از تولید کارتخوان پرداخت الکترونیک سداد تا شعبه مجازی بانک ملی در اپلیکیش ایوا

شرکت پرداخت الکترونیک سداد از سوی بانک ملی ایران مأموریت دارد تا به ارائه محصولات و خدمات نوین در زمینه پرداخت الکترونیکی بپردازد. شاید بتوان مهم‌ترین مزیت رقابتی این شرکت را تعلق به بانک ملی و پر رنگ بودن نقش این شرکت در حوزه بانکداری دانست.

پرداخت الکترونیک سداد جزو شرکت‌هایی است که با حمایت بانک ملی، زیرساخت‌های ارائه کارت اعتباری غیرحضوری را طراحی کرده است. هم‌اکنون مشتریان بانک ملی می‌توانند صفرتاصد فرایند دریافت کارت اعتباری را از طریق اپلیکیشن ایوا طی کنند.

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد اعتقاد دارد ارائه کارت اعتباری، پیش‌زمینه ارائه تسهیلات غیرحضوری است. ما در عصربانک برای اطلاع بیشتر از آخرین اقدامات پرداخت الکترونیک سداد با محمدعلی محمودزاده به گفتگو نشستیم.

روشن شدن موتور پیشرفت پرداخت الکترونیک سداد

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به اینکه رسالت حوزه پرداخت کاملا مشخص‌است، گفت: «از شهریورماه شاهد افزایش سهم بازار شرکت پرداخت الکترونیک سداد هستیم. در واقع مهم‌ترین مساله، روشن شدن موتور پیشرفت است. درحال حاضر در یک میدان رقابتی حضور داریم که گاهاً عادلانه نیست اما رعایت اصول اخلاقی برایمان اهمیت ویژه‌ای دارد و قطعا سهم خودمان را پس خواهیم گرفت. در واقع در تلاش هستیم تا به بازارهای جدید دست یابیم چراکه در غیراینصورت، آینده کسب‌وکارمان آسیب خواهد دید. درحال‌حاضر آماده پیاده‌سازی اپلیکیشن جدیدی  هستیم که سرویس‌های خاص و متنوعی دارد و سهم سداد از بازار را گسترش خواهد داد.»

مهم‌ترین مزیت رقابتی پرداخت الکترونیک سداد

محمودزاده پررنگ بودن نقش پرداخت الکترونیک سداد در حوزه بانکداری را مهم‌ترین مزیت رقابتی این شرکت دانست و بیان کرد: «خوشبختانه وارد حوزه‌هایی شده‌ایم که شرکت‌ها‌ی دیگر وارد آن نمی‌شوند. به دلیل شیوع کرونا آینده برایمان مبهم است اما اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، به‌زودی در سال جدید، آثار اقداماتمان را خواهیم دید.»

رشد اثربخشی تراکنش‌ها

وی با تاکید بر اینکه افزایش تعداد و مبلغ تراکنش‌ها یکی از اهداف پرداخت الکتروینک سداد است، ادامه داد: «مهم‌‌تر از این مساله اثربخشی تراکنش‌ها است. اثربخشی تراکنش‌های شرکت نسبت به پنج ماه گذشته حدودا 40درصد رشد کرده است. هیچ شرکت PSP دیگری این رشد را در شاخص اثربخشی تراکنش‌ها تجربه نکرده است. بنابراین پرداخت الکترونیک سداد در این شاخص از رقبا جلوتر خواهد بود و همچنین برای توسعه سهم بازار نیز برنامه‌های ویژه‌ای داریم.»

غیرحضوری کردن خدمات پرداخت تمام سازمان‌ها

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد در پاسخ به این پرسش که جای چه نوع محصول یا خدمتی در فضای پرداخت کشور خالی است؟، تاکید کرد: «زمانی که در فضای فیزیکی، کسب‌وکاری شکل گیرد و درپی آن دادوستد انجام شود، صنعت پرداخت وارد کار می‌شود‌. تلاش داریم تا سرویس‌های پرداختی به‌روزتری را برای کسب‌وکارهای مجازی فراهم کنیم‌. نگاه‌مان تلفیق صنعت پرداخت با کسب‌وکارهای روز است. قصد داریم تمام سرویس‌های خدماتی از جمله دفاتر پیشخوان، سازمان تامین اجتماعی و پلیس 10+ را به‌صورت غیرحضوری ارائه کنیم تا علاوه بر سرویس‌های پرداخت به سایر حوزه‌ها نیز وارد شویم.»

