آوایی متفاوت برای زیست‌بوم نوآوری کشور با رونمایی از نواتک

امروز یکشنبه، 19 بهمن ماه، نشست هم‌اندیشی مدیرعامل گروه فن ‌آوا با اصحاب رسانه برگزار شد.

در این نشست که حمیدرضا نائینی، مدیرعامل، صدیق میرزایی، مدیر ارتباطات و برند و مسعود طاهری معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار گروه فن‌آوا در آن حضور داشتند، ضمن بررسی دستاوردهای شرکت‌های این هلدینگ،از نواتک به عنوان بازوی نوآوری گروه فن‌آوا و آوایی متفاوت برای زیست بوم نوآوری کشور رونمایی شد. در ادامه گزارش عصربانک  از این رویداد را می‌خوانید:

4حوزه کسب‌وکاری اصلی گروه فن‌آوا

در ابتدای این نشست نائینی، مدیرعامل گروه فن‌آوا با اشاره به اینکه فن‌آوا 29بهمن‌ماه 18سالگی خود را جشن می‌گیرد، گفت: «هلدینگ فن‌آوا یکی از قدیمی‌ترین هلدینگ‌های فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات کشور است. سهام این شرکت به عنوان سهام عام در بازار پایه فرابورس عرضه شده است. این گروه در 4حوزه کسب‌وکاری مختلف با 7شرکت فعالیت می‌کند. اصلی‌ترین حوزه کاری فن‌آوا پرداخت الکترونیک است. ارتباطات و تلکام نیز از دیگر حوزه‌های فن‌آوا است که سه شرکت در این راستا مشغول به فعالیت هستند. نرم‌افزار و مرکز داده نیز جزو دایره فعالیت فن‌آوا محسوب می‌شود که ماموریت به سرانجام رساندن پروژه‌های آن با شرکت داده سامان فن‌آوا است. حوزه آخر فعالیت ما سخت‌افزار و خدمات پیمانکاری است که شرکت شبکه گستر فن‌‌‌آوا و تضمین گستر فن‌آوا متولی آن هستند. تضمین گستر سال گذشته به منظور توسعه سخت‌افزار‌های فناوری اطلاعات با تمرکز بر سخت‌افزار‌های بانکی تاسیس شد.»

استراتژی‌‌های سال آینده گروه فن‌آوا

نائینی با تاکید بر اینکه هلدینگ فن‌آوا 4 استراتژی‌ اصلی برای سال آینده در نظر گرفته است، افزود: «تحول در حوزه فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان روندهای امروزه شناخته می‌شود. به خصوص تمرکز بر حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که از نوآوری سایر حوزه‌ها پشتیبانی می‌کند. بر این اساس حوزه نوآوری یکی از استراتژی‌های اصلی ماست. تمرکز جامع بر این حوزه از جمله مزیت‌های رقابتی فن‌آواست. کم‌تر شرکتی در کشور وجود دارد که برند، قدمت و تخصص در حوزه نوآوری را در کنار هم گردآورده باشد و از سوی هلدینگ‌های حاکمیتی بخش‌های B2B و B2C نیز تایید شده باشد. کنترل استراتژیک به عنوان سبک راهبری برای شرکت‌های زیرمجموعه فن‌آوا انتخاب شده است. برای پیاده‌سازی این سبک نیاز به شکل‌گیری و ارتقای نظام حاکمیت شرکتی داریم که جزو استراتژی‌های این گروه است. به‌کارگیری سیستم‌های جدید تامین مالی و ارتقای نظام نگهداشت و جامع پروری منابع انسانی از دیگر استراتژی‌های اصلی هلدینگ فن‌آوا محسوب می‌شود‌.»

دستاوردهای سال‌جاری هلدینگ فن‌آوا

او در ادامه به تشریح عملکرد و دستاوردهای سال‌جاری هلدینگ فن‌آوا پرداخت و توضیح داد: «توانستیم مجامع تمام شرکت‌ها را به موقع برگزار کنیم که این امر بازخورد خوبی را در حوزه سرمایه‌گذاری فن‌آوا در بورس ایجاد کرد. برگزاری مجامع نشان داد که شرکت‌ها صورت‌های مالی مثبتی داشتند و برخی از شرکت‌ها بیشترین بازدهی را در طول فعالیت خود تا کنون تجربه کردند. بندهای حسابرسی نیز نسبت به سال‌های گذشته وضعیت بهتری دارد. در حوزه کسب‌وکاری نیز می‌توان به فعالیت فن‌آوا در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد. در حال حاضر 100هزار دانش‌آموز به دلیل عدم دسترسی به اینترنت از تحصیل محروم هستند. یکی از شرکت‌های زیرمجموعه فن‌آوا به نام کوه نور به عنوان یکی از فعال‌ترین پیمان‌کاران حوزه ارتباطات امکان دسترسی به شبکه‌‌های ارتباطی را با همکاری 2اپراتور بزرگ کشور در این استان فراهم می‌کند. در سال جاری تنها 41 سایت نسل دوم، سوم و چهارم در سیستان و بلوچستان راه اندازی شده است. »

