بانک صادرات به مهاجران افغان فاقد کد شهاب یک ماه فرصت داد

مدیر عامل بانک صادرات ایران از موافقت رییس کل بانک مرکزی با درخواست این بانک برای اعطای مهلت یک ماهه به دارندگان حساب های فاقد کد شهاب از جمله مهاجران افغانستانی گفت.

به گزارش  بانک صادرات ایران، حجت الله صیدی در گفت‌وگویی در این باره افزود: در ساعات گذشته کارت‌های بانکی شماری از صاحبان حساب فاقد کد شهاب (شناسه هویت الکترونیکی) به موجب بخشنامه بانک مرکزی و در اجرای  قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی، آن هم  پس از  اطلاع رسانی های مکرر و  هشدارهای مداوم خبری و  رسانه‌ای مسدود شد.

وی افزود: هدف از این اقدام، اجرای قوانین ناظر به  شفافیت در تراکنش های بانکی بود که نیازمند صحت اطلاعات هویتی صاحبان حساب است؛ قاعده ای که نه فقط در ایران بلکه در اغلب کشورهای جهان و نه تنها نسبت به اتباع بیگانه بلکه نسبت به تمامی صاحبان حساب های بانکی به دلایل  مختلف از جمله پیشگیری از پولشویی رعایت می شود.

مدیرعامل بانک صادرات ایران با بیان این که بانک مرکزی از مدت‌ها پیش، اخذ اطلاعات هویتی کامل و صحیح  را برای مشتریان و صاحبان حساب‌ها و کارت‌های بانکی الزامی کرده است ، افزود: انتظار می رفت دارندگان این گونه حساب ها فراخوان های صورت گرفته را جدی تلقی کرده و نسبت به تکمیل اطلاعات حساب خود اقدام می کردند، کاری که  لازمه آن اخذ کد شهاب بود. ‌

وی افزود: اتباع ایرانی برای دریافت این کد به ارائه کد ملی و اتباع غیرایرانی به ارائه کد فراگیر که توسط وزارت کشور داده می شود، نیاز داشتند.

صیدی با اشاره به اطلاع رسانی های مکرر در این باره افزود: همچنان که از جست و جویی ساده در رسانه ها و فضای مجازی برمی آید، از آغاز  سال جاری، پی‌گیری‌های مؤثر و متعددی توسط بانک مرکزی و شورای هماهنگی بانک‌ها به عمل آمد تا عزیزان غیرایرانی فاقد کد شهاب بتوانند اطلاعات هویتی خود را تکمیل و کد شهاب دریافت کنند.

به گفتنه وی، خوشبختانه بخش بسیاری از اتباع کشورهای همسایه به‌ ویژه برادران و خواهران افغانستانی با توجه به این فراخوان ها توانستند کد شهاب بگیرند،اما تعدادی از این عزیزان بعضا به دلیل قانونی نبودن مهاجرتشان موفق به دریافت کد شهاب نشدند.

این مقام ارشد بانکی تصریح کرد: بانک صادرات ایران در کنار دیگر بانک های کشور، با وجود  اعتراض های  رسمی و حتی حقوقی نسبت به فعالیت حساب های فاقد هویت، برای رعایت حال این گروه از مشتریان و طی رایزنی  با مراجع ذیربط، مهلت اخذ کد  شهاب را  تمدید کردند، اما از آنجا که  با برخی کارت‌های فاقد هویت، تراکنش‌هایی مشکوک انجام می‌شد، در نهایت و پس از چندین بار تمدید، بانک مرکزی  بخشنامه ای صادر و طی آن همه بانک‌ها از جمله بانک صادرات ایران را به  مسدودسازی کارت‌های فاقد کد شهاب از تاریخ 6 بهمن ‌ماه سال‌ جاری ملزم کرد.

صیدی با بیان این که  پس از صدور بخشنامه مذکور، هشدارهای  لازم به اشکال مختلف  به تک‌تک صاحبان این حساب‌ها داده شد، گفت: سرانجام بر اساس بخشنامه‌ بانک‌ مرکزی، از 6 بهمن سال جاری، ارائه‌ خدمات به حساب‌های فاقد  کد شهاب متوقف گردید و از آنجایی که بیشتر  این گونه حساب‌ها در بانک‌های بزرگ متمرکز  بودند، برخی حساب های دایر در شعب بانک صادرات  ایران نیز مشمول اجرای بخشنامه مذکور شدند.

‌مدیرعامل بانک صادرات ایران با تاکید بر لزوم  قانونمداری و احتراز از مخاطرات ناشی از فعالیت حساب های بی هویت که موجب تضییع حقوق عمومی و آسیب به نظام بانکی کشوراست، از ارائه مهلت یک ماهه جدید به دارندگان حساب های فاقد شناسه هویتی خبرداد و اظهارداشت: در اقدامی ارفاقی و  برای آخرین بار، ضمن فعال سازی موقت کارت های فاقد شناسه هویتی، از صاحبان این گونه حساب‌ها می خواهیم تا با احترام به قانون، حداکثر طی یک ماه آینده نسبت به تکمیل یا تصحیح اطلاعات حساب خود و اخذ کد شهاب اقدام کنند.

مدیر عامل بانک صادرات ایران همچنین تصریح کرد: حل دائمی مشکل پس از پایان مهلت یاد شده، به همکاری و همراهی این گروه از صاحبان حساب در رفع نقص اطلاعات هویتی و اهتمام مهاجران محترم افغانستانی به اخذ کد فراگیر طی مدت مزبور بستگی داشته، با پایان این مهلت، ارائه هرگونه خدمات بانکی به حساب های موصوف متوقف خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.