اثر کاهش نرخ سود سپرده بانکی روی بازار سرمایه چیست؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت:اگر نرخ سود سپرده بانکی کاهش یابد اثر چندان زیادی روی بدنه بازار سرمایه ندارد و فقط بر نماد‌های بانکی تاثیر می‌گذارد.

احمد جان جان کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با تاثیر کاهش نرخ سود بانکی روی بازار سرمایه، گفت:به دلیل اینکه اقتصاد کشور ما  دچار بحران رکود تورمی است نباید نرخ سود سپرده بانکی به اندازه فعلی زیاد باشد، عامه مردم فکر می‌کنند که نرخ سود سپرده با نرخ سود بین بانکی به یک معنا است  در حالی که این گونه نیست، نرخ سپرده در اصل سودی است که به سپرده‌ها تعلق می‌گیرد.

او بیان کرد:نرخ قانونی سود سپرده بانکی 15 درصد است، اما متاسفانه بعضی از بانک‌ها سود 21 یا 20 درصد می پردازند، سیاست گذاران پولی باید جلوی این مسئله را از طریق قانونی بگیرند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر عده‌ای هستند که می‌گویند نرخ سود سپرده بانکی باید به 5 درصد برسد بنده به شدت با این موضوع مخالف هستم زیرا این کار به نفع بازار سرمایه و به ضرر بانک‌ها تمام می‌شود،این اقدام اگر قرار است رخ دهد  بهتر است که پلکانی  وبراساس یکسری سیاست گذاری باشد

جان جان بیان کرد:  اگر به صورت ناگهانی نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند به دلیل اینکه اعتماد مردم نسبت بازار سرمایه کاهش پیدا کرده، حجم نقدینگی به سمت بازار‌های موازی اعم از ارز، سکه، طلا، خودرو و … خواهد رفت  که به دنبالش مشکلاتی همچون تورم به وجود می‌آید.

او بیان کرد: اگر  بانک‌ها طبق  ابلاغیه بانک مرکزی عمل کنند، کریدور غیر بانکی نیز اصلاح می‌شود همچنین نرخ ارز و تورم  همسو با آن روند نزولی پیدا می کنند  و اوضاع در  بازار سرمایه نیز بهتر می شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت:اگر نرخ سپرده بانکی کاهش یابد تاثیر چندان زیادی بر بدنه بازار سرمایه نخواهد داشت، اما نکته حائز اهمیت این است که هرچه روند سودهی به سپرده ها روند نزولی پیدا کند بانک‌ها کار‌های عملیاتی زیاد تری می‌توانند انجام دهند که این مسئله در آینده به نفع سهامدارانشان خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.