر دخالت انسان در اموری که به راحتی و با دقت و سرعت بسیار بالا توسط هوش مصنوعی قابل انجام است، اثرات جبران‌ناپذیری مانند عدم اعتماد و اطمینان کسب و کارها و به ویژه کاربران به این تکنولوژی خواهد داشت. حتی با وجود ایمنی، دقت و سرعت بسیار بالای تکنولوژی‌های هوش مصنوعی در امر احراز هویت غیرحضوری، بازگردانی اعتماد کاربران به این فناوری، کاری سخت خواهد بود. یوآیدی به عنوان اولین راهکار احراز هویت دیجیتال در کشور، از تکنولوژی Liveness Detection برای احراز هویت کاربران خود بهره می‌گیرد، سرویسی منحصر به فرد در کشور محسوب می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.