شعب بانکی همانند گوشی غیرهوشمند همچنان مشتری دارند!

همه ما می‌دانیم که گوشی ساده یا به تعبیری گوشی غیرهوشمند همانند شعب بانکی هنوز مشتری دارد! ولی این موضوع چه ربطی به بانک دارد؟

دانیال خدابخش، مدیرمسئول عصربانک و پژوهشگر بانکی و پرداخت؛ بعد از گذشته یک سال و چند ماه از حضور مهمان شومی به نام کرونا در همه جای دنیا، شعب بانک نیز طبیعتاً درگیر این ویروس شده‌اند. مرگ ده‌ها نفر از کارمندان شعب بانکی از نتایج دردناک کروناست ولی از طرف دیگر افزایش سرویس‌های خدمات غیرحضوری بانکی و کاهش محسوس مراجعه مشتریان به شعب از نتایج مثبت کرونا محسوب می‌شود.

اما اشتباه نکنید، همانطور که در سال 1399 یعنی سال 2020-2021 طبق اعلام انجمن واردکنندگان موبایل، ۵/ ۲ میلیون گوشی غیرهوشمند در بازار ایران به فروش رفته است، مشتریان بانکی در طیف‌های مختلف جامعه ( از جوان 20 ساله گرفته تا یک فرد میان سال یا مسن)، به دلایل مختلف مثل عدم آشنایی با خدمات غیرحضوری، هنوز به حضور در شعبه برای دریافت امور بانکی عادت دارند یا برخی دیگر حضور در شعبه را دوست دارند و برخی دیگر به خدمات درون شعبه‌ای احتیاج دارند.

توسعه بانکداری غیر حضوری با شیوع کرونا

این در حالی است که در سال‌های گذشته، مخصوصاً با شیوع گسترده کرونا در کشور، بانک‌های ایرانی شروع به توسعه خدمات بانکداری غیرحضوری کردند و در این مسیر بسیاری از خدمات پرکاربرد بانکی مثل درخواست افتتاح حساب، درخواست دسته چک و درخواست تسهیلات در بسیاری از بانک‌ها به صورت اینترنتی در اختیار مشتریان قرار گرفت.

جدا از ارائه سرویس‌های غیرحضوری که شاید بخش بزرگی از مشتریان بانکی با آن آشنایی دقیقی ندارند، بخش دیگری از مشتریان در هر صورتی عاشق حضور در شعبه بانک هستند. این عاشقان، به شعبه بانک اعتماد دارند. با انجام امور بانکی در شعبه بانک احساس امنیت می‌کنند و دریافت رسید کاغذی برای آنها حکم سند منگوله دار را دارد.

از طرف دیگر حضور در شعبه بانک و ایجاد ارتباط با یک متصدی امور بانکی خوش اخلاق و خونگرم برای بعضی از مشتریان بانکی یک تجربه کمتر دست یافتنی است، که آن را با هیچ ارتباط ویدیویی و تماس با مرکز تلفنی  جایگزین نمی‌کنند. درست مانند دیدار حضوری با یک دوست قدیمی خونگرم در مقایسه با تماس تصویری با او.

حالا تصور کنید همین الان این امکان را دارید که با چند کلیک از طریق گوشی موبایل‌تان در خانه موجودی حساب بگیرید، پولی منتقل کنید و سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلف را بررسی کنید و در مقابل به شعبه بانکی که حساب اصلی شما آنجا است مراجعه کنید و علاوه بر انجام امور بانکی که گفته شد، با یک متصدی بانکی خوش اخلاق و خونگرم در مورد سرمایه‌گذاری صحبت کنید و با دریافت جزئیات بیشتری مشاوره بگیرید و سرمایه‌گذاری مطمئنی انجام دهید. شما کدام روش را انتخاب می‌کنید؟

با همه این اوصاف در این شرایط شیوع گسترده کرونا، انتخاب درست، خط کشیدن دور مراجعه حضوری به شعبه و استفاده از خدمات غیرحضوری بانکی است درست مانند خط کشیدن دور دیدارهای دوستانه و بسنده کردن به دیدارهای ویدویی و تلفنی. ولی این یک حقیقت است که عاشقان شعب بانکی و خود شعب بانکی در آینده نیز وجود خواهند داشت، ولی در طول مدت نقش شعب از ارائه خدمات بانکی صرف به ارائه خدمات مشاوره‌ای و غیربانکی تغییر خواهد یافت.

بنابراین نظام بانکی کشور باید با نگاهی کلان به ظرفیت شعب در ارائه  طیف گسترده‌ای از خدمات مشاوره‌ای و غیربانکی، آموزش تخصصی بانکداران را مدنظر قرار دهد تا از آنها به عنوان بانکداران مشاور در حوزه‌های مختلف استفاده کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.