نرخ ارز چگونه بورس را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

یک کارشناس بازار سرمایه تورم را علت اصلی مشکلات و بی ثباتی‌های بازار سرمایه می‌داند.

علی حیدری کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا رابطه‌ای بین شاخص سهام و نرخ دلار وجود دارد؟، گفت: در ایران چیزی به اسم بورس و یا حتی سهام نداریم و آنچه که در حال حاضر در بازار سرمایه در حال مبادله است، شبیه به بازار حراج است. یعنی هرکس که پول بیشتری بدهد مالک آن سهم خواهد بود.

حیدری افزود: اگر فرض کنیم که شاخصی به نام شاخص سهام داریم، رابطه‌ای که بین نرخ ارز و شاخص سهام وجود دارد، تورم است. از دهه ۵۰ خورشیدی تاکنون به دلیل ضعف در مدیریت اقتصادی، تورم به خوبی خود را در بطن اقتصاد جامعه نشان داده است.

او ادامه داد: بیشترین اثرگذاری یا حجم مبادلات در بازاری خود را نشان می‌دهد که از سوی دولت یا نهادهای خاصی حمایت و تعریف شود. به عنوان مثال ارائه یک مصوبه در مجلس می‌تواند نگاه‌ها را به سوی بازاری خاص سوق دهد و در کنار آن تورم نیز سبب گردش مالی زیادی خواهد شد. امسال هم حمایت یک جانبه دولت به لطف تبلیغات صدا و سیما سبب شد که تورم سبب گردش مالی در بازار سهام شود. در حال حاضر نیز به علت تورم سنتی که همواره در اسفند ماه وجود دارد، بازار دلار، سکه و طلا می‌تواند جذابیت زیادی داشته باشد؛ بنابراین تورم، نقطه مشترک و آغازگر جهش هر بازاری است و حاصل ضعف مدیریت اقتصادی دولت هاست.

نرخ ارز چگونه بورس را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به اینکه چرا با وجود افزایش نرخ دلار در چند ماه گذشته شاخص بورس همچنان نزولی بود، اظهار کرد: هجوم نقدینگی در بازارهای داخلی سیگنال‌های بالا به بطن جامعه ارائه می‌کند. به همین دلیل بعد از اینکه اکثر سهامداران متوجه حمایت‌های لفظی دولت از بازار سهام شدند، سعی در خروج از بازار سهام کردند و به تبع آن این میزان نقدینگی در بازارهای دیگر خودش را نشان داده و به بازار دلار وارد شد. پس اگر پایان سال نبود این نقدینگی قطعا در سایر بازارها خود نمایی می‌کرد.

جهش بازار سرمایه در گرو تورم است

حیدری با اشاره به صنایع متاثر از نوسانات دلار در بورس اظهار کرد: صنایعی که می‌توانند از نوسان نرخ ارز تاثیر بگیرند صنایع پتروشیمی یا نفتی هستند که خود این صنایع نیز از تورم متاثر هستند. چیزی که بازار سهام ایران را به خوبی حرکت می‌دهد فقط تورم موجود در بازار است نه کار اقتصادی که انجام گرفته باشد. به عنوان مثال زمانی که از خودروسازان حمایت صورت گرفته و قیمت افزایش می‌یابد، به تبع آن قیمت سهام خودرویی‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

او ادامه داد: زمانی که در بازارهای بین المللی قیمت فولاد زیاد می‌شود، سهام فولادی ایران نیز به لطف این خبر (که اصلا اثری هم بر فولاد ایران ندارد) افزایش قیمت پیدا می‌کند. به عبارت دیگر در ایران شاخص دلار یعنی شاخص تورم. به همین دلیل است که به محض حرکت دلار، سایر بازارها هم به تبع آن با دریافت سیگنال‌هایی از صنایع بالادستی شروع به حرکت می‌کنند. به این دلیل که در وضعیت اقتصادی فعلی و رکود تورمی مردم ناچارند تا سرمایه خود را در یک بازار گردش دهد تا از ذوب شدن سرمایه خود جلوگیری کند.

/باشگاه خبرنگاران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.