مزایای پرداخت وام خرد در قالب کارت اعتباری

مدیر امور مشتریان شرکت داتین ضمن اینکه اقدام بانک مرکزی مبنی بر اعطای وام خرد در قالب کارت اعتباری را مثبت ارزیابی کرد، به بررسی مزایای آن نیز پرداخت.

ناصر عباسی درباره ارائه وام خرد در قالب کارت اعتباری، اظهار کرد: ارائه وام خرد در این قالب از ابتدای سال 1398 و مطابق مصوبه هیئت وزیران وارد فاز جدید شد. مطابق این مصوبه مقرر شد از نیمه سال 1399 تسهیلات خرد تا سقف 50 میلیون تومان از طریق کارت اعتباری به مردم ارایه شود‌. متعاقباً این امر توسط بانک مرکزی به بانک و موسسات مالی آماده‌سازی مقدمات نرم‌افزاری و دستورالعمل‌های لازم جهت اجرای این مصوبه ابلاغ شد.

وی درباره مزیت‌های اعطای وام خرد در قالب کارت اعتباری، گفت: اولین مزیت آن بهبود مدیریت امور مالی توسط مردم جامعه است. آحاد یک جامعه برای تهیه کالا و خدمات مورد نیاز خود همواره خواهان منابع مالی در دسترس با قدرت مدیریت مناسب هستند. پیش از این نیز مشتریان بانک‌ها بر حسب نیاز، درخواست دریافت تسهیلات را مطابق روال بانک مطرح و پس از طی مراحلی، موفق به دریافت منابع مالی برای تهیه خدمات یا کالای مدنظر می‌شدند. این امر اگرچه روال‌مند و معمول بود ولی همواره شکایت مشتریان را از مراحل اداری زمان‌بر و دشواری ارائه تضامین مدنظر بانک‌ها به دنبال داشت. از سوی دیگر، بانک‌ها نیز با توجه به عدم امکان بررسی سیستمی سوابق ‌رفتار اعتباری مشتریان، مجبور به دریافت تضامین و وثایق قابل اتکا از مشتریان بودند که این امر برای خود بانک‌ها نیز ترافیک کاری غیر لازم را پدید می‌آورد. اعطای تسهیلات خرد در قالب کارت اعتباری باعث می‌شود مشتریان دسترسی سریع‌تری به منابع مالی لازم در قالب اعتبار خرید، از بانک‌ها داشته باشند و بانک‌ها نیز با اطمینان بیشتر و روال اداری کمتری بتوانند این اعتبار را برای مشتریان فراهم کنند.

عباسی در ادامه این اقدام بانک مرکزی را کمی دیرهنگام ولی بسیار مفید دانست و افزود: در منطقه و کشورهای جهان ارایه تسهیلات خرد در قالب کارت اعتباری خیلی گسترده‌تر انجام شده و کشورمان در این زمینه  تا حدی از این فضای خدمت‌رسانی عقب مانده است. ارایه خدمت کارت اعتباری موضوع جدیدی در شبکه بانکی نیست اما به دلیل به‌روز نبودن الزامات بالادستی و عدم شفافیت این سرویس در شبکه بانکی استقبال چندانی از این سرویس در موسسات مالی نمی‌شد.

وی ادامه داد: پیش از این نیز بحث کارت اعتباری بر پایه عقد قرض‌الحسنه معمول بود ولی بانک‌ها به واسطه نرخ تورم و هزینه تامین مالی این نوع خدمت تمایلی به گسترش آن نداشتند.  پس از تدوین بخشنامه‌های مربوط به صدور کارت اعتباری برمبنای عقد مرابحه توسط بانک مرکزی، اقبال عمومی بانک‌ها به ارایه این خدمت  بیشتر شد.

وی یکی دیگر از مزایای اعطای تسهیلات خرد در قالب کارت اعتباری را افزایش شفافیت پروفایل و‌ رفتار اعتباری درخواست‌کنندگان بیان کرد که این امر در آینده ثمرات ارزشمندی را برای تسهیل شناسایی ریسک اعتباری و ارائه خدمات اعتباری خرید یا سرمایه‌گذاری برای مردم و شبکه بانکی کشور به همراه خواهد داشت.

مدیر امور مشتریان شرکت داتین، افزود: این شرکت از سال‌ها قبل تولید سامانه‌های مرتبط با کارت اعتباری را طبق دستورالعمل‌های بانک مرکزی مدنظر قرار داده و سهم بسیار زیادی از کارت‌های اعتباری صادر شده در کشور توسط سامانه‌های این شرکت مدیریت می‌شود‌. شرکت پیشگامان از شرکت‌های تابعه بانک ملی ایران که در حوزه کارت اعتباری به مشتریان این بانک فعالیت می‌کند از سامانه‌ی تولیدی شرکت داتین برای ارایه این خدمت به مشتریان بانک بهره می‌گیرد.

وی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: با توجه به سابقه فعالیت شرکت در حوزه  بانکی و پرداخت، روال‌های متنوعی برای صدور و ارایه اعتبار در قالب کارت الکترونیکی به مشتریان در سامانه طراحی شده است. به عنوان مثال مشتری می‌تواند با تامین وثایق و تضامین مدنظر بانک در یک نوبت، مقدار اعتباری را در کارت الکترونیکی‌اش به همراه داشته باشد و در هنگام خرید و به میزان لازم از آن استفاده کند. در صورت پرداخت بدهی به میزان خرج شده تا یک ماه پس از خرید، اعتبار مذکور مجددا به کارت اضافه شده و لازم نیست مجددا برای تامین آن اعتبار درگیر تشکیل پرونده تسهیلاتی جدیدی شود. همچنین در صورت تمایل به بازپرداخت این مبلغ در مدت زمان بیشتری می‌تواند به صورت غیرحضوری درخواست تقسیط آن مبلغ را به بانک داده و از مانده اعتبار کارت در خریدهای دیگر نیز استفاده کند. این امر کمک شایانی در تسهیل تامین منابع مالی برای مشتریان و کاهش روال‌های کاری تکراری برای موسسات مالی به همراه خواهد داشت.

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.