نواتک فن‌آوا؛ آوایی متفاوت برای زیست‌بوم نوآوری کشور

مدیرعامل گروه فن‌آوا ادامه داد: «بخشی از فضای نوآوری در کشور به کپی‌برداری از نمونه‌های غیربومی محدود مانده است. بنابراین تلاش کردیم تا نگاه مساله محوری به این فضا داشته باشیم تا تکمیل کننده نیازهای شرکت‌های دانش‌بنیان برای عرضه محصولات به بازار باشیم. تنها نباید به تامین مالی شرکت‌های استارت‌آپی توجه کرد بلکه باید به بازارسازی و تکمیل‌ زیرساخت‌های محصول نیز پرداخت. در این راستا مرکز رشد نوآوری فن‌آوا به نام نواتک هرگونه زیرساخت در زنجیره فناوری اطلاعات و سرویس‌های زیرساختی را تامین می‌کند و به‌زودی با نگاه متفاوت در اکوسیستم نوآوری پرداخت کشور فعالیت خواهد کرد تا بتوانیم با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان محصولات جدیدی را به بازار عرضه کنیم. بنابراین آورده نقدی و غیرنقدی را برای کمک به استارت‌آپ‌هایی که محصول آنها در مرحله عرضه به بازار است فراهم کرده‌ایم.»

او با اشاره به اینکه شرکت داده سامان فن‌آوا امسال رشد چشم‌گیری از نظر حجم فروش و سودآوری را تجربه کرد، بیان کرد: «دلیل این امر حرکت در حوزه سرویس‌های پایه ارتباطات مرکزداده و ارزش افزوده‌ای همچون کلود بوده است. در حال حاضر یک میلیون کاربر آنلاین از خدمات آموزش مجازی این شرکت استفاده می‌کنند. همچنین فن‌آوا به حوزه هوشمندسازی شهری نیز ورود کرده است. با همکاری شهرداری رشت و نواتک 2پروژه پسماند شهری و ممیزی املاک شهرداری را به سرانجام رساندیم. همچنین شرکت داده‌پردازی فن‌آوا که در حوزه اینترنت ثابت فعالیت می‌کند به‌زودی محصولی را به عنوان اینترنت امن خانواده و کودک رونمایی خواهد کرد تا دغدغه والدین برای امن بودن فضای مجازی رفع کند.»

محصول جدید گروه فن‌آوا

نائینی از عرضه محصول جدید گروه فن‌آوا خبر داد و گفت: «زمانی که حجم کاذبی از تفاضا به یک سرور وارد می‌شود حمله DDOS اتفاق می‌افتد. با توجه به رشد داده در کشور همواره ریسک حمله به سرورها وجود دارد اما متاسفانه محصول بومی برای مهار این حملات عرضه نشده است. با همکاری نواتک و یک تیم دانش‌بنیان تولید محصولی برای مقابله با حملات DDOS را شروع کردیم که هم‌اکنون 2شرکت متقاضی دریافت آن هستند.»

افزایش سطح رضایتمندی از کارتخوان‌های فن‌آوا

او در پایان افزود: «فن‌آوا در حوزه نگهداری و تعمیرات دستگاه‌‌های کارتخوان با چند برند مختلف همکاری می‌کند. همچنین خط تولید دستگاه‌های چاپ و تولید رول‌های حرارتی فن‌‌آوا چندماهی است که فعال شده است. به دنبال این هستیم تا مونتاژ دستگاه کارتخوان را نیز شروع کنیم. با همکاری شرکت تضمین گستر، خدمات نگهداری و تولید دستگاه کارتخوان را گسترش خواهیم داد. این شرکت فعالیت در حوزه‌های غیربانکی همچون تولید مودم را نیز در دستور کار دارد. همچنین طی یک سال گذشته سطح رضایتمندی پذیرندگان از شرکت فن‌آوا در حوزه دستگاه کارتخوان افزایش پیدا کرده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.