روزی چقدر رمزارز معامله شده است؟

با توجه به اینکه سال گذشته، بازار رمزارزها رونق گرفت و حجم زیادی از نقدینگی به سمت آن حرکت کرد، برآوردها نشان می‌دهد که در آن زمان روزانه معادل ۲۰۰ میلیارد تومان معامله در این بازار صورت می‌گرفته است.

بازار رمزارزها در سال گذشته داغ شد و با نوسانات و افت شاخص بورس بسیاری فعالان این بازار به سمت مبادله  ارزهای دیجیتال حرکت کردند و مقداری نقدینگی وارد این بازار شد.

اما در این بین، با استقبال مردم از این بازار کلاهبرداران هم از این موضوع سو استفاده کردند و بعضا بیت‌کورن را به جای بیت کوین به مردم می‌فروختند که کارشناسان رمز ارز این اتفاقات را منوط به نبود قانون و موضع مشخص دولت نسبت به بیت‌کوین می‌دانند و معتقدند اگر خرید و فروش بیت‌کوین قانونی است، مردم باید بدانند که کدام صرافی دارای مجوز معامله در این حوزه است.

سرانجام، بانک مرکزی سه موضع و برنامه خود درباره رمزارزها را اعلام کرد که طبق آن، این بانک براساس مصوبه دولت نمی‌تواند معامله رمزارز را به رسمیت بشناسد و به صرافی‌ها مجوز دهد تا خرید و فروش کنند.

طبق اعلام بانک مرکزی، در زمینه تولید برق از رمزارزها نیز آیین نامه در شورای عالی پولشویی وزارت اقتصاد آماده شده و پس از تایید آن، تا آخر فروردین به بانک‌ها و صرافی‌ها مجوز داده می‌شود که از طریق رمزارزها برای واردات کالا و خدمات استفاده شود.

نکته دیگر در زمینه رمزارزها، رمزارز بانک مرکزی است که قرار است رمزارز این بانک به پشتوانه ارز و طلای بانک مرکزی منتشر شود که گفته می‌شود، موجب روان سازی مبادلات، آشنایی مردم با این نوع پول و کاهش تاثیر پایه پولی بر نقدینگی می‌شود.

از سوی دیگر، در سال گذشته آنقدری حجم معاملات و استقبال مردم در این بازار شدت گرفت که بسیاری معتقد بودند، نقدینگی زیادی از سایر بازارها چون بورس به سمت بازار رمزارزها منتقل شده است. به گونه‌ای که یک مقام مسئول ضمن تایید این حرف، می‌گوید: از آنجا که منشا رمزارزها خارج از کشور است، طبیعی است که مقداری ارز از این بابت از کشور خارج شده باشد.

طبق گفته وی، برآوردها نشان می‌دهد که در سال گذشته روزانه معادل ۲۰۰ میلیارد تومان رمزارز معامله می‌شد، سپس به روزی ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان رسید و اکنون مقداری کاهش پیدا کرده است.

این در حالی است که طبق گفته کارشناسان اقتصادی، تا زمانی که سیاست‌های پولی انبساطی است، بازار رمزارزها به افزایش قیمت خود ادامه می‌دهند و سالجاری نیز سال رمزارزهاست.

/ ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.