چک‌های جدید کِی وارد بازار می‌شوند؟

طبق اعلام بانک مرکزی از امروز امکان ثبت اختیاری چک در سامانه صیاد فراهم شده است؛ با ورود چک‌های جدید به بازار این اقدام البته اجباری خواهد شد.

 صادرکنندگان و دریافت کنندگان چک از امروز (20 دی 1399) می‌توانند فرآیند ثبت، تائید و انتقال چک در سامانه صیاد را به صورت اختیاری انجام دهند. در حال حاضر این امکان از طریق برنامک‌های موبایلی که فهرست آنها در تارنمای شرکت شبکه الکترونیک پرداخت کارت (شاپرک) منتشر می‌شود، فراهم است.

با توجه به اختیاری بودن این امر، تمام چک‌ها کمافی‌سابق بدون نیاز به ثبت در این سامانه در شبکه بانکی کشور پذیرش و پردازش خواهند شد.

پیش از این بانک مرکزی زمان نهایی برای اجرای اصلاحات قانون جدید چک را 20 دی ماه اعلام کرده بود اما با مصوبه ستاد ملی کرونا بنا شد تا مهلت اجرای تبصره یک ماده 21 مکرر الحاقی به قانون صدور چک در مورد تسویه چک‌ها از طریق سامانه تسویه و پرداخت چکاوک به دلیل لزوم آموزش و فرهنگ‌سازی و کاهش مراجعه مردم به شعب بانک‌ها، پایان سال جاری باشد.

برهمین اساس هم البته الزام درج تاریخ اعتبار بر روی چک که به موجب بند 4 بخشنامه مقرر شده بود در مورد دسته‌چک‌های اعطایی به اشخاص از تاریخ بیستم دی ماه اجرایی شود تا پایان سال جاری و ابلاغ مجدد مراتب از سوی بانک مرکزی به تعویق افتاده است.

ممنوعیت صدور چک در وجه حامل از مهمترین تغییرات قانون جدید چک بوده است که این بند نیز فعلاً تا پایان سال اجرا نخواهد شد؛ بانک مرکزی البته اعلام کرده که این مورد شامل دسته چک‌های جدید می شود که هنوز وارد بازار نشده اند. بنابراین صدور چک در وجه حامل و ظهرنویسی آن جهت انتقال تا اطلاع ثانوی طبق روال سابق خواهد بود.

از سوی دیگر بانک مرکزی اعلام کرده که بر اساس دستورالعمل اجرایی ماده 6 اصلاحی قانون صدور چک، در مورد دسته‌چک‌های جدید که مقرر شده است از ابتدای سال آتی در طرح، قطع و رنگ جدید در اختیار اشخاص قرار گیرد موارد زیر ‌لازم‌الاجرا است:

لزوم درج تاریخ انقضای اعتبار چک و عبارت «حداکثر تا تاریخ زمانی معتبر قابل درج:…» بر روی برگ چک؛

لزوم درج عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است» بر روی برگ چک؛

لزوم ثبت «علت صدور چک» در قسمت «بابت» سامانه صیاد حسب مورد در زمان صدور و انتقال چک برای چک‌های صادره با مبالغ بیش از یک میلیارد ریال برای اشخاص حقیقی دارای حساب جاری غیر تجاری و بیش از 10 میلیارد ریال برای اشخاص حقیقی و حقوقی دارای حساب جاری تجاری؛

لزوم تعیین سقف مجاز صدور چک برای اشخاص اعم از اشخاص حقیقی دارای حساب جاری غیر تجاری، اشخاص حقیقی دارای حساب جاری تجاری و اشخاص حقوقی بر اساس شیوه‌نامه‌ای که پس از تصویب در شورای پول و اعتبار به شبکه بانکی کشور ابلاغ می‌گردد و توسط سامانه صیاد محاسبه خواهد شد.

نکته حائز اهمیت اینکه تا قبل از ابلاغ شیوه نامه یاد شده بانک باید صرفاً رتبه اعتباری و یا امتیاز اعتباری متقاضی دسته چک را در زمان‌ اعطای دسته چک به وی اعلام دارد. همچنین براساس اعلام بانک مرکزی، تا پایان سال جاری ظاهر و مندرجات برگّه‌های چک تغییری نخواهد داشت.

/تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.