نگاه گوگل به بانکداری

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک، همه ما منتظر این اتفاق بودیم. شرکت آلفابت (گوگل) اخیراً اعلام کرد که مشتریان به زودی قادر خواهند بود یک حساب بانکی به پشتیبانی گوگل در گوگل ولت خود داشته باشند. اکنون هر مشتری که دارای این نوع حساب بانکی باشد، می‌تواند از طریق این اپلیکیشن، امور پرداخت و بانکداری را به طور همزمان انجام دهد.

در راستای شفاف‌سازی، بایستی گفت که گوگل عملاً به عنوان بانک فعالیت نمی‌کند. در واقع، طی شراکت آن با بانک سیتی و اتحادیه اعتباری استنفورد فدرال، یک سری حساب‌های بانکی در گوگل ولت فعال خواهد شد. توسعه همکاری به 9 بانک دیگر نیز در برنامه وجود دارد. گوگل در حال حاضر امتیاز رسمی بانکداری و سایر مجوزهای لازم دولتی جهت فعالیت مستقل به عنوان بانک را ندارد و بنابراین ناچار به شراکت با سایر بانک‌هاست.

طبق مقاله‌ای در مارکت‌واچ: این اطلاعیه، گویی، جزیی از یک لیست ارتقاء برای کیف پول گوگل‌پی است که به واسطه آن، مشاهده تراکنش‌ها میسر شد تا پرداخت‌ها در صفحات جداگانه برای گروهی از دوستان یا یک فروشنده قابل رویت باشد. این شرکت همچنین به کاربران گوگل‌پی اجازه خواهد داد که درون این اپلیکیشن از فروشندگان نظیر شرکت تارگت و واربی پارکر پاداش دریافت و آن را مشاهده کنند، همچنین برای افرادی که حساب‌های بانکی خود را به این پلتفرم متصل کرده‌اند این امکان را فراهم خواهد کرد که هزینه‌ها را طبقه‌بندی شده پیگیری کنند که از آن جمله می‌توان به تراکنش‌هایی که در رستوران‌های مکزیک اتفاق می‌افتد اشاره کرد!

هر طور که فکر کنید باز هم این اقدام، حرکتی جدی توسط گوگل است تا ولت یا همان کیف پول پرداخت خود را به چیزی بیش از یک کارت اعتباری قابل استفاده روی گوشی‌های هوشمند تبدیل کند. سیر به سمتی فراتر  از جنبه پرداختی کیف پول‌های دیجیتالی، برای شرکت‌های فعال در زمینه فناوری مانند گوگل و اپل، یک آرزو است و این بار اولی نیست که گوگل برای تحقق این رویا گام بر می‌دارد.

گوگل پیش از این، کارت اعتباری داشت. کارت گوگل ولت، یک حساب مسترکارت بود که سرمایه‌ها را مستقیماً از گوگل ولت یا یک روش پرداخت تعریف شده، برداشت می‌کرد. این ایده کارت گوگل ولت، مجددا بازگشت تا رقابت نزدیک‌تری با کارت اعتباری پی‌پال داشته باشد اما نهایتاً پس از چند سال از ادامه مسیر باز ایستاد.

با توجه به منابع، داده‌ها و زیرساخت‌های گوگل، هیچ شکی نداریم که «بانک گوگل» تاسیس خواهد شد. اما گوگل همچنین معروف به راه‌اندازی خدمات آسان و عقب‌نشینی ناگهانی پس از عدم حصول نتیجه مطلوب، می‌باشد.

هر دو شرکت گوگل و اپل چشم‌انداز آینده خود را بر پایه قابلیت‌های بانکداری خود بنا نهاده‌اند. فیسبوک و سایر شرکت‌های بزرگ در حوزه فناوری نیز حول این صنعت کمین کرده‌اند. مشخص نیست این جریان، چطور به نتیجه خواهد رسید، خصوصا با توجه به اینکه نقدهای مختلف از سمت دولت و گروه‌های طرفدار مصرف‌کننده، راجع به در هم شکستن این گروه 4 تایی بزرگ فناوری (آمازون، اپل، گوگل و فیسبوک) رو به افزایش است. با این وجود، اکنون می‌دانم که این موضوع  به بحثی جالب توجه تبدیل خواهد شد.

ترجمه از: paymentsjournal

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.