ورود چین به عصر اقتصاد و ارز دیجیتال

اجرای برنامه‌های آزمایشی استفاده از ارز دیجیتال در نقاط مختلف چین حاکی از سرعت گرفتن ورود این کشور به عصر اقتصاد و ارزدیجیتال است.

 چین بتازگی اعلام کرده است که دومین آزمون عمومی به‌کارگیری ارز دیجیتال را در قالب “پاکت‌های قرمز” که بنوعی کوپن‌های مصرفی دیجیتالی محسوب می‌شود، آغاز می کند.

به نظر می‌رسد که این دور از برنامه آزمایشی استفاده از ارز یوان (پول ملی چین) به شکل دیجیتالی در مقایسه با مرحله اول این برنامه آزمایشی، طیف وسیعی از کارکردهای مختلف را برای مصرف کنندگان و کاربران تلفن های هوشمند شامل می‌شود.

قرار است برنامه آزمایشی در شهر «سوجو» در نزدیکی شهر شانگهای واقع در شرق چین و از توابع استان «جیانگ سو» انجام شود به این معنا که هر 100 هزار بسته و پاکت قرمز دیجیتالی یوان به ارزش 20 میلیون یوان (3.06 میلیون دلار) است که هر کدام از بسته‌ها حاوی 200 یوان است که شهروندان سوجو می‌توانند برای مصارف روزمره از آن استفاده کنند.

مهر ماه امسال بود که چین مرحله اول بکارگیری آزمایشی ارز دیجیتال را در شهر «شنژن» واقع در استان گوانگ دونگ چین در جنوب کشور شروع کرد. در آن مرحله دولت محلی و بانک مرکزی چین به طور مشترک 50 هزار پاکت قرمز دیجیتال را که هر کدام حاوی 200 یوان بود، به صورت اهدایی در اختیار شماری از شهروندان قرار دادند این اولین بار بود که ارز دیجیتال پس از یک سری تنظیمات داخلی، به صورت عمومی منتشر شد.

در مرحله دوم این آزمایش در شهر سوجو اما علاوه بر برنامه آفلاین، پرداخت آنلاین و هوشمند نیز اضافه شده است. بسته‌های قرمز را می‌توان برای خرید در پایگاه اینترنتی «جی دی دات کام»  JD.com استفاده کرد ساکنان این شهر چین بر اساس نشانی دریافت کننده در منطقه شهری می‌توانند کالاهای مورد نیاز در این پایگاه را انتخاب کرده و با استفاده از یوان دیجیتال هزینه تحویل کالا را پرداخت کنند.

در حال حاضر، اقتصاد دیجیتال چین وارد مرحله‌ای از توسعه سریع شده است درحقیقت تحقیق و توسعه و استفاده از یوان دیجیتال برای پاسخگویی موثر به نیازهای افراد و بنگاه‌های اقتصادی دیجیتال و تقویت توسعه سریع اقتصاد دیجیتال در سراسر کشور مناسب است.

سازمان پول هنگ کنگ (HKMA) و بانک مرکزی چین هم اکنون در حال بحث و بررسی و آزمایش فنی یوان دیجیتال هستند.

«ادی یو»  مدیر اجرایی این سازمان هنگ کنگی می‌گوید: زمانبندی دقیق برای استفاده از ارز دیجیتال اعلام نشده است اما مراحل آزمایشی انجام می شود و دایما گزینه‌های فنی بیشتر در خصوص ارز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

او می افزاید: از آنجا که یوان چین در هنگ کنگ نیز استفاده می‌شود، وضعیت یوان دیجیتال نیز همانند همان پول نقد در گردش خواهد بود تا ساکنان هنگ کنگ و گردشگران سرزمین اصلی چین برای هزینه کردن آن سهولت کافی داشته باشند.

«پل چانموپو»  دبیر مالی هنگ کنگ بر این باور است که اگر یوان دیجیتال در پرداخت مرزی اعمال شود، این امر ارتباطات تجاری و اقتصادی بین منطقه ویژه اداری هنگ کنگ و سرزمین اصلی چین، به ویژه منطقه خلیج بزرگ گوانگ دونگ-هنگ کنگ-ماکائو را تسریع و تسهیل خواهد کرد.

«یی گانگ» رئیس بانک مرکزی چین در مصاحبه ای با رسانه‌ها چنین اظهار داشت که چین تحقیق و توسعه ارز دیجیتال در این بانک را به شکلی با ثبات به پیش می‌برد انجام این آزمایش ها به شکل منظم نیز چارچوب قانونی یوان دیجیتال را بهبود می‌بخشد.

پیش‌بینی‌ها و هدفگذاری‌ها این است که در سال 2021 یک مرحله مهم از تقسیم سود در صنعت دیجیتال آغاز شود. به گفته «پان هلین»، مدیر اجرایی موسسه تحقیقات اقتصاد دیجیتال در دانشگاه اقتصاد و حقوق شهر «جونگ نن»  ، پس از چندین سال توسعه، این فناوری ها بالغ تر شده‌اند.

“در سال‌های اخیر، صنعت دیجیتال چین در حال رونق گرفتن بوده است و فناوری‌های جدید مانند داده‌های بزرگ، رایانش ابری، نسل پنجم اینترنت پرسرعت، هوش مصنوعی و بلاکچین به سرعت توسعه یافته و به طور گسترده در زمینه های مختلف اقتصاد اجتماعی بکار گرفته شده است.

این تحلیلگران تاکید می‌ورزند که این اقدامات بنیان مطلوبی برای توسعه اقتصاد و ارز دیجیتال در چین ایجاد کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.