نگاه مشارکت جویانه هلدینگ نگاه به اکوسیستم بانکی و پرداخت

«برنده آینده، فین‌تک‌ها هستند.» این گفته حسین اسلامی است؛ مدیرعامل هلدینگ فناوری نگاه که در اولین جلسه خبری این هلدینگ عنوان شد. او می‌خواهد در این مسیر با همکاری فین‌تک‌های فعال در این اکوسیستم موفق شود چرا که معتقد است شرکت‌های حوزه بانکی و هلدینگ‌ها به تنهایی نمی‌توانند در این مسیر موفق شوند.

مدیرعامل هلدینگ فناوری نگاه در اولین مراسم خبری که پس از تاسیس هلدینگ برگزار شده بود اعلام کرد: «اگر اعتقاد داشته باشند کاری را سایر فعالان این حوزه در قالب شرکت‌های فناوری کوچک انجام می‌دهند، سعی خواهند کرد که داخل مجموعه آن را اجرایی نکنند و از کمک آنان بهره گیرند.» او رویکرد اصلی این مجموعه را نگاه مشارکت جویانه با سایر بخش‌های اکوسیستم عنوان کرد.

اسلامی با اشاره به اینکه آنها به سادگی می‌توانند زبان مشترکی میان فین‌تک‌ها یا شرکت‌های کوچک فعال در این حوزه با رگولاتور ایجاد کنند گفت: «بسیاری از فین‌تک‌ها یا با زبان رگولاتور آشنایی ندارند یا نمی‌توانند خود را با آن تطابق دهند از همین رو ما می‌توانیم به آنان در این مسیر یاری کنیم، چرا که از نظر من وظیفه ما ایجاد حلقه ارتباطی میان این دو بخش است.»

او به شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ با عنوان‌های نگاه بانک و پرداخت بانک اشاره کرد و افزود: « این شرکت‌ها تلاش خواهند کرد که در ابتدا نیاز و اهداف بانک و شرکت‌های زیرمجموعه را برطرف کنند و پس از آن می‌توانند به سایر شرکت‌های فعال در اکوسیستم نیز سرویس دهند.»

اسلامی در بخشی از صحبت‌های خود به فعالیت‌های این هلدینگ برای مشارکت و همکاری با یکی از VCهای زیر مجموعه موسسه دانش‌بنیان برکت و فعال در حوزه فین‌تک اشاره کرد و گفت: «همکاری ما با این شرکت ‌سرمایه‌گذاری فقط در قالب سرمایه‌گذاری نخواهد بود بلکه تصمیم داریم تا بازار بزرگتری برای فین‌تک‌ها ایجاد کنیم.»

او اعلام کرد که سرمایه هلدینگ از 20 میلیارد تومان اولیه به 150 میلیارد تومان افزایش یافته و این میزان افزایش سرمایه در حال ثبت است و آنها در حال دریافت مجوزهای لازم از بانک برای افزایش سرمایه هلدینگ به 300 میلیارد تومان هستند. طبق گفته اسلامی این هلدینگ در نظر دارد با همکاری  VC موسسه دانش‌بنیان برکت طی 6 ماه آینده 60 میلیارد تومان در فین‌تک‌ها سرمایه‌گذاری کند.

او همچنین یکی دیگر از برنامه‌های این هلدینگ، با همراهی 7 بانک خصوصی را ایجاد یک حوزه بانکداری باز عنوان کرد. او در پاسخ به این سوال که اگر رویکرد آنان نگاه مشارکت جویانه است چرا با وجود پلتفرم‌های فعال در حوزه بانکدرای باز این هلدینگ نیز به دنبال راه‌اندازی یک پلتفرم دیگر است گفت: «ما به تنهایی نمی‌خواهیم حوزه بانکداری باز ایجاد کنیم؛ بلکه می‌خواهیم با همکاری کانون بانک‌های خصوصی و با مشارکت 7 بانک اقدام به ایجاد این حوزه کنیم.» او ادامه داد: «شاید بتوانیم با در اختیار گذاشتن API روی پلتفرم‌های فینوتک یا فرابوم از خدمات بانکداری باز برخوردار شویم اما در یک فضای اقتصادی ارائه سرویس به تنهایی مطرح نیست.»

اسلامی گفت: «در شرایط اقتصادی فعلی هنوز مشخص نیست که حضور چه تعداد حوزه بانکداری باز کفایت می‌کند آیا مانند فضای اپراتوری تعداد یک یا دو اپراتور کفایت می‌کند یا تعداد بیشتری می‌توانند در این فضا فعالیت کنند و ارائه خدمت کنند یا تمام آنها باید در یک پلتفرم ادغام شوند.»

