از زیست بوم ” زمرد” بانک تجارت تا چالش‌های مهاجرت به Corebank جدید

طی دو هفته قبل، رضا دولت آبادی مدیر عامل بانک تجارت در مراسمی از “زمرد” به عنوان زیست بوم متمرکز راهکارهای دیجیتال این بانک رونمایی کرد. دولت آبادی در این مراسم این طرح را تحولی مهم در مسیر راه اندازی سرویس های روزآمد بانک تجارت دانست که با هوشمند سازی فرآیندهای بانکی و بازطراحی سرویس های پایه ای ، خدمات و محصولات نوین دیجیتالی منطبق بر مفاهیم استاندارد بانکداری دیجیتال به مشتریان ارائه می‌کند. همچنین این بانک آماده مهاجرت به Core جدید خود در سال 1400 می‌شود که چالش‌های ذاتی خود را به همراه دارد.

ما در عصربانک برای اطلاع از جزییات زیست بوم “زمرد” و مهاجرت به Corebank  جدید بانک تجارت که متعلق به شرکت خدمات انفورماتیک است، با ناصر حکیمی، مشاور عالی مدیر عامل بانک تجارت گفت‌وگو کرده‌ایم.

چالش‌ بانک تجارت در حوزه بانکداری نوین

حکیمی در ابتدا با اشاره به چالش‌های بانک تجارت در حوزه بانکداری نوین، گفت: «مشتریان اصلی این بانک، مشتریان شرکتی و عمده هستند و در طول سال‌ها براساس نیاز هریک از آنها سامانه‌های خاصی طراحی شده است که این سامانه‌ها حالا به 300 عدد رسیده است و تعداد این سامانه‌ها بسیار زیاد شده است و باید مطابق با ظرفیت‌های فناوری بانک و شرکت‌های تابع، آنها را مدیریت کرد. بنابراین بزرگترین چالش بانک تجارت چگونگی پاسخ به نیاز‌های مشتریان و بومی‌سازی خدمات از طریق‌ سیستم‌هاست.»

مهاجرت به Corebank جدید

او با تاکید بر تاریخچه شکل‌گیری Core بانک تجارت ادامه داد: « بانک تجارت از دهه‌ 50 شمسی به عنوان اولین بانک، نظام حسابداری متمرکز SGB (Systeam Gerenal Banking) داشته ‌است. این موفقیت اولیه باعث شد تا درسال‌‌های بعد وابستگی به این سیستم بیشتر شود و بانک با اضافه‌کردن سرویس‌ها به نیازهای خود پاسخ دهد و به همین خاطر در طول این سال‌ها بانک تجارت هیچ‌زمان Core مستقل نداشته است. درواقع Core بانک از  همان SGB و سامانه‌های حساب جاری، تسهیلات و غیره تشکیل شده است. با گذشت زمان نیاز به Core  بانکی احساس شد اما فرایند مهاجرت، به دلیل حجم و تعداد سامانه‌ها بسیار سخت و پیچیده بود. درهرصورت از دوسال پیش تصمیم گرفته شد تا  بانک به یک Core  جدید مهاجرت کند. درحال حاضر این فرایند درحال طی شدن است.»

طبق گفته مشاور عالی مدیر عامل بانک تجارت، Corebanking این بانک، متعلق به شرکت خدمات انفورماتیک است و نیمه اول سال آینده مهاجرت به Core عملیاتی خواهد شد.

چالش‌های مهاجرت به کُربنکینگ

او با اشاره به چالش‌هایی که بانک تجارت برای مهاجرت به کُربنکینگ با آنها مواجه خواهد شد، افزود: «این بانک 1600 شعبه و 40میلیون حساب بانکی دارد. همچنین در هر دقیقه 20هزار تراکنش را به ثبت می‌رساند و درسال باید میلیاردها تراکنش  در این بانک پردازش شود. Core جدید باید تمام  موارد گفته شده و کانال‌های الکترونیک و دیجیتالی را پوشش دهد چراکه ممکن است برخی از مشتریان تمایل داشته باشند تا بصورت دیجیتالی با بانک در ارتباط باشند.  اتصال سیستم‌ها که هر یک به مشتریان سرویس‌های خاصی را ارائه می‌کنند از چالش‌های اتصال به Core جدید است. بنابراین فرایند مهاجرت سخت و پیچیده خواهد بود چراکه  Core باید با توجه به زیرساخت‌های بانک تجارت تعریف شود. در این راه بومی‌سازی، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها خواهد بود.‌ زیرا تعداد زیادی از نیازمندی‌های بانک باید برای مشتریان بومی‌‌سازی شود و مشتریان خاص بانک را نیز پوشش دهد. در ذات بانکداری شرکتی، شخصی‌سازی خدمات برای هر دسته از مشتریان وجود دارد و این امر سختی مهاجرت به Corebanking را دوچندان‌ می‌کند.»

مشاور عالی مدیر عامل بانک تجارت با بیان اینکه به سرانجام رساندن زیست بوم  زمرد نسبت به مهاجرت به Core  فرایند ساده‌تری دارد، گفت: «با این حال ممکن است که زمرد نمود بیشتری داشته باشد. چراکه مشتریان آن را یک وسیله ارتباطی با بانک می‌دانند.»

