6 روند پرداخت مهم در سال 2021

تحلیلگر وبگاه فورستر می‌گوید، پاندمی کرونا روندهای نوظهور پرداخت را سرعت داده است. زیرا هر دو طرف پذیرندگان و مشتریان سرعت خود را برای همراهی با تغییر شرایط بازار افزایش دادند.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک، سال گذشته سالی تحول‌آفرین برای چشم‌انداز پرداخت بود و در این سال برای پاسخگویی به تقاضای مشتریان و تهدیدات ویروس کرونا، کانال‌های پرداخت متحول شدند.

باتوجه به قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی که برای امنیت عمومی وضع شده بودند، مشتریان با سنین مختلف خودشان را با کانال‌های پرداختی دیجیتال و بدون تماس تطبیق دادند. همانطور که مطالعات جی‌ پی مورگان در دسامبر 2020 نشان می‌دهد «به‌خاطر پاندمی، 54 درصد مشتریان، بیشتر از سال قبل، با استفاده از ابزارهای بانک‌داری دیجیتال اعلام موافقت کرده‌اند.»

در این دوران، با توجه به نیاز افرادی که از نظر مالی تحت‌فشار بودند، ضرورت بیشتری را برای دسترسی به منابع درآمدی‌شان احساس می‌کردند، بنابراین نیاز و توقع برای پرداخت‌های در لحظه نیز مطرح شد.

لیلی وارون، تحلیلگر وبگاه فورستر در این خصوص گفت: «پاندمی به روندهای زیادی که در سال پیش از آن در حال توسعه بودند، سرعت داد و تحول پذیرندگان و مشتریان در همراهی با شرایط در حال تغییر بازار، نیز این سرعت را افزایش یافت.»

در ادامه شش روند پرداخت مهم که در سال 2020 مطرح شدند و امسال به مدل‌های پرداخت اصلی تبدیل خواهند شد، بررسی شده است:

1. پرداخت‌های معوق یا حالا بخر، بعدا بپرداز

پرداخت‌های دیجیتالی معوق از سال 2019 در میان کاربران، محبوب شده است. در سال 2020، مخصوصا در دوره‌ای که منابع مالی در تنگنا قرار داشتند، مشتریان به شیوه‌های پرداخت «حالا بخر، بعدا بپرداز» (BNPL) تمایل پیدا کردند.

امروزه مشتریان علاقۀ فراوانی به کوتاه‌تر شدن فرآیند پرداخت پیدا کرده‌اند. در این شرایط که مشتریان در پی کانال‌های پرداخت بدون پیچیدگی هستند، صاحبان کسب‌وکار به‌دنبال حفظ پایگاه مشتریان خود و کاهش هزینه‌های تراکنش هستند.

2. پرداخت‌های دیجیتال

مشتریان برای خودداری از مواجهۀ فیزیکی و جلوگیری از انتقال ویروس، در هنگام پرداخت، به کانال‌های پرداخت دیجیتال از جمله «کلیک برای پرداخت»، «تجارت الکترونیک» و «پرداخت‌های کیف‌پول دیجیتال» روی آورده‌اند. براساس گزارش شرکت فیس، پرداخت‌های موبایلی و کیف‌پول دیجیتال، محبوب‌ترین شیوه‌های پرداخت در سال 2020 بودند که تراکنش با پول نقد را تحت‌الشعاع قرار دادند.

تولیدکنندگان کارت اعتباری در تلاش‌اند تا در کیف‌پول‌های موبایلی دست برتر را داشته باشند و به‌خاطر همین، مشتریان‌شان را به افزودن این کارت‌ها به کیف‌پول‌های موبایلی‌شان تشویق می‌کنند.

کارت‌ها و کیف‌پول‌های دیجیتال منافع زیادی را برای شرکت‌های صادرکننده کارت فراهم می‌کنند. برای نمونه، امنیت بیشتر منجر به استفادۀ بیشتر این ابزارها می‌شود که در نهایت به بدهی بیشتر مشتریان منجر می‌شود.

3. خیزش تجارت الکترونیک

خرده‌فروشی‌های تجارت الکترونیک در طی زمان تعطیلی‌های ناشی از کرونا با توجه به خریدهای آنلاین مردم، افزایش یافت. در میانۀ تعطیلی فروشگاه‌ها، حتی خرده‌فروش‌هایی که پیش از آن فروش آنلاینی نداشتند به تجارت الکترونیک روی آوردند.

در این دوره استفاده از تجارت الکترونیک در همۀ گروه‌های سنی افزایش داشته است. پیش از پاندمی، مشتریان مسن‌تر کمتر از جوانان بزرگسال از خرید آنلاین استفاده می‌کردند. اما در این زمان، افراد سالمند که خطر بیشتری از جانب ویروس تهدیدشان می‌کند، به روش‌های آنلاین روی آورده‌اند.

مطابق گزارش اینسایدر اینتلیجنس درحالی‌که با فروکش کردن پاندمی، خرده‌فروشی در فروشگاه‌ها نیز افزایش خواهد یافت، اما اتفاقات سال 2020 روند انتقال به تجارت الکترونیک را دو سال جلو برده است.

