کارت به کارت یا درگاه پرداخت، مسئله این است!

«از بهمن ماه بدون تشکیل پرونده مالیاتی خبری از ابزارهای پرداخت نیست»، این خبری بود که حدودا 2هفته پیش منتشر شد. بانک مرکزی در خبری رسما اعلام کرده بود که متقاضیان جدید ابزارهای پرداخت از بهمن‌ماه بدون تشکیل پرونده مالیاتی نمی‌توانند کارت‌خوان یا درگاه پرداخت داشته باشند و پرونده مالیاتی دارندگان فعلی کارت‌خوان یا درگاه پرداخت فاقد پرونده نیز به طور خودکار تشکیل می‌شود.

شرکت‌های پرداخت‌یار بارها اعلام کردند که دریافت کد مالیاتی برای گرفتن درگاه پرداخت مانع شروع کسب‌وکار خواهد شد. در ادامه گشت‌وگذار فین‌تکی عصربانک این‌بار به سراغ  امیرحسین جمشیدی، مسئول پرداخت‌یاری شرکت رهیاب رایان فردا رفتیم و از وی درباره راهکار حل چالش جدید الزام کدمالیاتی برای دریافت ابزارهای پرداخت پرسیدیم.

نگاهی کوتاه به شرکت رهیاب رایان فردا

جمشیدی در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به تاریخچه تاسیس شرکت رهیاب رایان فردا، گفت: « این شرکت بیش از 10سال است که در حوزه بانکداری و پرداخت با هدف تامین زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مشغول به فعالیت است و در اسفند 97 نیز موفق به دریافت مجوز پرداخت‌یاری از شاپرک شد.»

محصولات و راهکاری شرکت رهیاب رایان فردا

او در رابطه با آخرین محصولات و راهکاری شرکت رهیاب رایان فردا، اظهار کرد:  « رهیاب رایان در ابتدا با هدف ارائه درگاه پرداخت به کسب‌‌وکارهای آنلاین فعالیت خود را شروع کرد و نزدیک یک سال است که مشغول توسعه  اپلیکیشن موبایلی هستیم که قابلیت‌هایی همچون پرداخت از طریق کیوآر و لینک پرداخت مستقیم را دارد. همچنین به‌زودی مساله فروشگاه‌سازها را نیز در قالب اپلیکیشن ارائه خواهیم کرد.  پرداخت قبوض، خرید شارژ، توسعه شهرهوشمند از طریق ارائه خدمات فین‌تکی بخش دیگری از اهداف این اپلیکیشن است که به‌‌زودی به بازار وارد خواهد شد.»

رگولاتوری و مرگ کسب‌وکارها

جمشیدی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه مهم‌ترین چالش‌های پرداخت‌یارها چیست،  بیان کرد: «نزدیک یک سال است که پرداخت‌یارها درگیر مشکلات زیرساختی با شاپرک و شرکت‌های PSP شده‌اند. پس از اینکه این مشکلات تا حدودی رفع شد به فکر توسعه محصولات افتادیم اما با قانون الزام دریافت کدمالیاتی برای استفاده از ابزارهای پرداخت مواجه شدیم. با اینکه رگولاتوری قانون خوبی را برای هدفمند کردن مالیات تصویب کرده است اما نحوه اجرای آن غلط است و باعث زیان‌دهی شرکت‌های پرداخت‌یار و کسب‌وکارهای آنلاین خواهد شد. به‌نظر می‌رسد به‌زودی با نابودی پرداخت‌یارها روبه‌رو خواهیم شد. همچنین کسب‌وکارهای آنلاین نیز به سمت ابزارهای ساده‌تر همچون کارت‌به‌کارت خواهند رفت که این مساله به تراکنش‌های آنلاین ضربه خواهد زد.»

طبق گفته او شاپرک ادعا می‌کند که تنها مجری قوانین است و این قانون از سمت نهاد‌های رگولاتوری بالادست تصویب شده است.

مانعی برای بروز نوآوری

مسئول پرداخت‌یاری شرکت رهیاب رایان فردا با اشاره به مشکلات ارائه سرویس‌های ارزش افزوده از سمت شرکت‌های پرداخت‌یار گفت:  «سرویس‌هایی که از طریق API ارائه می‌شود یکی دیگر از چالش‌های پرداخت‌یارها وPSPهاست که باعث می‌شود چنین سرویس‌هایی به دلیل الزام تایید توسط شاپرک توسعه پیدا نکنند. همچنین شرکت‌های پرداخت‌یار و شرکت‌های ارائه‌دهنده راهکارهای پرداخت می‌توانستند با همکاری فین‌تک‌ها سرویس‌های متفاوتی ارائه کنند اما  قوانینی که وجود دارد به عنوان یک مانع از پیدایش نوآوری در صنعت‌پرداخت کشور جلوگیری می‌کند.»

راه نجات پرداخت‌یارها

جمشیدی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه راهکار‌های شما برای رفع این چالش‌ها چیست، گفت: «راهکار جامعی برای حل مشکلات  وجود ندارد. شاید پرداخت‌یارها مجبور شوند تا خدماتی همچون کارت‌به‌کارت را نیز ارائه دهند. رهیاب رایان فردا تلاش می‌کند تا خدمات بیشتری را از طریق اپلیکیشن موبایلی ارائه دهد. همچنین با توسعه سرویس‌های ارزش افزوده قصد داریم تا پذیرنده‌ها را به ادامه همکاری تشویق کنیم تا زمانی که بتوانیم هوشمندانه برای رفع مشکلات این قوانین اقدام کنیم.»

مسئول پرداخت‌یاری شرکت رهیاب رایان در پایان خاطر نشان کرد: «سرویس‌های ارزش افزوده یکی از دلایلی است که کسب‌وکارها را به سمت شرکت‌های پرداخت یار سوق می‌دهد. با توجه به چالش‌های اخیر شاید تنها راه نجات پرداخت‌یارها ارائه سرویس‌های خلاقانه‌تر و توسعه زیرساخت‌های فنی باشد که با توجه به شرایط کشور و مشکلات مالی شاید اکثر شرکت‌ها  نتوانند در این راه موفق باشند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.