آیوتا و آینده پرداخت خرد

پلتفرم ارز دیجیتال آیوتا (IOTA) یک مجموعه تعاملی جدید و لایه انتقال داده برای اینترنت اشیاء است.

اسمهان حکاک، تحلیلگر و مشاور توسعه سیستم‌های بانکی؛ پلتفرم ارز دیجیتال آیوتا، مبتنی بر یک دفتر توزیع جدید به نام تانگل (Tangle) است که ناکارآمدی‌های بلاکچین‌های فعلی را پوشش می‌دهد و روشی جدید برای رسیدن به اجماع در یک سیستم همتا به همتا یا نظیر به نظیر ارائه می‌دهد. آیوتا با هدف ایجاد بستری عمومی برای اینترنت اشیاء و فراهم کردن امکان ارتباط سریع بین دستگاه‌های مختلف طراحی شده است.

آیوتا یک شبکه توزیع شده و ارز دیجیتال نسل سومی است. در آیوتا قابلیت‌های نوینی وجود دارد که تراکنش‌های فوق سریع و بدون کارمزد را برای کاربران آن فراهم می‌کند.

برای تایید شدن هر تراکنش در شبکه آیوتا، لازم است که آن تراکنش دو تراکنش دیگه را در شبکه آیوتا تایید کند. بنابراین وقتی شما ارز IOTA را بخواهید به یک نفر دیگه ارسال کنید (یک تراکنش انجام بدهید) به‌صورت تصادفی دو تراکنش دیگر انتخاب می‌شوند تا توسط تراکنش شما بررسی شده و موجودی و کلید مرتبط با آن تراکنش (associated keys) تایید شود. بعد این بسته همراه با تراکنش خود شما و یک اثبات کار  به شبکه IOTA ارسال می‌شود تا توسط تراکنش‌های بعدی بررسی و تایید شود و این شبکه همینطور ادامه پیدا می‌کند.

همانطور که می دانید شبکه بلاکچین با مشکل مقیاس پذیری رو به رو است و برخی از ماینرها برای اینکه معامله‌های شما را زودتر از زمان تعیین شده انجام دهند هزینه‌های زیادی دریافت می‌کنند. آیوتا نیز همانند برخی از رمزارزها قصد دارد مشکل مقیاس‌پذیری را حل کند و در کنار حل نمودن مشکل مقیاس‌پذیری، هزینه معاملات را با استفاده از شبکه جدید خود کاهش دهد و واسطه  را حذف کنند. برای انجام این کار از پرداخت ماشین به ماشین و یا M2M استفاده می‌شود.

با راه‌اندازی آیوتا، برای اولین بار انسان‌ها و ماشین‌ها می‌توانند در محیطی غیرمتمرکز بدون هزینه تراکنش و بدون نیاز به واسطه قابل اعتماد تبادل پول و یا داده انجام دهند. بنابراین می‌تواند یک پلتفرم  پرداخت خرد فوق العاده و بستر داد و ستد داده باشد.

طراحی این پلتفرم به‌گونه‌ای است که در همه سیستم عامل‌ها عمل می‌کند: Xb ،WebAbb ،Windows ،Android ،Playstation ،Linux ،iOS، و غیره. سیستم پرداخت ارائه شده توسط IOTA در حالی ارائه می شود که Crypto gaming نسل جدیدی از بازی‌ها است که سیستم اقتصادی غیرمتمرکز خود را دارد. این بازی‌ها به بازیکنان راهی جدید برای تجربه بهتر و منحصر به فرد و کسب درآمد ارائه می‌دهند. فناوری دفتر توزیع شده و IOTA قطعاً این پتانسیل را دارد که صنعت بازی را برای همیشه تغییر دهد.

در پایان باید گفت این رمزارز برای سرویس‌دهی به میلیاردها دستگاه محاسباتی کوچک که در زندگی روزمره ما جاسازی می‌شود و امکان ارسال و دریافت داده و پول را فراهم می‌کند. IOTA این ماشین‌های متصل را به عوامل اقتصادی خودمختار تبدیل می‌کند و یک اقتصاد اشیا را امکان پذیر می‌کند. پیش بینی می‌شود که تا سال 2025 بیش از 75 میلیارد دستگاه به اینترنت اشیا متصل شوند.

پژوهشگر موضوع  Iota Tangle را در مقالات علمی  با شاخص H  بالاتر از 5  در پایگاه های اطلاعاتی دانشگاهیIEEE  ScienceDirect ، Scopus و Research Gate  مورد بررسی اجمالی قرار داده است. بنظر می رسد این نوآوری نه تنها به عنوان ارز رمزنگاری شده قابل درک است بلکه می‌تواند به عنوان “پروتکل ارتباطی توزیع شده” ، فقدان کارمزد، تأخیر کم و هزینه محاسباتی پایین برای ارسال معاملات در نظر گرفته شود. با این وجود چالش‌های متعددی برای توسعه آن وجود دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.