فراهم کردن زیرساخت‌های قانون جدید چک، زمان‌بر است

یک کارشناس اقتصادی گفت: قانون جدید چک، ممکن است در ابتدای اجرا با مشکلاتی مواجه شود، زیرا فراهم کردن کامل زیر ساخت‌های آن نیاز به زمان دارد.

فدایی پژوهشگر بانک مرکزی و کارشناس ارشد اقتصادی، در خصوص مزایا و معایب  قانون جدید اظهار کرد: قانون جدید چک، ممکن است در ابتدای اجرا با مشکلاتی مواجه شود زیرا فراهم کردن کامل زیر ساخت های آن نیاز به زمان دارد البته نواقص آن نسبت به  قوانین قبلی صدور چک کمتر است.

وی ادامه داد: محور اصلی قوانین قبلی ناظر بر صدور چک های کاغذی بود. از این رو مشکلات بسیاری از جمله جعل و مفقود شدن چک به وجود می آمد. با راه اندازی سامانه صیاد، مشتریان بانکی مکلف هستند برای دریافت، صدور، انتقال و وصول چک از طریق سامانه صیاد و سامانه چکاوک اقدام کنند. این ویژگی ممتازی است که نواقص قبلی قانون چک را از بین می برد.

فدایی بیان کرد: قانون گذار در ماده 5 مکرر الحاقی به قانون 97 مجازاتی سخت برای افرادی که اقدام به صدور چک بلامحل می کنند, در نظر گرفته است. طبق این قانون دریافت هرگونه خدمات بانکی از جمله  افتتاح حساب، صدور کارت بانکی جدید، اعتبارات اسنادی و دریافت تسهیلات بانکی منوط به عدم سابقه چک برگشتی است.

این پژوهشگر بانک مرکزی تصریح کرد: در قانون صدور چک سال 97 مقرر شده ضوابط اجرایی و دستورالعمل از سوی بانک مرکزی تدوین شود و در نهایت به تصویب شورای پول و اعتبار برسد. از این رو بانک مرکزی در این زمینه کوتاهی نکرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.