آیا چینی‌ها در ایران ارز دیجیتال استخراج می‌کنند؟

افزایش قابل توجه قیمت بیت‌کوین و ارزهای مجازی در بازارهای جهانی از یک سو و کاهش قیمت‌ها در بازارهای سنتی ایران از سوی دیگر زمینه را برای افزایش اشتیاق در حوزه ماینینگ افزایش داد.

اولین بار وقتی آلودگی شدید هوا در تهران نفس کشیدن را برای اهالی پایتخت دشوار کرد، بسیاری پای بیت‌کوین را به ماجرای آلودگی هوا باز کردند و افزایش مصرف برق را ناشی از رشد دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمز ارز اعلام کردند.

به این ترتیب پس از یک سال بار دیگر ماجرای استخراج رمز ارز و ماینینگ بر سر زبان‌ها افتاد؛ نکته متفاوت اما اینجا بود که ایران همواره در ماه‌های گرم سال با کمبود برق رو به روز و سال گذشته نیز در تابستان ماجرای استخراج رمزارزها به ماجرایی مهم در فضای خبری تبدیل شده بود اما امسال در زمستان این اتفاق رخ داد تا روشن شود حجم استخراج رمزارزها افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است.

در آخرین روزهای دی ماه بود که انتشار تصویر قبض برق 40 میلیارد تومانی به بحث داغ رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد.

در عین حال در روزهای اخیر اخبار متعددی در خصوص جمع آوری دستگاه های ماینر غیرمجاز منتشر می شود. به عنوان مثال مدیرعامل شرکت توانیر در آخرین روزهای دی‌ماه اعلام کرد که بیش از 45 هزار دستگاه استخراج رمزارز که به صورت غیر مجاز به این کار اقدام کرده بودند جمع آوری شده اند. محمدحسن متولی‌زاده می‌گوید: این تعداد ماینر غیرمجاز که در روزهای گذشته شناسایی شده بودند، همزمان با اجرای برنامه سراسری تعدیل روشنایی و اصلاح انشعاب و رمزارزها جمع‌آوری شدند. به گفته وی مصرف برق این دستگاه های غیرمجاز نزدیک به 100 مگاوات بوده است. او توضیح داده است: در حالی که از همه مشترکان درخواست می شود که حتی یک لامپ اضافه را خاموش کند استفاده از چنین دستگاه‌های موجب ناپایداری در شبکه برق شده و احتمال خاموشی ها را افزایش می‌دهد. در خبری دیگر اعلام شده است در بازرسی از کارخانه متروکه تولید نوشابه در قم نیز 150 دستگاه استخراج بیت‌کوین یا ارز دیجیتال کشف و جمع آوری شد. این آمار در سراسر کشور قابل رصد است.

سهم ماینرها از مصرف برق کشور چقدر است؟

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق اعلام کرده است که کمتر از یک درصد برق کشور توسط مراکز استخراج رمزارز مصرف می‌شود و در صورت شناسایی کسانی که از برق غیر مجاز برای این کار استفاده می کنند علاوه بر جریمه به مراجع قضایی نیز معرفی خواهند شد.  صنعت برق مشوق‌هایی را برای کاهش هزینه استفاده کنندگان مجاز از برق برای استخراج رمزارز در نظر گرفته است که می‌تواند هزینه‌های آن را بیش از 30 درصد کاهش دهد.

به گفته وی هماهنگی با وزارت ارتباطات برای شناسایی استخراج کنندگان غیرمجاز صورت گرفته و میزان مصرف اینترنت اشخاص مشخص کننده شرایط استخراج رمزارز توسط آنان است

آیا چینی‌ها در ایران ماینینگ می‌کنند؟

داغ شدن ماجرای رمزارزها در ایران سبب شد تا پای شایعات نیز به ماجرا باز شود. به عنوان مثال اخبار متعددی در رسانه‌ها که رسمی و غیررسمی در خصوص استخراج ارزهای مجازی توسط ماینرهای چینی منتشر شد. مدیرعامل شرکت توانیر توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد و اعلام نمود در راستای مدیریت مصرف برق جلوگیری از خاموشی با استخراج کنندگان رمز ارزهای مجاز مذاکره کردیم تا در این زمان فعالیت خود را متوقف کنند.

در این راستا فعالیت استخراج کنندگان چینی رمزارز هم متوقف شده است. به گفته محمد حسن متولی زاده فعالیت بزرگترین سایت استخراج رمز ارز در رفسنجان در قالب همین توافق در آخر آخرین روزهای دی‌ماه متوقف شد.

او درباره قوانین مترتب و استخراج رمز ارز توسط سرمایه‌گذاران خارجی نیز توضیحاتی کلی داده و اعلام کرده است بر اساس قوانین و مقررات درس های مجاز برق را به قیمت صادراتی دریافت می‌کنند اما مقرر شده است که فعالیت خود را به زمانی موکول کنند که ایران با کمبود برق روبه‌رو نباشد.

در عین حال نرگس مرادآبادی، یکی از کارشناسان حوزه رمز ارز نیز این نکته را تایید کرده است که تقاضا برای سرمایه‌گذاری خارجی در این حوزه بسیار بالاست و کشور چین و سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی مهمترین متقاضیان فعالیت در حوزه استخراج ارز مجازی در ایران هستند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که یکی از مهمترین دلایل اقبال خارجی‌ها و همچنین شهروندان داخلی برای استخراج رمز ارز موضوع پایین بودن قیمت برق در ایران است

حالا هرچند با کاهش قیمت انواع رمز ارزها در بازار های جهانی بحث داغ استخراج رمز ارز در ایران کمی به سردی گراییده است اما همچنان قیمت بیت‌کوین به پس از کاهش بسیار بالا در محدوده 31 هزار دلاری است که البته رقمی بسیار بالا با توجه به هزینه برق مصرفی آن برای ایران تلقی می‌شود.

به نظر می‌رسد حوزه رمز ارزها و ارزهای دیجیتال نیازمند مشخص شدن رگولاتوری برای ساماندهی آن در شرایط کنونی و آینده است.

/خبرانلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.