کارت ملی به‌جای دفترچه درمانی تامین‌اجتماعی

از اول اسفندماه سال‌جاری صدور دفترچه درمانی در تمامی شعب و کارگزاری‌ها متوقف شده و دریافت خدمات درمانی با ارائه کارت ملی و شناسنامه امکان‌پذیر است.
علی‌اصغر دادخواه، مدیرکل تامین‌اجتماعی استان قم گفت: با توقف صدور دفترچه درمانی از اول اسفندماه سال‌جاری همه افراد تحت پوشش سازمان تامین‌اجتماعی می‌توانند با ارائه کارت ملی، شناسنامه یا جلد دفترچه درمانی در اختیار خود از خدمات تشخیصی و درمان مورد تعهد سازمان برخوردار شوند و در زمان مراجعه به پزشک و موسسات تشخیصی و درمان الزامی به ارائه دفترچه درمان از سوی بیمار نیست.
او افزود: شعب و کارگزاری‌های تامین‌اجتماعی موظفند در هر بار مراجعه بیمه ‌شده برای دریافت خدمات بیمه‌ای نسبت به ثبت، تکمیل و به‌روزرسانی اطلاعات هویت بیمه‌شدگان و مستمری بگیران اعم از اصلی و تبعی اقدام و همچنین شرایط استحقاق درمان(شامل: ثبت صحیح ارتباط بیمه‌ای، تعهدات و گواهینامه‌ها، شرایط بیمه‌پردازی و…) را بررسی کرده و در صورت لزوم اقدامات اصلاحی لازم را معمول و نتیجه را به ذی‌نفع اعلام کنند. دادخواه عنوان‌کرد: تمام بیمه‌شدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی برای تسهیل دریافت خدمات درمانی می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان به نشان es.tamin.ir نسبت به ایجاد حساب کاربری و تکمیل مشخصات هویتی و درج شماره تلفن‌همراه (موبایل) خود در درگاه مذکور اقدام کنند.
او ادامه داد: تمامی بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران اصلی و تبعی قبل از مراجعه به مراکز درمانی می‌توانند نسبت به استعلام استحقاق درمان از طریق یکی از روش‌های مراجعه به سایت medical.tamin.ir ورود کد ملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان، شماره‌گیری #1420*4* انتخاب گزینه یک(استعلام اعتبار درمان)، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان، استفاده از اپلیکیشن موبایل، مراجعه به سایت pwa.tamin.ir ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان یا شماره‌گیری #1666* انتخاب گزینه یک(استحقاق سنجی)، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان اقدام و از پوشش بیمه درمان خود اطمینان حاصل کنند.
دادخواه اظهار کرد: در مواردی که بیمه ‌شده بر اساس نتایج دریافت از روش‌های فوق یا اعلام مراکز درمان، فاقد استحقاق درمان است، در صورت اعتراض می‌تواند موضوع را از طریق سامانه 1420 پیگیری کند. او اضافه‌کرد: تمامی بیمه‌شدگان در صورت ایجاد حساب کاربری در سایت می‌توانند خلاصه سوابق درمان خود را با مراجعه به سامانه es.tamin.ir در پنجره(منوی) مخصوص بیمه‌شدگان ملاحظه کنند.
مدیرکل تامین‌اجتماعی قم اظهارکرد: تمام پزشکان اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد، می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه نسخه الکترونیک سازمان و دریافت نام کاربری، نسبت به نسخه‌‌نویسی الکترونیک اقدام کنند.
او افزود: چنانچه پزشکان موسسات تشخیصی و درمانی اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد، راسا مبادرت به تهیه سامانه‌های نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک کرده‌اند و از سامانه‌های تحت مالکیت سازمان استفاده نمی‌کنند، می‌توانند با استفاده از سامانه‌های در اختیار و مورد نظر خود و از طریق پیاده‌سازی نرم‌افزارهای واسط(API) توسط شرکت‌های نرم‌افزاری طرف قرارداد خود، نسبت به نسخه‌نویسی و پذیرش الکترونیک نسخ اقدام کنند.
دادخواه گفت: پزشکان و موسسات طرف قرارداد پس از احراز هویت فرد(رؤیت کارت ملی، شناسنامه یا جلد دفترچه درمان) و استعلام برخورداری بیماران از استحقاق درمان‌(پوشش بیمه درمان) از روش‌های اعلامی سازمان، نسبت به نسخه‌نویسی و ارائه خدمات تشخیصی و درمانی در بستر الکترونیک و در صورت قطع بودن سیستم مکانیزه با استفاده از سرنسخه مخصوص مطب پزشک یا سرنسخه متعلق به موسسه درمان به جای برگ دفترچه درمان بیمار اقدام کنند.
او درباره بیماران خاص نیز عنوان ‌کرد: روش‌های استعلام استحقاق درمان‌(پوشش بیمه درمان) برای «بیماران خاص» همانند سایر بیمه‌شدگان است با این تفاوت که این بیماران در کد پیگیری و استعلام برخورداری از خدمات درمان با پسوند خاص مشخص می‌شوند.  او درخصوص نوزادان فاقد کد ملی اظهار کرد: ارائه خدمات درمانی در بخش بستری در مواردی که «نوزاد» فاقد کدملی باشد تا زمان صدور شناسنامه و اختصاص کدملی به نوزاد‌(حداکثر تا یک‌ماه پس از تولد) از طریق کدملی مادر امکان‌پذیر است.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.