رمزارز ایرانی در الویت بانک مرکزی باشد یا نباشد؟

به گفته برخی از کارشناسان موضوع رمزارزهای ملی در اولویت نیست و بانک مرکزی با تعلل دو تا 3 ساله برای رمز پول‌های ملی 10 سال عقب افتاده است.

مدتی است که رمز ارز‌ها به اقتصاد کشور ما ورود کردند. به طوری که می‌توان گفت بازار بورس، دلار و سکه جای خود را به بازار ارز‌های دیجیتال داده و مردم شوق زیادی برای ورود و سود از این بازار دارند.

بعد از کاربردی شدن ارز‌های دیجیتال، بانک مرکزی هم بعد از دو سال به فکر از سر گرفتن بحث رمزارزهای ملی افتاد و بعد از 3 سال سند طرح جامعیت رمز پول‌های ملی را مورد بررسی قرار داد.

شکل گیری تولید رمز ارز در کشور از اسفند سه سال پیش اجرایی و وزیر ارتباطات از طراحی یک ارز دیجیتال ملی خبر داد. یک سال بعد از اعلام وزیر، پیش نویس سیاستنامه ارز‌های دیجیتال در کشور تدوین، اما تصویب نشد.

به گفته برخی از کارشناسان بانک مرکزی در حال حاضر کار‌های واجب تری از جمله مهار تورم و کاهش نرخ ارز دارد و موضوع رمز ارز ملی در اولویت نیستند. اما برخی خلاف این نظر را دارند و می‌گویند بانک مرکزی با تعلل دو تا 3 ساله برای رمز پول‌های ملی 10 سال عقب افتاده است.

البته به نظر می رسد نظرات ضد و نقیض کارشناسان ناشی از عدم شفافیت بانک مرکزی در زمینه رمز ارزها باشد.

بانک مرکزی سیاست درستی برای رمز پول‌های ملی ندارد!

علی زنجانی مدیر خانه بلاکچین ایران در خصوص رها کردن رمز پول ملی در سال 97 اظهار کرد: دولت در حال حاضر سیاست یک بام و دو هوا در پیش گرفته است. از این رو گاهی از طرح‌ها حمایت و گاهی روندی عکس آن را در پیش می‌گیرد. بانک مرکزی سیاست درستی برای رمز پول‌های ملی ندارد.

وی ادامه داد: از سال 2008 به بعد درخواست مردم برای پول کاغذی کم‌تر می‌شود. لازم است همه دنیا به سمت رمز ارز‌های ملی حرکت کرده و هریک برای خود رمز پول ملی مختص به خود را داشته باشند. اکثر کشور‌ها اقدام و در مرحله آزمایش هستند، اما ما در این زمینه عقب هستیم. می‌توانیم از رمز ارز‌ها در معاملات بین المللی خود استفاده کنیم.

این مقام مسئول بیان کرد: بسیاری از مشکلات وارد کننده‌ها و صادر کننده‌ها با ورود رمز ارز ملی به کشور حل می‌شود.

زیرساخت های رمز پول ملی فراهم شده است؟

سیاهپوش فعال حوزه رمز ارز‌ها در این خصوص اظهار کرد: نمی دانم رئیس کل بانک مرکزی در سال 97 بحث رمز پول‌های ملی را رها کرد، اما در جوامع ما قبل از ایجاد یک جریان به طور معمول فکری برای کنترل آن نداریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بازخوردی که در سطح رگولاتوری ومقامات از رمز ارز‌های ملی داریم، نتیجه اقبال و گرایش عموم جامعه به رمز ارزهاست. همچنین همین که بانک مرکزی این مسئله را نادیده نگرفته است، جای شکر دارد. امیدواریم در گام‌های بعدی با استفاده از نظرات کارشناسی شده، این اتفاق به صورت بهینه بیفتد.

این کارشناس در پاسخ به این مبنی بر آن که” زیرساخت‌های رمزارزملی در کشور فراهم شده است؟ ” گفت: فراهم کردن زیرساخت‌های یک رمزارز ملی نیازمند پذیرش آن توسط عموم است. یک پول برای مورد پذیرش قرار گرفتن باید نگهداری و جا به جایی و مقیاس پذیری آن بالا باشد. بانک مرکزی هر کشور برای خلق پول به روش‌های جدید، باید نحوه استفاده از آن را فرهنگسازی کند. زیرساخت‌های لازم برای رمز پول‌های ملی فراهم نشده است.

در زمینه رمز پول های ملی 10 سال عقب هستیم!

انتظاری یک فعال در زمینه رمز ارز‌ها در این خصوص اظهار کرد: کشور ما با وجود دانشمندان نخبه به سرعت می‌تواند، سهم جهانی رمز ارز‌ها را از آن خود کند. تعلل در بحث رمزارزها بسیار اشتباه است.

وی ادامه داد: زیرساخت‌های رمز ارز ملی باید هرچه سریع‌تر فراهم شود. بانک مرکزی در پی انجام عملیات‌هایی جهت تسهیل روند بازار رمز پول‌های ملی است، ولی همچنان در این زمینه به صورت ضعیف عمل می‌کند. ما می‌توانیم با استفاده از رمز ارز‌ها به بسیاری از مبادلات تسهیل ببخشیم. رمز پول ملی حدود 10 سال نسبت به رمز پول‌های دیگر عقب افتاده است.

در پایان به نظر می رسد با توجه به آنچه که پیش رو است انتشار رمز ارز ملی برای کشور مفید باشد، ولی ملاحظاتی در زمینه های فنی، کمی و کیفی وجود دارد و کارکردهای اقتصادی آن هنوز به صورت کامل مشخص نیست.

امید است بانک مرکزی هرچه زودتر زیرساخت های لازم برای ورود رمز ارز ملی  به کشور را فراهم و اطلاعات دقیق و شفاف تری در خصوص رمز ارز ملی  ارائه دهد. زیرا  این طرح سوال های متعددی را برای مردم ایجاد کرده و همین مسئله موجب می شود هریک از صاحب نظران در این زمینه اظهار نظرهایی متفاوت با یکدیگر داشته باشند.

/ باشگاه خبرنگاران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.