حرکت پسندیده پرداخت نوین با استخدام افراد روشندل

سوم دسامبر مصادف با 12 آذرماه سال 1992 از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی معلولین اعلام شده است. در کشور ما  189 هزارنفر فرد کم بینا و نابینا وجود دارد. اشتغال یکی از دغدغه‌های اصلی افراد با معلولیت بینایی است چرا که بر خلاف آنچه در قانون آمده است دستگاه‌های دولتی به قانون 3درصد استخدام افراد معلول بها نمی‌دهند و دستگاه‌های خصوصی نیز اعتمادی به نابینایان ندارند.

با اینحال شرکت پرداخت نوین به عنوان یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات نوین پرداخت الکترونیک در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود و رواج فرهنگ اعتماد به نابینایان در اقدامی پسندیده 4 کارشناس مرکز تماس را از بین افراد روشندل استخدام کرده است. ما در عصربانک به بهانه روز جهانی معلولین با آنها درباره تجربه کار در مرکز تماس پرداخت نوین گفت‌وگو کرده‌ایم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.

سهم نابینایان در پیشبرد اهداف پرداخت نوین

اشکان آذر ماسوله متولد سال 1368 در تهران است. او کارشناسی فقه و حقوق دارد و  تخصص اصلی او رسانه است و 12 سال سابقه فعالیت در این حوزه را دارد. آذر ماسوله به عنوان گزارشگر، نویسنده، گوینده و تهیه‌کننده در رادیو مشغول به کار بوده است. اما سابقه فعالیت او در حوزه بانکی و پرداخت به سال95 برمی‌گردد.

آذر ماسوله در رابطه با کار در پرداخت نوین می‌گوید: «این شرکت قصد داشت تا بخش مرکز تماس را جدا کند و مدیران پرداخت نوین مشتاق بودند تا از نابینایان در مرکز تماس جدید بهره ببرند، تا مسئولیت اجتماعی شرکت محقق شود و از توان و بهره هوشی روشندلان که عموما مغفول باقی مانده می‌شود، برای پیشبرد اهداف مجموعه و جذب بیشتر مشتری استفاده کنند.»

او با اشاره به دوره‌هایی که برای وارد شدن به بازار کار طی کرده است، ادامه می‌دهد: «کار با رایانه و دستگاه‌های تلفن مراکز تماس بخشی از این دوره‌ها بود. همچنین آشنایی با نحوه کارکرد شرکت و اینکه شرکت دقیقا در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کند و نقش کارشناسان مرکز تماس پرداخت نوین در پیشبرد اهداف شرکت چیست بخش مهمی از آموزش‌ها بود.»

بیشتر تماس‌ها در چه زمینه‌ای است؟

طبق گفته آذر ماسوله او  روزانه به 50 تا 60 تلفن پاسخ می‌دهد و تاثیر شیوع کرونا و الزامات قرنطینه بر روی فعالیت کسب‌وکارها باعث شده است تا آمار تماس‌ها کاهش پیدا کند. عمده تماس‌ها نیز مربوط به تراکنش‌های ناموفق بانکی است. همچنین کسانی که با مرکز تماس پرداخت نوین ارتباط برقرار می‌کنند سوالاتی در رابطه با چگونگی اخذ نمایندگی دستگاه‌های کارتخوان و خودپردازها دارند که وظیفه اصلی کارشناسان، شناسایی و ارجاع آنها به بخش‌های مربوط برای آغاز همکاری با پرداخت نوین است.

اشتغال؛ مساله اصلی نابینایان

از او در رابطه با مشکلاتی که نابینایان و کم بینایان ایران در زمینه اشتغال دارند پرسیدیم که آذرماسوله در توضیح گفت: متاسفانه در ایران، قانون 3درصد استخدام افراد نابینا در ارگان‌های دولتی رعایت نمی‌شود. این اتفاق به خاطر خلاهای فرهنگی و رگولاتوری است و باعث شده تا تعداد زیادی از معلولین و نابینایان شغلی نداشته باشند. نیاز است تا بنگاه‎‌ها کمک کنند تا این مشکلات برطرف شود.

کار در پرداخت نوین

آذر ماسوله در آخر از تجربه کار در شرکت پرداخت نوین می‌گوید: «پرداخت نوین فضای بسیار خوبی دارد. در همین مدت کم دوستان زیادی پیدا کردم. بزرگترین موفقیت پرداخت نوین احساس امنیت و آرامش شغلی است که برای نیروهای انسانی خود فراهم کرده است.»

مغایرت در پرداخت‌های اینترنتی؛ عمده تماس‌ها

اعظم چلوی، یکی دیگر از کارشناسان مرکز تماس پرداخت نوین است. او متولد سال 1367 است و 2فرزند دارد. چلوی فارغ التحصیل رشته جامعه شناسی در مقطع کارشناسی ارشد است و حدود 2سال به‌عنوان مددکار اجتماعی در یک موسسه تخصصی مددکاری اجتماعی وابسته به سازمان بهزیستی مشغول به‌کار بوده است. همچنین حدود 6ماه به‌عنوان کارشناس تسهیل‌گری در “طرح توانمندسازی افراد با آسیب بینایی” با سازمان بهزیستی استان تهران همکاری داشته است.

