هفته سیاه تکرار می‌شود؟

کریک ارلام، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA  روز جمعه در یادداشتی مدعی شد که بازار بیت‌کوین به طرز شگفت‌انگیزی با خرید بیش از حد مواجه بوده است و این احتمال وجود دارد که چنین ریزش‌هایی در آینده نه‌چندان دور مجددا تکرار شود. سقوط بیت‌کوین در حالی اتفاق می‌افتد که بازارهای جهانی تحت‌تاثیر افزایش نرخ اوراق قرضه در حال گذر از دوره‌ای مهم هستند. افزایش بازده اوراق قرضه که پیشاپیش خبر از افزایش انتظارات تورمی و رشد اقتصادی بالاتر را می‌دهد، اکنون سبب شده است تا بسیاری از سرمایه‌گذاران در سبد دارایی‌های خود تجدید‌نظر کنند. شاخص نزدک‌100 نیز که بیشتر وزن آن را شرکت‌های تکنولوژیک تشکیل می‌دهند بدترین هفته خود از ماه‌اکتبر سال گذشته به ثبت رسانده است. به‌طور کلی دارایی‌های پر ریسک به‌دلیل ثبات در ارزش دلار و افزایش نرخ اوراق فعلا وضعیت خوبی ندارند.

شک سرمایه‌گذاران به بیت‌کوین

عملکرد ضعیف بیت‌کوین در برابر تغییر شرایط در بازار جهانی، در حال‌حاضر سبب شده است تا سوالات بسیار زیادی درباره کارآیی این رمز‌ارز برای ذخیره ارزش دارایی‌ها به‌وجود بیاید. این موضوع که بیت‌کوین می‌تواند یک پناهگاه امن دارایی در دوران مدرن باشد، یکی از مهم‌ترین پایه‌های استدلالی رالی صعودی بیت‌کوین در یک سال گذشته بوده است. بسیاری از معامله‌گران به همین دلیل بیت‌کوین را طلای دیجیتال عصر جدید نامیده‌اند. بدبینان بازار رمز‌ارزها نیز همچنان بر مواضع خود مبنی‌بر وجود حبابی بزرگ در این بازار پافشاری می‌کنند و بر این باورند که مجددا الگوی رونق و سقوط سال 2017 برای بیت‌کوین تکرار خواهد شد. همچنین آمارها نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین صندوق با پشتوانه بیت‌کوین در هفته گذشته سقوط شدید 24 درصدی را به ثبت رسانده است.

تغییر موضع افراد سرشناس

اظهار‌نظر چهره‌های سرشناس نیز در روزهای گذشته تا حدودی بر قیمت بیت‌کوین تاثیر منفی داشته است. توییت ایلان ماسک، مدیر اجرایی شرکت تسلا در هفته گذشته مبنی‌بر اینکه قیمت کنونی بیت‌کوین بالا به‌نظر می‌رسد، سرآغاز موج فروش بیت‌کوین در بازارها بود. از سوی دیگر بسیاری از چهره‌های سرشناس و مدیران صندوق‌های معتبر با اینکه در صحبت‌های خود نسبت به بیت‌کوین مواضع مثبتی داشته‌اند، اما هنوز اقدامی برای خرید بیت‌کوین نکرده‌اند. بیل گیتس بنیانگذار شرکت مایکروسافت نیز در هفته گذشته در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ گفت که او از طرفداران بازار بیت‌کوین نیست. جنت یلن، وزیر خزانه‌داری دولت جو بایدن نیز هفته گذشته طی سخنانی بیت‌کوین را روشی بسیار ناکارآ در تراکنش‌های مالی دانست.

/دنیای اقتصاد