رفاقت به‌جای رقابت در اپلیکیشن‌های داخلی بانک

وی در پاسخ به سوال عصربانک مبنی بر اینکه چرا اپلیکیشن ایوا برای ارائه برخی از خدمات غیرحضوری بانک ملی انتخاب شده؟، توضیح داد: «نشان بانک (شعبه مجازی بانک ملی ایران) را به ترتیب در اپلیکیشن ایوا و 60 پیاده‌سازی کردیم. اما در گام بعدی قصد داریم دسترسی به این سرویس را از طریق بله و بام نیز فراهم کنیم تا شعبه مجازی سوم و چهارم بانک ملی در این اپلکیشن‌ها قرار گیرد. در واقع هدف‌مان رقابت میان اپلکیشن‌های داخلی بانک نیست. چراکه هر کدام از اپلیکیشن‌ها، مشتریان خاص خود را دارند اما مخاطبان ایوا از طیف‌های مختلف جامعه هستند. شاید نام سرویس‌های اپلیکیشن‌های مختلف بانک یکی باشد اما نوع خدمت ارائه شده در آنها با یکدیگر متفاوت است. »

راه‌اندازی کارخانه تولید سخت‌افزار

محمودزاده با اشاره به موفقیت پرداخت الکترونیک سداد در راستای کسب مجوز دانش‌بنیان درحوزه سخت‌افزاری، افزود: «این شرکت جزو معدود شرکت‌هایی است که در حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دانش‌بنیان است. از سال‌ها پیش با اپلیکیشن ایوا در بخش نرم‌افزاری د‌انش‌بنیان شدیم. اگر اتفاقات غیرمنتظره رخ ندهد از اوایل اردیبهشت‌ماه سال 1400 خط تولید محصولات سخت‌افزاری را در جاجرود راه‌اندازی خواهیم کرد. قصد داریم کارتخوان را به‌صورت انحصاری تولید کنیم و همچنین به بومی‌سازی برخی از قطعات آن نیز بپردازیم.»

سرویس‌های جدید اپلیکیشن ایوا

وی با اشاره به سرویس‌های جدید اپلیکیشن ایوا گفت: «در بسیاری از مسائل توسعه سرویس‌های ایوا را به‌طور جدی‌تری از بانک دنبال کرده‌ایم تا بتوانیم، مجموعه‌ای کامل از سرویس‌هایی مورد نیاز مشتریان در مراجعه حضوری را از طریق نشان بانک و به صورت غیرحضوری ارائه کنیم. تلاش کردیم تا در فرایند ارائه سرویس به مشتریانی که تا به‌حال در شعب حضور داشتند مشکلی به‌وجود نیاید و اگر فردی افتتاح حساب مجازی را انتخاب کرد بتواند از تمام سرویس‌های مورد نیاز مشتریان بانک ملی  استفاده کند. همچنین صدورملی کارت و دسته‌چک دو ابزار فیزیکی پرداختی بانک هستند که بصورت مجازی در اختیار مشتریان قرار خواهند گرفت. البته افرادی که به‌صورت حضوری افتتاح حساب کرده‌اند، پس از یکبار احراز هویت و ثبت امضای الکترونیکی می‌توانند از سرویس‌های غیرحضوری نیز بهره شوند.»

گامی به سوی ارائه تسهیلات غیرحضوری

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد ادامه داد: «امکان صدور ملی‌کارت، کارت هدیه و کارت اعتباری از طریق نشان بانک فراهم شده است و مشتریان می‌‌توانند به صورت مجازی از این کارت‌ها استفاده کنند و اگر نیازی به اصل کارت داشتند  با مراجعه به کیوسک‌های مخصوص در سراسر کشور (فهرست آنها در سایت بانک ملی منتشر شده است)، می‌توانند فیزیک کارت را هم دریافت کنند. تمامی این اقدامات در راستای برداشتن گامی به سوی ارائه تسهیلات غیرحضوری است. وام‌دهی به فردی که تا‌به‌حال به بانک مراجعه نکرده است، کار بزرگی است. برخی از بانک‌ها در این زمینه ادعاهایی داشتند اما خوشبختانه اینکار برای اولین بار در بانک ملی انجام شده است. چراکه صفرتاصد فرایند به‌صورت غیرحضوری طی می‌شود.»

راهکارهای احراز هویت نشان بانک

وی در رابطه با راهکارهای احراز هویت نشان بانک برای پرداخت تسهیلات یادآور شد: «کاربران از طریق ویدیوی زنده احراز هویت می‌شوند. از الگوریتم‌های پیچیده‌ای برای اینکار استفاده کرده‌ایم تا امکان تقلب به صفر برسد. همچنین وجود فیزیک کارت ملی در فرایند احراز هویت الزامی است و سیستم به تصویر کارت ملی پاسخ منفی خواهد داد زیرا پشت‌ و ‌روی کارت را اسکن و ذخیره می‌کند و با اطلاعات ثبت شده در سایر سامانه‌ها مقایسه خواهد کرد. فرایند احراز هویت به‌اندازه‌ای امن است که بابت اصالت مشتری نگرانی نداریم. چراکه اطمینان داریم امضای الکترونیکی ما غیرقابل جعل و انکار است. مراجع نظارتی نیز در این حوزه بررسی‌های لازم را انجام داده‌اند و فرایندها را تائید کرده‌اند.»