او تاکید کرد که ایجاد یک حوزه به معنای عدم همکاری با سایر خوزه‌های فعال در حوزه بانکداری باز نیست همانطور که فرابوم و فینوتک نیز در شرایط فعلی با یکدیگر همکاری می‌کنند. اسلامی با اشاره به اینکه هنوز در ابتدای این مسیر هستیم گفت: همکاری 8 بانک در ایجاد یک بستر بانکداری باز می‌تواند تحولی در این بخش ایجاد کند.

نگاه بانک

علیرضا بهمنی، مدیرعامل شرکت نگاه بانک، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ فناوری نگاه نیز در این مراسم گفت: « تا سال 1400 تمرکز ما روی ارتقای زیرساخت‌های بانک‌کارآفرین است و پس از آن روی پروژ‌ه‌های جدیدتر تمرکز خواهیم کرد.» او نیز تاکید کرد که اعتقادشان استفاده از توان بیرون شرکت است و تصمیم ندارند که همه پروژه‌ها توسط خودشان اجرایی شود.

او گفت: «آنها در نظر دارند به‌غیر از مسائل اساسی و حساس بانک یا موضوعاتی که شاهرگ بانک به شمار می‌آیند از هم‌فکری و توان شرکت‌های بیرونی نیز استفاده کنند.» او با اشاره‌به پروژه‌هایی مانند هم‌آفرین، رمزآفرین و سایر پروژه‌ها گفت: « تمامی این پروژه‌ها با کمک شرکت‌های بیرونی و مشارکت آنان انجام شده است.» به گفته بهمنی بانک کارآفرین در حال ارتقای کُر یا سامانه یکپارچه بانکی خود است و در نظر دارد این کار را با استفاده از توان داخل شرکت انجام دهد.

او در پاسخ به این سوال پیوست که آیا تصمیم به تغییر کر بانک دارند یا خیر گفت: «هسته بانک کارآفرین یک هسته خارجی است؛ اما هم‌اکنون از سوی خود شرکت پشتیبانی می‌شود و دیگر به شرکت خارجی وابسته نیست. هم‌اکنون این کر جوابگوی نیازهای بانک است و توانسته با تغییراتی که روی آن اعمال شده سرویس‌های جدید بانک نیز از طریق آن ارائه شود.»

نگاه پرداخت

هادی ابراهیمی، مدیرعامل شرکت نگاه پرداخت یکی دیگر از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ فناوری نگاه نیز در این مراسم اعلام کرد که نگاه بخش پرداختی این هلدینگ به ارائه خدمات با کیفیت و خلق ارزش برای مشتری است.

او با اشاره به اینکه در حوزه پرداخت با توجه به خدماتی که بانک‌ها و شرکت‌های مختلف ارائه می‌دهند مشتری میان شرکت‌ها شناور است گفت: «ما در حال تلاش هستیم تا سرویسی به مشتری ارائه دهیم که میان سرویس‌ها و مشتری چسبندگی ایجاد کنیم و مشتری وفادار برای سرویس‌هایمان به دست آوریم.»

او اعلام کرد که به زودی تفاهم‌نامه پرداخت‌یاری را با شاپرک امضا خواهند کرد و سعی می‌کنند تا سرویس‌های پرداخت مختلفی را به کاربران خود چه در قالب درگاه پرداخت و چه در قالب دستگاه‌های کارتخوان ارائه دهند.

او در پاسخ به سوال پیوست در خصوص برنامه‌های این هلدینگ برای توسعه کیف‌پول الکترونیکی گفت: «پروژه کیف‌پول الکترونیکی نگاه پرداخت در سه بخش پیگیری می‌شود، یک بخش از سوی بانک و به منظور توسعه همکاری با کیف‌پول‌های تعامل‌پذیر و همکاری با راهبران کیف‌پول پیگیری می‌شود و بخشی دیگر نیز در قالب توسعه کیف‌پول‌های الکترونیکی به صورت محدود(close loop) از سوی نگاه پرداخت پیگیری می‌شود.»

به گفته ابراهیمی این سرویس به مشتریان خاص و برای تراکنش‌های خاص و خاص سرویس‌های تعریف شده در بانک کارآفرین ارائه می‌شود. او یکی دیگر از برنامه‌های نگاه پرداخت در حوزه کیف‌پول را همکاری با همراه اول و شرکت خدمات انفورماتیک عنوان کرد.

/پیوست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.