کاربرد توکن‌های غیرقابل معاوضه در حوزه هویت دیجیتال

اسمهان حکاک، پژوهشگر حوزه هویت دیجیتال؛ مدتی است بازار توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT)  داغ شده است و بسیاری از هنرمندان، شرکت‌های ساخت بازی و دارندگان آثار کلکسیونی به‌دنبال ورود به این حوزه هستند.

یک اسکناس یک دلاری در جیب شما با اسکناسی یک دلاری داخل کیف همسرتان قابل تعویض است؛ یک واحد بیت‌کوین را می‌توان با واحد بیت‌کوین دیگری بدون از دست دادن چیزی معامله کرد. اما توکن‌های غیرقابل معاوضه فرق دارند. نمی‌توانید آن‌ها را مثل دارایی‌های تعویض‌پذیر معاوضه کنید؛ چراکه هرگز دو NFT دارای ویژگی‌ها و خصوصیات منحصربه‌فرد یکسان نیستند.

توکن‌های غیرقابل معاوضه

با ظهور توکن‌های غیرقابل معاوضه، کیف پول دیجیتال می‌تواند چیزی بیش از فقط پول دیجیتال را در سطح بین المللی منتقل کند. خدمات، کوپن‌ها، دارایی‌های هنری و بازی‌های ویدئویی به صورت NFT قابل انتقال‌اند: توکن‌های غیرقابل معاوضه منحصر به فردی که در کیف پول شما “زندگی می کنند” و از طریق قراردادهای هوشمند می‌توانند همتا به همتا معامله شوند.

از کاربردهای بسیار جالب توکن‌های غیرقابل معاوضه مبحث هویت دیجیتال است . این منطقی است زیرا NFTها ، دقیقاً مانند اطلاعات هویتی پایه و داده‌های بیومتریک هر فرد ، منحصر به فرد هستند. رویکردی که در این زمینه دنبال می شود ، ایده دفترکل غیرمتمرکزی است که صرفاً و به طور خاص برای ذخیره هویت دیجیتال تحت Hyperledger ، و متن باز در حال توسعه است.

یک مفهوم مهم و کلیدی در اینجا این است که چه کسی بتواند کدام قسمت از پروفایل هویت کاربر را ببیند. مفهوم NFTها برای هویت دیجیتال در یک سپیدنامه ای که در اجلاس هویت باز 2020 ارائه شد ، مورد بررسی قرار گرفت. جزئیات این پیشنهاد نشان می‌دهد که اطلاعات هویتی کاربران در یک دفترکل غیرمتمرکز در قالب IdToken خواهد بود. مشاهده داده‌های ذخیره شده از طریق کلید عمومی برای دیگران امکان پذیر است. با این حال ، داده‌های هویتی رمزنگاری شده فقط توسط مالک هویت قابل تغییر است و داده‌های بیومتریک وی به عنوان کلید خصوصی عمل می‌کند.

از آنجا که توکن‌های غیرقابل معاوضه منحصر به فرد هستند و اطلاعات را به جای ارزش ذخیره می‌کنند ، به ما امکان اثبات هویت می‌دهد و یا اعتبارنامه‌های دیجیتال منحصر به فرد را در بلاکچین صادر کنیم و امکان ثبت سوابق ایمن و غیر قابل دستکاری از بدو تولد تا مرگ، اسناد مالکیت، مدارک تحصیلی و موارد دیگر را فراهم می‌کند و در این راهکار بلاکچینی هیچ مرجع و ناظری برای کنترل نیاز نیست.

شرکت سویسی WISeKey که در حوزه امنیت سایبری، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا فعال است اخیرا  از توسعه توکن‌های غیرقابل معاوضه خبر داده است. این شرکت در حال افزودن قابلیت NFT به پلتفرم WISeAuthentic خود برای صدور گواهینامه دیجیتالی تعیین اصالت انواع موجودیت‌ها از جمله اشیا و Appها می‌باشد.

طبق گزارشات streetinsider.com، بازار NFT اکنون به دلیل نقش آن در جلوگیری از تقلب و جعل، به طور چشمگیری در حال رشد است و به سرعت در صنایعی که به صدور گواهی تعیین اصالت نیاز دارند کاربردپذیر است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.