نگاه جدیدی بانک ملی به کارت اعتباری

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد با تاکید بر اینکه کارت اعتباری اهمیت ویژه‌ای برای بانک ملی و شرکت‌های وابسته به آن دارد، افزود: «در حوزه کارت اعتباری نگاه جدیدی در بانک ملی شکل گرفته است. پیش از این هیچ کدام از پروژه‌های کارت اعتباری در کشور به موفقیت نرسیده بود. چراکه به عنوان پروژه‌های اعطای تسهیلات به آن نگاه می‌شد که باید برای آن ضامن نیز وجود داشته باشد. اما بانک ملی، کارت اعتباری را بر اساس موقعیت اعتباری افراد طراحی کرده تا هر فردی که اعتبار نزد هریک از سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی دارد بتواند طبق آن، کارت اعتباری دریافت کند و دیگر نیازی به شکل‌گیری اعتبار در بانک نباشد. برای مثال اگر برگه سهام عدالت به عنوان اعتبار درنظر گرفته شده است ما نیز آن را می‌پذیریم و 50 درصد ارزش روز این سهام را به‌عنوان کارت اعتباری در اختیار متقاضیان قرار می‌دهیم.»

پرداخت اقساط بدون نیاز مراجعه به شعبه

وی اضافه کرد: «درحال حاضر سقف کارت‌های اعتباری حداقل 2 و حداکثر 10 میلیون ‌تومان است. اگر مشتری در بازه زمانی یک ماهه نسبت به تسویه بدهی اقدام کند، هیچگونه کارمزدی از آن دریافت نمی‌شود و مجدد می‌تواند از اعتبار کارت استفاده کند. اما اگر در این بازه پرداخت نشود، سیستم به‌صورت خودکار تسهیلات را 36 ماهه و در قالب عقد مرابحه و با نرخ 18درصد تقسیط می‌کند که البته برای پرداخت اقساط نیز به مراجعه حضوری نیاز نیست.»

فراهم کردن امکان خرید از فروشگاه‌های مجازی

محمودزاده با تاکید بر اینکه کارت‌های اعتباری صادر شده محل مصرف مشخصی دارد، تاکید کرد: «دریافت‌کنندگان این کارت‌ها برای خرید کالا می‌توانند به فروشگاه‌های زنجیره‌ای سراسر کشور مراجعه کنند. برای پرداخت هزینه حتما باید از کارتخوان‌های بانک ملی استفاده شود که درحال حاضر این بانک حدود 800 هزار پایانه فعال دارد و یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های توزیع کارتخوان در کشور محسوب می‌شود. بنابراین مشتریان با ‌مشکل خاصی روبرو نخواهند شد. همچنین قصد داریم امکان خرید از فروشگاه‌های مجازی را نیز فراهم کنیم.»

تلاش برای تحقق اعتبار شهروندی

وی با اشاره به اینکه بانک ملی در اواخر بهمن‌ماه در راستای توسعه طرح کارت اعتباری برای پرسنل نیروی انتظامی حدودا 140هزار کارت صادر کرده، تصریح کرد: « بانک ملی در تلاش است تا با همکاری سازمان‌هایی همچون تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی، امکان ارائه کارت اعتباری به تمام افرادی که در سازمان‌ها شناخته شده‌اند، را فراهم تا مصداق اعتبار شهروندی که در اکثر جوامع پیشرفته وجود دارد را محقق کنیم.»

برنامه‌ها و اهداف ویژه پرداخت الکترونیک سداد

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد در پایان با اشاره به برنامه‌های آینده پرداخت الکترونیک سداد، گفت: «افزایش سهم بازار، ارتقای کیفیت محصولات، کشف بازارهای جدید و توسعه همکاری با بازیگران جدید حوزه فین‌تک و استارت‌آپ‌ها از جمله اهداف‌مان خواهد بود. نگاه‌مان حمایتی و با برنامه‌های دیگر شرکت‌ها متفاوت است، بنابراین می‌توانیم با آنها نیز همکاری کنیم. همچنین در تولید سخت‌افزار نیز برنامه‌هایی ویژه داریم و تمام تلاش ما این است تا  بتوانیم در حوزه پرداخت پرچم بانک ملی را برافراشته نگه‌داریم.»

در ملی شوی 4 که توسط بانک ملی هفته گذشته برگزار شد، پرداخت الکترونیک سداد از جدیدترین راهکارهای خود رونمایی کرد که گزارش آن را در زیر می‌بینید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.