4. پرداخت در لحظه و تراکنش‌های پایاپای الکترونیک

در زمانی که منابع مالی در سراسر جهان با تنگنا مواجه بودند، مشتریان به‌دنبال دسترسی به وجوه دریافتی‌شان در کمترین زمان ممکن بودند. با ظهور پرداخت‌های فرد به فرد، کسب‌وکارها به‌دنبال تراکنش‌های سریع و بهینه مانند پی‌پل و کش‌اپ بودند.

براساس مطالعۀ جی. پی. مورگان کارکنان اقتصاد گیگی، مدعیان خسارت بیمه و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، توقع دارند که به وجوه دریافتی‌شان بلافاصله دسترسی داشته باشند.

براساس گزارش اینسایدر اینتلیجنس پرداخت‌های شبکه‌ پایاپای الکترونیک نیز با توجه به افزایش تراکنش‌های دبیت و اعتباری در خریدهای آنلاین سال 2020 خیزش داشتند. بسیاری از پرداخت‌های B2B نیز به پرداخت‌های پایا روی آوردند، چرا که هزینۀ تراکنش‌ها معمولا کمتر از یک دلار است و مخصوصا در تراکنش‌های مبالغ هنگفت، ترغیب‌کننده‌تر است.

5. تحول پرداخت‌های فرد به فرد

پرداخت‌ همتابه‌همتا که پس از بحران اقتصادی آمریکا در سال 2008 به‌وجود آمد و در ابتدا صرفا شیوه‌ای کارآ، آسان و سریع برای انتقال وجوه و تقسیم هزینه‌های کوچک بود، در پاندمی 2020 به پلتفرمی چندوجهی که تقریبا مثل یک بانک عمل می‌کند، تبدیل شد.

براساس گزارش اینسایدر اینتلیجنس اپلیکیشن‌های Venmo، Zelle و Square Cash در دوران پاندمی محبوبیت فراوانی به‌دست آوردند و از افزایش قابل توجهی در تعداد کاربران بهره بردند.

پیش از پاندمی با کاهش استفادۀ جوانان، که بیشترین کاربران خدمات فرد به فرد موبایلی بودند، رشد این پرداخت‌ها در حال کاهش بود. اما پس از آن، مخصوصا افراد سالمند برای جایگزین کردن پول نقد و چک، به این‌گونه پرداخت روی آوردند. پلتفرم‌های مختلف حتی به عرضۀ خدماتی جانبی مانند سرمایه‌گذاری و تجارت، تراکنش ارزهای دیجیتال و ارائۀ کارت‌های اعتباری برای مشتریان‌شان پرداخته‌اند.

6. پرداخت‌های بین‌المللی

در سال 2020 با توجه به توقف تجارت و سفرهای بین‌المللی، تراکنش‌های بین‌المللی نیز مستقیما ضربه خوردند. براساس گزارش‌ها، بخشی از این مشکلات، ناشی از مدل بانکداری قدیمی مورد استفاده در سی سال گذشته بوده است که در طی فرایندی چندمرحله‌ای، مشکلات و پیچیدگی‌هایی را ایجاد می‌کند.

در مدل فعلی، یک کسب و کار دستورالعمل‌های پرداخت را به بانک خودش می‌فرستد. این بانک که معمولا در کشور گیرنده معامله شعبه‌ای ندارد، پرداخت را به یک «بانک کارگزار» می‌فرستد و آن بانک نیز پرداخت را بانک کارگزار دیگری می‌فرستد تا در آنجا پرداخت با ارز گیرنده وجه انجام شود.

بنابراین در این دوره بسیاری از نوآوری‌ها در حوزه پرداخت فرامرزی اتفاق می افتد زیرا کانال های پرداخت سنتی محدود هستند و پردازش یک تراکنش با هزینه های نسبتاً زیاد ممکن است روزها طول بکشد. برای رفع این مشکلات شرکت‌های مختلف در حال گسترش خدماتی مانند کیف‌پول دیجیتال، پرداخت P2P و B2B در سطح بین‌المللی و ایجاد کانال‌های پرداخت فرامرزی برای مبالغ هنگفت هستند.

شرکت‌های فین تکی و مدل‌های برتر فناوری می توانند کانال پرداخت بهتری را فراهم کنند و به بازارهای نوظهور دسترسی پیدا کنند که این می تواند منجر به افزایش پرداخت به عنوان سرویس (PaaS) شود.

در این مسیر ویزا ، مسترکارت، مانی گرام و سایر شرکت‌ها برای تسهیل پرداخت های برون مرزی اقدام کرده‌اند. مانی‌گرام اخیراً خدماتی را برای انتقال پول به کیف پول دیجیتال از تقریباً هر مکان در جهان راه اندازی کرده است و اکنون، این شرکت مشتریان و فروشندگان را  در سراسر جهان به هم متصل  کرده است.

ویزا نیز کانال‌های پرداخت فرامرزی P2P و B2B را برای تسهیل پرداخت‌های سریعتر راه اندازی کرده و اخیراً با خرید EarthPort این شبکه را گسترش داده است.

در این راه، موسسات مالی بزرگتر که منابع بزرگی در اختیار دارند کانال‌های پرداخت بین‌المللی خود را ایجاد می‌کنند، در حالی که موسسات مالی کوچکتر به دنبال همکاری با فین‌تک‌های ارزان‌تر هستند.

ترجمه از: paymentsdive

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.