سامانه معین “مانیتورینگ عملیات یکپارچه نوین” خدمتی متمایز به بانک ملت

پس از سال‌ها تلاش مشترک سه شرکت فناور و دانش‌ بنیان بهسازان ملت، پایوتک (پایش افزار فناوران شریف) و دانش (دانش افزار نارون شریف)، سامانه “مانیتورینگ عملیات یکپارچه نوین” (به اختصار معین) به طور کاملا بومی، به منظور مانیتورینگ یکپارچه خدمات و راه‌کار‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات از یک سو و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات از سوی دیگر، تولید گردید.

در حال حاضر سامانه معین در بانک ملت مستقر گردیده است و مورد بهره‌ برداری قرار گرفته است. این سامانه تا کنون علاوه بر مانیتورینگ بسیاری از راه‌کارها و خدمات بانکی بانک ملت، نزدیک به دو هزار شی زیرساختی این بانک، اعم از تجهیزات سخت افزاری و نرم‌افزاری را که به طور عمده از برندهای معتبر جهانی و در مقیاس سازمانی هستند را مانیتور می کند. تا کنون مدیران ارشد این محصول، تلاش بسیاری نموده اند که این سامانه را به حد مطلوبی از عملکرد، توانمندی و قابلیت برسانند و سپس نسبت به فروش و عرضه عمده آن اقدام نمایند.

امروزه بسیاری از راه‌کارهایی که توسط شرکت‌ها ارائه می‌شوند از زیرساخت‌های فناوری اطلاعات استفاده می‌کنند. رشد استفاده از این زیرساخت‌ها با افزایش استفاده از راه‌کارها و خدمات الکترونیکی و غیر‌حضوری بسیار سریع شده است. بطور کلی زیرساخت‌ها و خدمات فناوری اطلاعات را می‌توان در سه لایه که در زیر به آنها اشاره می شود‌ تقسیم بندی کرد که سامانه معین می‌تواند به‌طور یکپارچه در هر سه لایه مانیتورینگ را فراهم نماید:

  1. لایه اول، لایه‌ شبکه و زیرساخت سخت افزاری است که متشکل از سوییچ‌ها، روترها، تجهیزات امنیتی، سرورهای فیزیکی، استوریج‌ها، ابزارهای مجازی‌ساز، سیستم عامل‌ها و … است. این لایه میزبان‌ها و ارتباطات آنها را برای راه‌کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات، فراهم و مدیریت می کند. مانیتورینگ این لایه، اطمینان از صحت عملکرد میزبان‌ها و ارتباطات بین آنها را تضمین می کند.
  2. لایه دوم ، لایه‌ ابزار و زیرساخت نرم‌افزاری است که شامل انواع پایگاه داده‌ها، وب سرورها، سرورهای کاربردی، ابزارهای مدیریت صف، ابزارهای تدارک سرویس و… است. این لایه میزبان‌ها را به ابزارها و نرم افزارهای مورد نیاز برای راه‌کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات تجهیز می‌کند. مانیتورینگ این لایه، اطمینان از صحت عملکرد ابزارها و نرم‌افزارهای مورد استفاده در میزبان‌ها را تضمین می کند.
  3. لایه سوم، لایه‌ کسب ‌و‌کار و خدمت الکترونیکی است. این لایه شامل سامانه‌ها و خدمات الکترونیک است که برای تحقق راه‌کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات در یک کسب‌و‌کار توسعه داده شده اند. مانیتورینگ این لایه شامل مانیتورینگ صحت عملکرد سامانه‌ها و خدمات توسعه داده شده از یک سو و مانیتورینگ وضعیت کسب‌و‌کار حاصله از سوی دیگر می باشد.

به طور عموم در یک راه‌کار مبتنی بر فناوری اطلاعات در یک کسب ‌و‌کار، ابزارهای هر سه لایه حضور دارند و گاه تا ده‌ها ابزار از لایه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. ارائه خدمات 24*7 جزء دغدغه‌های بهره‌برداران این خدمات است که با توجه به تعدد و تنوع ابزارهای استفاده شده کار بسیار دشواری است و بررسی همه آنها در صورت بروز مشکل و یافتن ریشه مشکل بسیار پیچیده خواهد بود. سامانه معین به منظور هوشمندسازی مانیتورینگ با رویکرد نظارت یکپارچه بر هر سه لایه و ارتباطات یا روابط میان آنها طراحی شده و توسعه یافته است.

لذا بهره‌برداران علاوه بر مانیتورینگ تک‌تک ابزارها از لایه های مختلف درگیر در ارائه یک خدمت، این امکان را هم دارند تا ارتباطات یا روابط بین این ابزارها را ترسیم نموده و نحوه اثرگذاری هریک را در وضعیت آن خدمت بیان نمایند و در صورت بروز هر گونه مشکل به سرعت، ریشه آن مشکل را بیابند. در جدول زیر، دسته های ابزار که در هر لایه در سامانه معین پشتیبانی می شوند، قرار دارند، شایان ذکر است هر دسته شامل ابزارهای متنوعی می باشد که در حال حاضر توسط معین پشتیبانی می شوند و بطور دائم نیز در حال توسعه می باشند:

بهسازان ملت

سامانه معین علاوه بر قابلیت مانیتورینگ ابزارهای اشاره شده، دارای ویژگی‌هایی همچون قابلیت تعریف واحد‌های مانیتورینگ مستقل با مدیریت مستقل، مدیریت کاربران، امکان اتصال به سرورهای LDAP سازمانی، قابلیت تعریف اشیای‌کسب‌و‌کار، داشبورد‌سازی، نمایش چرخشی چند داشبورد، تیکتینگ داخلی، اتصال به تیکتینگ‌های خارجی چون جیرا، انواع گزارش‌گیری از وضعیت المان‌ها، مدیریت شاخص‌های کارایی، امکان تعریف آستانه‌های شاخص‌ کارایی متغیر با زمان، قابلیت دریافت ترپ‌ و سیسلاگ، مدیریت رخدادها، امکانات ارسال اعلان به برنامه وب، برنامه موبایل، ایمیل و پیامک، پخش آلارم صوتی، امکان کشف خودکار همه المان‌ها، امکان تست دسترسی، ویژگی دو زبانه و … است. همپنین دارای سه نوع رابط کاربری وب، موبایل و دسکتاپ نیز می باشد.

این ابزار در حال حاضر از نظر ویژگی، مقیاس‌پذیری، دسته‌ اشیاء قابل پشتیبانی و نیز کارایی، قابل رقابت با بسیاری از ابزارهای مشابه خارجی مانند IBM Tivoli, SolarWinds, Manage engine, Dynatrace می‌باشد و بزودی جهت عرضه، فروش و پشتیبانی آن اقدام خواهد شد. به طور کلی مشتریان بالقوه این محصول عبارتند از:

  • بانک‌ها و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات سرمایه‌گذاری، پولی و مالی مانند سازمان امور مالیاتی، سازمان بورس و اوراق بهادار، بیمه‌ها و …
  • شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی ارائه دهنده خدمات الکترونیکی برخط مانند مرکز ملی تبادل اطلاعات، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و …
  • شرکت‌ها ارائه دهنده خدمات فروشگاهی آنلاین و کسب و‌کارهای برخط
  • شرکت‌های ارایه دهنده خدمات زیرساخت، شبکه و فراهم‌کننده اینترنت
  • همه شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ که دارای زیرساخت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری هستند و بطور کلی فناوری اطلاعات ابزار کار آنها می باشد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.