این کارشناس مرکز تماس پرداخت نوین در رابطه با دوره‌های تخصصی که برای ورود به بازار کار طی کرده است می‌گوید: «دوره‌ی آموزشی مهارت‌های هفتگانه ICDL  را زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ای گذراندم و مدرک خبرنگاری را زیرنظر خبرگزاری ایسنا و جهاد دانشگاهی دریافت کردم.»

او روزانه به طور میانگین حدود به 50تماس پاسخ می‌دهد که نیمی از این تعداد مربوط به مغایرت در پرداخت‌های اینترنتی است.

چالش‌های جامعه نابینایان

از چلوی در رابطه با چالش‌های جامعه نابینایان در بازار کار سوال کردیم، او گفت: «عدم دسترس‌پذیری اکثر مشاغل برای نابینایان و ناآگاهی کارفرمایان از توانمندی‌های روشندلان از جمله مشکلاتی است که بر سر راه اشتغال این جامعه قرار دارد.»

تجربه کار در پرداخت نوین

او درباره تجربه کار در پرداخت نوین نیز می‌گوید: «با توجه به اینکه 2فرزند دارم به دنبال یک شغل نیمه‌وقت بودم تا اینکه  کار در مرکز تماس پرداخت نوین به من پیشنهاد شد. در حال حاضر شرایطش برای من واقعا عالی‌ست و کاملا راضی هستم . از مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت پرداخت نوین آرین که این شرایط را برای ما فراهم کردند، کمال تشکر و قدردانی را دارم. امیدوارم که با پشتکار و تعهد کاری‌ای که دارم بتوانم هر چه بیشتر و بهتر برای شرکت موثر باشم.»

اعتماد به جامعه نابینایان پشیمانی به بار نخواهد آورد

به سراغ دیگر کارشناس روشندل مرکز تماس پرداخت نوین می‌رویم. محمدعلی دلپذیر، مدرک کارشناسی خود را در رشته مترجم زبان انگلیسی دریافت کرده است. او در زمینه ورزشی 10 سال سابقه فعالیت دارد و در این سال‌ها به عنوان بازیکن تیم ملی گلبال  و تیم ملی شطرنج شناخته شده و مقام‌های کشوری و برون مرزی بسیاری در این 2 رشته کسب کرده است.

دلپذیر مدتی نیز به عنوان مربی شطرنج و گلبال فعالیت کرده است و توانسته تیم‌های بسیاری را به مقام برساند. پس از این او در شرکت پرداخت نوین جذب شده است و در حال حاضر پس از طی کردن دوره‌هایی در حوزه پرداخت و بانکی به کار خود به عنوان کارشناس مرکز تماس ادامه می‌دهد.

دلپذیر می‌گوید که  در روز به 25 الی60  تماس پاسخ می‌دهد که اکثر آنها در رابطه با مغایرت‌های تراکنش‌ها و درخواست برای اخذ دستگاه خودپرداز و کارتخوان است.

او مشکلات اشتغال افراد نابینا و کم بینا را اینگونه بیان می‌کند: «ارگان های دولتی و خصوصی افراد نابینا و کم بینا را به سختی جذب می‌کنند و به دلیل نداشتن تعامل با این افراد به آنها اعتماد ندارند. اما تجربه نشان داده است که این افراد توانایی‌هایی بسیاری زیادی دارند و به دلیل مسئولیت‌پذیری با دقت بیشتر کار می‌کنند  و اعتماد به آنها پشیمانی به بار نخواهد آورد. از مدیران پرداخت نوین تشکر میکنم که به جامعه نابینایان اعتماد کردند. من و همکارانم تمام تلاش خود را می‌کنیم تا مسئولیت خود را به خوبی انجام دهیم. پرداخت نوین بسیار منسجم است و  با نظم و ترتیب بسیار قوی فعالیت می‌کند. امیدوارم با تلاش مضاعف به پیشرفت این مجموعه کمک کنیم.»

شرکت‌های خصوصی به نابینایان اعتماد نمی‌کنند

فریبا حسنی، آخرین کارشناس روشندل مرکز تماس پرداخت نوین است که با او مصاحبه کرده‌ایم. او کارشناسی حقوق دارد و سابقه 9سال فعالیت در دانشگاه علوم پزشکی زنجان را دارد. اپراتور تلفن، مهارت‌های هفتگانه ICDL و TOEFL انگلیسی از جمله دوره‌هایی است که او تاکنون طی کرده است.

او می‌گوید شیوع کرونا باعث شده است تا فعالیت کسب‌وکارها با مشکل مواجه شود و به همین دلیل تعداد تماس‌ها کاهش پیدا کرده است و روزانه به 30 الی 50تماس پاسخ می‌دهد و عمده این تماس‌ها نیز به دلیل  مغایرت تراکنش‌های پرداخت و مشکلات دستگاه خودپرداز و کارتخوان است.

از این کارشناس مرکز تماس پرداخت نوین در رابطه با چالش‌هایی که در مسیر یافتن شغل با آنها روبه‌رو شده است سوال کردیم. او اینگونه پاسخ می‌دهد: «مشکلات اصلی عدم رعایت قانون استخدام 3درصد افراد معلول در  دستگاه‌های دولتی است. دستگاه‌های خصوصی نیز به نابینایان اعتماد نمی‌کنند. در این مدت کمی که وارد پرداخت نوین شده‌ام کاملا از این مجموعه راضی هستم. امیدوارم این  همکاری ادامه پیدا کند و نابینایان بتوانند در مراکز مختلف کار کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.