مقایسه فرایند مهاجرت کُربنکینگ بانک سپه و تجارت

او در ادامه به مقایسه فرایند مهاجرت Corebanking بانک سپه و تجارت پرداخت و توضیح داد: «از دهه 50، SGB  نقش Core را در بانک تجارت ایفا می‌کرد و تنها تغییر آن اضافه شدن سامانه‌هایی همچون کارت است. بانک سپه تمام Coreها را در یک Core واحد تجمیع کرد و با چالش مهاجرت داده‌ رو‌به‌رو بود اما در بانک تجارت علاوه بر این چالش باید به بومی‌سازی سرویس‌ها نیز بپردازیم. همچنین بانک سپه‌، به دلیل تمرکز بر بانکداری خرد تعداد کمی از سرویس‌ها را بومی‌سازی‌ کرد و بانک تجارت به دلیل داشتن مشتریان شرکتی راه‌ سخت‌تری در پیش خواهد داشت. مهاجرت به Corebanking به‌خودی خود فرایند پیچیده‌ای نیست، بلکه پوشش‌دهی سرویس‌ها چالش است.»

نگاهی به زیست بوم زمرد

حکیمی در ادامه در پاسخ به سوال عصربانک مبنی براینکه زیست بوم زمرد چه کمکی به رفع خلاء‌های بانک تجارت می‌کند، گفت: «زمرد، پلتفرم دیجیتالی بانک تجارت  است (مستقل از اینکه به Core متصل شود یا به سامانه‌های موجود). زمرد یک کانال ارتباطی با مشتریان است که هدف آن ارائه غیرحضوری تمام خدمات بانکی است. درگام اول افتتاح حساب، احراز هویت، امضای دیجیتالی قرارداد، وثیقه سپاری و اعطای تسهیلات و ارائه کارت اعتباری به مشتریان خرد از طریق زمرد ارائه خواهد شد. استراتژی بانک این است تا زیست بوم زمرد را به راه ارتباطی برای دریافت غیرحضوری خدمات تبدیل کند و مشتریان خرد را نیز جذب نماید. زمرد را می‌توان نئوبانک، بانک تجارت دانست که سرویس‌ها را از طریق موبایل ارائه می‌دهد و هویت دیجیتال برای مشتریان تعریف می‌کند.»

مشاور عالی مدیر عامل بانک تجارت با تاکید بر اینکه ایجاد هویت دیجیتالی باعث می‌شود تا مشتریان بتوانند از سایر پلتفرم‌های بانک نیز استفاده کنند، افزود: «زمرد ماهیت مستقل از سایر سامانه‌های بانک دارد و تنها به مشتریان خرد سرویس می‌دهد.‌ با توجه به اینکه موبایل یک وسیله شخصی است اگر بخواهیم امکان دسترسی به خدمات از طریق زمرد را برای مشتریان شرکتی فراهم کنیم، باید یک سری تغییرات فنی انجام گیرد که در آینده نسبت به انجام آن اقدام خواهیم کرد.»

او افتتاح حساب، صدور کارت و وثیقه سپاری سهام عدالت را مهم‌ترین خدماتی دانست که از طریق زیست بوم زمرد بانک تجارت قابل دریافت است. طبق گفته او زیرساخت‌های زمرد آماده شده است و تا قبل از پایان سال راه‌اندازی خواهد شد.

تکنولوژی‌های زیست بوم زمرد

حکیمی با اشاره به تکولوژی‌های به کار رفته در زیست بوم زمرد، ادامه داد: «برای ایجاد هویت دیجیتال از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای Live detection صورت مشتریان استفاده کرده‌ایم تا تصویر با اطلاعات ثبت احوال چک شود و در صورت تطابق، امضای دیجیتال به فرد تعلق می‌گیرد که بوسیله آن می‌تواند تمام فرم خدمات بانکی را امضا کند. بنابراین امضای دیجیتال دیگر تکنولوژی محوری به‌کار رفته در زمرد است که در قالب اپلیکیشن به کاربرانiOS  و اندورید خدمات ارائه می‌کند. مشتریان بانک تجارت و افرادی که در این بانک افتتاح حساب نکرده‌اند نیز می‌توانند از امکانات زمرد استفاده کنند.»

برنامه‌های آتی بانک تجارت

حکیمی در پایان با اشاره به برنامه‌های آتی بانک تجارت، گفت: «این بانک در حوزه بانکداری شرکتی عملکرد قابل قبولی دارد و با رونمایی از زمرد راه جدیدی برای توسعه فعالیت‌های بانکداری خرد از طریق کانال‌های دیجیتالی آغاز کرده است. همچنین باید به کارمندان بانک آموزش‌های لازم برای ارائه خدمات بانکداری خرد داده شود. بنابراین جذب مشتریان خرد از طریق کانال‌های دیجیتالی از جمله اهداف بانک تجارت است. همچنین این بانک شرکت تخصصی تکنوتجارت را برای جذب فین‌تک‌ها‌ تاسیس کرده است. درواقع یکی از استراتژی‌های بانک، جذب  و سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها برای ورود به حوزه شتابدهی است. بنابراین در‌ زمینه بانکداری باز و همکاری با فین‌تک‌ها گام‌های‌ موثری برداشته شده است.»

1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    قرار بود نیمه اول سال عملیاتی بشه لطفا یه خبر در موردش کار کنین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.