تاثیر بحران کرونا بر بازار ارزهای دیجیتال

بحران کرونا بر تمامی بازارها اثر گذاشته و این پرسش مطرح است که اثر این بحران بر بازار ارزهای دیجیتال چیست و در آینده این تحولات به چه شکل خواهد بود؟

یک سال قبل هیچ‌کس نمی‌توانست تصور کند زندگی انسان‌ها 12 ماه بعد تا این اندازه متفاوت باشد. بدون‌شک نوامبر سال گذشته یعنی زمانی که همه‌چیز آغاز شد، به‌عنوان یک تاریخ بسیار مهم در تاریخ بشر ثبت خواهد شد. اگرچه هنوز مشخص نیست نخستین فردی که به کرونا مبتلا شد چه کسی بود اما ما اکنون می‌دانیم که همه چیز هفدهم نوامبر سال گذشته در چین آغاز شد؛ یعنی زمانی که در نخستین بیمار، نشانه‌های ابتلا به ویروس‌کرونا نمایان شد.

در ژانویه سال‌جاری میلادی شهر ووهان چین به مرکز شیوع گسترده ویروس‌کرونا تبدیل شد. دو ماه بعد یعنی ماه مارس، سازمان جهانی بهداشت کرونا را یک همه‌گیری اعلام کرد. دولت‌ها در سراسر جهان یکی پس از دیگری مرزهای کشورشان را بستند، فعالیت‌های اقتصادی را متوقف کردند و از مردم خواستند در خانه بمانند.

حوادث سال‌جاری سبب شده دو واژه که قبلا به‌ندرت مورد استفاده قرار می‌گرفت یعنی تعطیلی و فاصله‌گذاری اجتماعی به لغات سال 2020 به انتخاب دیکشنری کالینز تبدیل شوند. تقریبا تمامی جنبه‌های زندگی بشر تحت‌تاثیر منفی بحران کرونا قرار گرفته اما به‌رغم اثرات بسیار منفی این بحران، همه‌گیری کرونا یک اثر مثبت بر جهان داشته است. محافظه‌کارهای اروپایی که دورانی طولانی به سیستم مالی سنتی وابسته بودند تحت‌فشار قرار گرفته‌اند زیرا همه‌گیری کرونا اروپایی‌ها را وادار کرده به سمت پرداخت‌های بدون پول نقد و ارزهای دیجیتال حرکت کنند.

برخی کارشناسان معتقدند بحران‌کرونا سبب شد پذیرش فراگیر ارزهای یاد شده در سطح جهان، با سرعت بیشتر رخ دهد زیرا درک مردم از این پول تغییر کرده است. به‌طور خاص، همه‌گیری کرونا سبب شده ویژگی بیت‌کوین به‌عنوان حوزه امن سرمایه‌گذاری بیشتر مورد توجه قرار گیرد. بانک‌های مرکزی برای حمایت از اقتصاد در برابر اثرات همه‌گیری، حدود 15‌هزار میلیارد دلار به اقتصادها تزریق کرده‌اند. همزمان با افزایش نرخ‌های تورم، مردم در حال حرکت به سمت بیت‌کوین به‌عنوان حافظ جدید دارایی‌ها در برابر تورم هستند. از سوی دیگر، دولت‌ها برای مهار همه‌گیری، برنامه‌های ردگیری مبتلایان به کرونا را اجرا کرده‌اند و این برنامه‌ها نگرانی‌هایی درباره نقض حریم خصوصی و افزایش کنترل دولت بر مردم پدید آورده است. دولت‌ها غیر از برنامه ردگیری مبتلایان به کرونا، قدمی دیگر در جهت از میان بردن استقلال مدنی برداشته‌اند. این اقدام از طریق ایجاد ارزهای دیجیتال از سوی بانک‌های مرکزی انجام شده و بحران کرونا حرکت در این مسیر را سرعت بخشیده است. درحالی‌که متخصصان معتقدند راه‌حل حفظ حریم خصوصی شهروندان توسعه فناوری‌های غیرمتمرکز است، پرسش‌ها درباره گستره حذف تمرکز همچنان بدون پاسخ باقی مانده است.

با این حال همه‌گیری کرونا به میزان قابل‌ملاحظه‌ای زندگی همه را تغییر داده و «شیوه نرمال جدید» را پدید آورده که همه ما طبق آن زندگی می‌کنیم. به‌رغم تمام چالش‌هایی که ما از ابتدای سال از لحاظ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی با آنها مواجه بوده‌ایم، بدون‌شک همه‌گیری زمینه را برای نوآوری دیجیتال فراهم کرده و بر سرعت این نوآوری‌ها افزوده است. هنوز برای اینکه بگوییم چه وقت تمام این حوادث پایان خواهد یافت خیلی زود است، زیرا همه‌گیری کرونا همچنان ادامه دارد و بر شدت آن افزوده شده است. اکنون که یک سال از تشخیص نخستین مورد ابتلا به کرونا در ووهان چین می‌گذرد، با متخصصان بلاک‌چین و فضای ارزهای دیجیتال صحبت کرده‌ایم تا با دیدگاه‌های آنها درباره اثرات بحران همه‌گیری بر صنعت بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال آشنا شویم. این پرسش مطرح شده که همه‌گیری کرونا چه اثری بر بازار ارزهای دیجیتال داشته است.

