شرایط بازپرداخت وام سهام عدالت

امکان دریافت وام سهام عدالت برای مشمولان از اواسط زمستان سال گذشته فراهم شده است و سهام داران می توانند با مراجعه به بانک تجارت و ملی این وام را که فیزیکی و نقدی نیست را دریافت کنند و اگر طی یک ماه مبلغ توسط فرد بازگردانده نشد، در اقساط ۳۶ ماهه باید تسویه شود.

آزادسازی سهام عدالت درحالی به سالگرد خود نزدیک می شود که مشمولان، چه افرادی که روش مستقیم را برای مدیریت خود انتخاب کرده بودند، چه افرادی که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، امکان فروش سهام خود را ندارند. البته این امکان برای مدت کوتاهی به مشمولان مستقیم داده و پس از مدتی به دلیل ریزش بازار، منتفی شد.

بازپرداخت وام سهام عدالت

در این راستا، مسئولان تصمیم گرفتند به مشمولان سهام عدالت (هر دو روش مستقیم و غیرمستقیم) کارت اعتباری اعطا کنند تا افراد بتوانند به این نحو از دارایی خود بهره مند شود.

چه کسانی نمی توانند کارت اعتباری دریافت کنند؟

البته اگر مشمولان مستقیم حتی یک سهم از پرتفوی خود را فروخته باشند، نمی‌توانند کارت اعتباری را دریاف کنند. همچنین اگر یک مرجع قانونی به شرکت سپرده گذاری نامه داده باشد که بر اساس آن سهام فرد توقیف شده باشد، آن فرد نمی‌تواند کارت اعتباری دریافت کند. همچنین چنانچه فرد سجامی نشده باشد، احراز هویت نشده است و بنابراین امکان دریافت کارت اعتباری را ندارد.

با وجود آنکه به گفته مسئولان، مذاکرات با ۱۰ بانک برای ارائه خدمت مذکور ادامه دارد اما تا کنون فقط دو بانک ملی و تجارت برای اعطای کارت اعتباری اعلام آمادگی کرده اند. بنابراین مشمولان برای دریافت کارت اعتباری فقط باید به یکی از دو بانک مذکور مراجعه کنند. البته نیازی به مراجعه حضوری نیست و خدمات به صورت غیر حضوری ارائه می‌شود.

مشمولان در مرحله نخست حتما باید در سامانه سجام به نشانی www.sejam.ir ثبت نام کرده باشند تا اطلاعات هویتی آن ها ثبت شده باشد.

پس از آن برای دریافت کارت اعتباری از بانک ملی، مشمولان مستقیم باید بانک ملی را به عنوان کارگزار خود انتخاب کنند (می‌توانند از طریق تغییر کارگزار ناظر این کار را انجام دهند) سپس مشتریانی که بانک ملی ایران را به عنوان کارگزار سهام عدالتشان انتخاب کرده اند می توانند تا ۵۰ درصد ارزش روز سهام عدالت خود را تسهیلات کارت اعتباری (دو میلیون تومان تا سقف ۱۰ میلیون تومان) درخواست کنند.

همانطور که ذکر شد تمامی مراحل درخواست و دریافت کارت اعتباری از محل سهام عدالت غیر حضوری بوده و نیازی به مراجعه حضوری به شعب نیست.

بر این اساس، فرد متقاضی باید به یکی از اپلیکیشن های ایوا، بله یا شصت بانک ملی ایران مراجعه کرده و پس از آن گزینه نشان بانک در هر کدام از اپلیکیشن ها را انتخاب کند. بعد از آن گزینه هویت سنجی را انتخاب و مراحل مربوطه را انجام دهد و سپس باید به نشان اعتباری وارد شده و درخواست تسهیلات کند.

چنانچه متقاضی مایل باشد کارت اعتباری را از بانک تجارت دریافت کند، باید درخواست خود را در اپلیکیشن زمرد بانک تجارت ثبت کند و پس از آن، بانک نسبت به استعلام تعداد سهام عدالت و توثیق آن برای پرداخت تسهیلات اقدام کرده و پس از گذراندن سایر استعلام‌ها، مبلغ تسهیلات، سود تسهیلات، مبلغ اقساط و … را تعیین و به مشتری اعلام و وجه تسهیلات را به شماره حساب متقاضی تسهیلات واریز می‌کند.

شرایط بازپرداخت وام

بازپرداخت تسهیلات کارت اعتباری سهام عدالت در اقساط ۳۶ ماهه و با نرخ ۱۸ درصد خواهد بود، البته در صورتی که کل مبلغ تسهیلات تا ۳۶ روز پس از دریافت آن به صورت یکجا بازگردانده شود، سودی به آن تعلق نخواهد گرفت.

نکات مهم دریافت کارت اعتباری

مهم ترین نکته در دریافت وام سهام عدالت این است که کارت اعتباری فیزیکی نیست و جز برای خرید کالاهای داخل فروشگاه طرف قرارداد با بانک استفاده دیگری ندارد و نمیتوان آن را به پول نقد تبدیل کرد. باید به این نکته توجه شود که افرادی که سهام یک میلیون تومانی دارند، وام ۱۴ میلیون تومانی و افرادی که سهام ۵۰۰ هزار تومانی دارند، وام هفت میلیون تومانی دریافت خواهند کرد. همچنین متقاضیان حتما باید در یکی از بانک های ملی و تجارت که درحال حاضر کارت اعتباری میدهند، حساب داشته باشند

منبع ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.