آموزش و کسب مهارت؛ نیاز اساسی فعالان صنعت بانکی و پرداخت

امروزه انتقال اطلاعات و دانش، در قالب دوره‌های آموزشی متفاوت در حوزه‌های تخصصی مانند صنعت بانکی و پرداخت توسط شرکت‌های بزرگ دنیا با هدف رفع نیاز فعالان و علاقه‌مندان صنعت، نه تنها یک کار ارزشمند، بلکه حرکتی در راستای انجام مسئولیت اجتماعی است.

تصور کنید شما یک جوان بیست‌وپنج ساله فارغ‌التحصیل با معدل بالای 18 در رشته مهندسی نرم‌افزار دانشگاه سراسری هستید و به تولید نرم‌افزارهای مالی و پولی در صنعت بانکی و پرداخت علاقه‌مندید یا حتی در حوزه روابط عمومی سابقه کار 10 ساله دارید و خبرنگاری در حوزه بانکی و مالی برای شما جذاب است. حال سوال این است که آیا در نظام آموزشی مهارت‌های لازم برای شروع کار در یک شرکت نرم‌افزاری را کسب کرده‌اید؟ آیا سرفصل‌های آموزشی بر اساس نیاز کارفرمای شما بوده است؟ آیا آمادگی ورود به صنعت را دارید؟ آیا با با سیستم‌ها، زیرسیستم‌ها، محصولات، فرایندها و قوانین بانکی و مالی آشنایی دارید؟

نظام بانکی و پرداخت ایران با همه مشکلات و چالش‌های ریزودرشتی که دارد، در مقایسه با سایر صنایع کشور، یک صنعت پیشرفته محسوب می‌شود. اگرچه تحریم‌های بانکی و غیر بانکی، نظام بانکی و پرداخت ایران را به یک جزیره جدا از دنیا تبدیل کرده اما در همین جزیره امکانات به‌روزی مانند خدمات بانکداری غیرحضوری، بانکداری سلف‌سرویس و روش‌های پرداخت موبایلی برای مردم مهیاست. در این جزیره با اپلیکیش‌های پرداخت می‌توان کارت به کارت کرد، به بسیاری از خدمات مالی و غیرمالی دسترسی داشت، با موبایل‌بانک و اینترنت‌بانک می‌توان مبالغ خرد و کلان را با ساتنا و پایا منتقل کرد و حتی حساب جدید افتتاح کرد و غیرحضوری تسهیلات گرفت.

با همه این اوصاف، با توسعه خدمات نوین بانکداری و پرداخت و ایجاد زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مورد نیاز این صنعت، هنوز خلاء کسب مهارت و آموزش هم در سمت مشتری نهایی و هم در سمت کارکنان صفی و ستادی بانک و شرکت‌های ارائه‌دهنده راهکارهای بانکی و پرداخت وجود دارد. این موضوع زمانی جدی‌تر می‌شود که نظام آموزشی ما فقط به سرفصل‌های تکراری برای جوانان اکتفا کرده و این سرفصل‌ها هیچ تطابقی با نیازهای بازار، کاریاب و کارفرما ندارد.

امروزه نه تنها تازه‌واردان شرکت‌های بانکی و پرداخت، بلکه فعالین قدیمی‌تر نیز نسبت به بسیاری از موضوعات اصلی حوزه فعالیت خود تسلط کافی ندارند و برای بسیاری از سوالات آنها، پاسخی مناسبی وجود ندارد.

از طرفی با توسعه سریع تکنولوژی در صنعت بانکی و پرداخت مخصوصاً در حوزه‌های تخصصی  مثل داده‌کاوی، یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، احراز هویت، قوانین و مقررات داخلی و خارجی و…. نیاز به افزایش دانش و کسب مهارت، هم برای توسعه فردی و هم برای ارتقای شغلی، یک ضرورت است. بنابراین امروزه نیاز به‌روزرسانی اطلاعات و دانش فعالان شبکه بانکی و پرداخت به‌صورت پیوسته وجود دارد و عدم توجه به این موضوع باعث خسارت فردی و سازمانی فراوان به کل شبکه بانکی و پرداخت کشور می‌شود.

در این راستا و در دوسال اخیر، شرکت دانش‌‌بنیان داتین به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در ارائه‌ راهکارهای بانکی و پرداخت، دوره‌های آموزشی را با سرفصل‌های متنوع برای فعالان و علاقه‌مندان این حوزه، به‌صورت حضوری، آنلاین و البته کاملا رایگان برگزار کرده است.

از آخرین سرفصل‌های آموزشی که توسط این شرکت، اخیراً  و بصورت آنلاین برگزار شد می‌توان به دوره تحول دیجیتال اشاره کرد که در آن به بررسی دیجیتالی شدن بانک‎‌ها، روندهای جهانی آن و همچنین نیازهای جدید مشتریان از بانک‌ها پرداخته شد.

دوره بعدی، مربوط به مبانی مدل‌های کسب‌وکار الکترونیک، روش‌های طراحی و خلق ارزش‌های نوآورانه‌ کسب‌وکار بود. بلاکچین موضوع بعدی آموزشی بود و در آن به امکان حذف واسطه‌های اعتمادساز بین مردم و پایه گذاری سیستمی که در آن به نهادهایی مثل دولت‌ها، ادارات ثبت و بانک‌ها نیازی نیست اشاره شد.

کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت بانکداری، تحلیل و آماده‌سازی داده، روش‌های یادگیری ماشین، داده‌کاوی و مهندسی داده، مبانی مفهومی بانکداری باز و تعامل سامانه‌های بانکی و حاکمیتی از موضوعات آموزشی بعدی بودند.

همانطور که از سرفصل‌های این دوره‌های آموزشی پیداست، داتین با نیازسنجی درست مخاطبین خود، به‌خصوص فعالان این حوزه سعی کرده تا حد ممکن موضوعات روز دنیا را در حوزه بانکی و پرداخت را در دوره‌های آموزشی خود بگنجاند. داتین توانسته با برگزاری دوره‌های آنلاین باکیفیت، در ارتقای دانش فعالان و علاقه‌مندان سهم داشته باشد و مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهد.

اگر به موضوعات این دوره‌های آموزشی علاقه‌مند هستید و می‌خواهید به مباحث مطرح‌شده در دوره‌های آنلاین داتین دسترسی داشته باشید، اینجا کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.