مدیرعامل شرکت ریپل‌نت می‌گوید: «این همه‌گیری بر نابرابری‌ها برای بسیاری از افراد که به خدمات بانکی دسترسی ندارند یا دسترسی کم دارند افزوده است و شکاف‌های موجود در زیرساخت مالی جهان را آشکار کرده است. در این زیرساخت، آنهایی که کمترین دارایی را دارند بیشترین پرداخت را انجام می‌دهند. به‌طور متوسط هزینه انتقال 200 دلار پول، 14 دلار است. به‌رغم همه‌گیری، مردم همچنان به انتقال پول برای دوستان و خانواده‌های خود در خارج نیازمند هستند. در واقع انتقال پول به آن سوی مرزها از سوی نیروی کار ساکن در کشورهای خارجی افزایش یافته است. برای مثال از ابتدای همه‌گیری، انتقال پول بین آمریکا و مکزیک بیشتر شده و تنها در ماه مارس 4 میلیارد دلار از خارج به مکزیک منتقل شد که رشد 36 درصدی را نسبت به مارس سال قبل نشان می‌دهد. ریپل می‌تواند از طریق استفاده از فناوری بلاک‌چین و ارز دیجیتال، هزینه انتقال پول را کاهش دهد و بر سرعت و امنیت آن بیفزاید. نکته مهم دیگر این است که توجه شرکت‌هایی نظیر پی‌پال و اسکوایر به ارزهای دیجیتال سبب شده علاقه‌مندی همگانی به ارزهای یاد‌شده افزایش یابد و در واقع، تایید ارزهای دیجیتال از سوی این شرکت‌ها به این ارزها رسمیت و اعتبار بخشیده است. به همین دلیل کسب و کارها به این ارزها به‌عنوان ابزاری برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان نگاه می‌کنند.»

بنیانگذار و مدیر شرکت فناوری مالی آن‌چین Onchain می‌گوید: «از دید من تاثیر همه‌گیری کرونا بر صنعت بلاک‌چین منفی نبوده است و در واقع همه‌گیری سبب شده تقاضا برای نوآوری در این حوزه افزایش یابد و این فناوری بیشتر مورد پذیرش قرار گیرد. همه‌گیری کرونا با آشکار کردن ضعف‌های پارادایم کنونی نیاز فوری به فناوری بلاک‌چین را آشکار کرد. برای مثال همه‌گیری کرونا ضعف‌های سیستم متمرکز کنونی عرضه و شکنندگی آن را نشان داد. با بهره‌گیری از بلاک‌چین می‌توانیم زنجیره غیرمتمرکز عرضه را ایجاد کنیم که نقاط ضعف سیستم کنونی را نداشته باشد. به‌طور مشابه از فناوری بلاک‌چین می‌توان به شکل کاراکتر برای ردگیری موارد ابتلا به کرونا استفاده کرد و همزمان حریم خصوصی بیماران را حفظ کرد. در واقع از پیش شاهد حرکت به سمت بیت‌کوین هستیم. تعداد رو به رشدی از نهادها و افراد از بیت‌کوین به‌عنوان یک دارایی باثبات در این دوران سخت و پرچالش استقبال می‌کنند. همه‌گیری کرونا نیاز به بلاک‌چین و اقتصاد دیجیتالی و هوشمند را ثابت کرد. در آینده ما باید پارادایم کنونی را کنار گذاشته و به سمت دنیای واقعا دیجیتالی و جهانی‌شده حرکت کنیم که دارای انعطاف و کارآیی لازم برای شکوفایی است.»

مدیرعامل شرکت بیت‌گو BitGo می‌گوید: تحولات اقتصادی که در اثر همه‌گیری کرونا رخ داده سبب تغییر دیدگاه‌ها و علاقه‌مندی بیشتر به دارایی‌های دیجیتال شده است. همه‌گیری کرونا بر علاقه‌مندی به دنیای ارزهای مجازی افزوده و به پذیرش آن سرعت بخشیده است. تلاش شرکت‌های فعال در حوزه ارزهای دیجیتال برای ایجاد بنیان‌های امن برای استفاده از این ارزها سبب افزایش تعداد سرمایه‌گذاران در این بازار می‌شود. نهادهای بزرگ نظیر بانک‌های سرمایه‌گذاری جزو این سرمایه‌گذاران هستند. خوشبختانه توانسته‌ایم پس از 10 سال تلاش برای ایجاد سیستم جدید پولی به این نقطه برسیم. قبل از همه‌گیری کرونا تعداد کمی از افراد به عوامل اقتصادی که سبب اهمیت بیت‌کوین می‌شود توجه می‌کردند. اگر بخواهیم صادق باشیم، باید بگوییم که در آن دوران نیازی هم به این توجه وجود نداشت اما حالا به‌دلیل همه‌گیری، همه‌چیز تغییر کرده است. سیاست‌های پولی در سراسر جهان دولت‌ها را وادار کرده به چاپ پول بپردازند، در نتیجه ارزش ارزها کاهش یافته و نرخ تورم بالا خواهد رفت. اکنون سرمایه‌گذاران می‌دانند که باید از دارایی‌های خود حفاظت کنند. آنها سوالات بسیار بیشتری می‌پرسند و به بیت‌کوین علاقه‌مند شده‌اند. دارایی‌های دیجیتال از دارایی‌ها در برابر تورم حفاظت می‌کند و بیت‌کوین یک بخش مهم هر سبد دارایی است.

/ دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.