باقی ماندن در لیست سیاه FATF اثر تحریم‌ها علیه ایران را دوچندان می‌کند

استاد دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: خروج از لیست سیاه FATF ممکن است موجب رفع کامل تحریم‌ها علیه ایران نشود، اما باقی ماندن در آن قطعا یک نوع خودتحریمی است که می‌تواند اثر تحریم‌ها علیه ایران را دو چندان کند.

«علی بیگدلی» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به موافقت رهبری انقلاب با تمدید زمان بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بررسی مجدد دو لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT در شرایطی است که زمان بررسی این دو لایحه در مجمع تشخیص مصلحت نظام به پایان رسیده بود و به دلیل عدم موافقت رسمی ایران و عضو نشدن در آنها، ایران مجدد در لیست سیاه FATF قرار گرفته بود، گامی مثبت به شمار می‌رود و اکنون این امید ایجاد شده که ایران به دو کنوانسیون پالرمو و سی‌اف‌تی بپیوندد.

وی افزود: یادمان باشد که این دو کنوانسیون‌ها فقط مختص به ایران نیست و تقریبا تمام کشورها دنیا عضو آن شده اند و ضروری است با پیوستن به این دو کنوانسیون، زمینه کاهش هزینه‌های غیرضروری در مراودات اقتصادی را در عرصه بین‌المللی کاهش دهیم.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه با عضویت ایران در FATF راه حل و فصل مشکلات بانکی باز می‌شود، تصریح کرد: یکی از مهمترین مسائلی که موجب بروز شرایط اقتصادی کنونی شده، قفل شدن همکاری‌های بین بانک‌های ایران با نهادهای مالی و بانکی دنیا است. بخشی از این قفل شدن به خاطر تحریم‌های آمریکا است اما مهمترین علت را باید عضو نبودن ایران در FATF دانست.

برای مبادلات مالی نیاز به پیوستن به FATF داریم

بیگدلی ادامه داد: FATF نهادی است که برای مقابله با پولشویی و مبارزه با تامین مالی گروه‌های تروریستی ایجاد شده است. این نهاد استانداردهای مشخص و یکسانی را برای مقابله با تروریسم وضع کرده‌ است و  به هر حال عدم عضویت در آن، به معنای حمایت از پولشویی و تروریسم است.

وی با یادآوری حضور ایران در لیست سیاه FATF خاطرنشان کرد: قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF موجب شده تا هیچ بانک و نهاد مالی تمایلی به همکاری و مبادلات پولی با ایران نداشته باشد و ایران برای انجام مبادله بانکی حتی با کشورهایی نظیر روسیه و چین یا کشورهای همسایه مانند عراق با مشکل روبه‌رو باشد.

 خروج از لیست سیاه امیدها برای دریافت مطالبات را افزایش می‌دهد

این استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه با خروج از لیست سیاه FATF می‌توان امیدوار به دریافت مطالبات‌مان از کشورهایی مانند عراق و کره جنوبی باشیم، ابراز داشت: خروج از لیست سیاه FATF موجب رفع تحریم‌ها علیه ایران نمی‌شود اما باقی ماندن در آن قطعا یک نوع خودتحریمی است که می‌تواند اثر تحریم‌ها علیه ایران را دو چندان کند. بنابراین برای باز شدن راه همکاری‌های بانکی و انجام مبادلات مالی نیاز داریم به FATF بپیوندیم.

بیگدلی با تاکید بر اینکه عاقبت راهی که با عدم پیوستن ایران به FATF شروع شده، تبدیل شدن ایران به کشوری مانند کره شمالی است، بیان کرد: ما باید انتخاب کنیم که آیا می‌خواهیم با کشورهای مختلف دنیا مبادله آزادانه مالی داشته باشیم یا خیر، آیا می‌خواهیم کالاهای خود را فروخته و پول آن را دریافت کنیم، آیا می‌خواهیم از کشورها و شرکت‌های مختلف خارجی کالاهایی نظیر واکسن کرونا را بخریم یا خیر. اگر پاسخ به این سوالات مثبت است، باید عضو FATF شویم.

برای خرید واکسن کرونا باید عضو FATF شویم

وی افزود: من فکر می‌کنم با دستوری که رهبری داده و موافقتی که ایشان با درخواست دولت برای بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت داشتند، راه پیوستن ایران به FATF نسبت به گذشته هموارتر شده است اما نباید این مسئله به تاخیر بیفتد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره تاثیر شکست ترامپ و احتمال بازگشت آمریکا به برجام بر بررسی مجدد لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم یادآور شد: قطعا این موضوع تاثیرگذار بوده و موجب می‌شود لوایح FATF با نگاه مثبت‌تری در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار گیرد. به هر حال در دوره قبلی، لوایح FATF در شرایطی مورد بررسی قرار می‌گرفتند که آمریکا از برجام خارج شده بود و دولت ترامپ نیز هر روز تحریم جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کرد.

بیگدلی با بیان اینکه باید متوجه باشیم که شرایط نسبت به گذشته متفاوت شده است، عنوان کرد: باید در عرصه سیاست خارجی رفتاری معقولانه و مبتنی بر منافع ملی و براساس حقوق و روابط بین‌المللی داشته باشیم و در سیاست داخلی نیز سنجیده عمل کنیم. این مسئله ضرورت اصلاحاتی را در استراتژی‌هایمان در سیاست داخلی و خارجی را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه یادمان باشد نگاه سیاسی و نه حقوقی و فنی به FATF در دوره قبل چگونه موجب قفل شدن روابط بانکی شد، گفت: قفل شدن روابط بانکی موجب شده بود تا روسیه و چین هم به این بهانه همکاری چندانی با ایران نداشته باشند و حساب ایرانیان مقیم چین و حتی تجار و دانشجویانی که سال‌ها است در آن کشور حضور دارند، بسته شده و برای آنها مشکلاتی ایجاد شود.

این استاد دانشگاه افزود: این موضوع موجب شد ایران نتواند مطالبات خود را از کشورهایی مانند کره جنوبی، چین، هند و عراق و… دریافت کند. بنابراین برای رفع این مشکل و حل مشکلاتی که بر سر راه موضوعاتی مانند خرید واکسن کرونا وجود دارد، باید در FATF عضو شویم.

/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.