بانک مرکزی را گرفتار بازی‌های سیاسی نکنید

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: مجموعه تحلیل‌ها در نهایت باید به بانک مرکزی و سایر نهادهای اقتصادی کمک کند تا در نهایت عملکرد مناسبی ثبت کند. گرفتار کردن بانک مرکزی در بازی‌های سیاسی و حاشیه های غیر ضروری به اقتصاد ایران کمکی نمی‌کند.
پیمان مولوی با اشاره به ضرورت ایجاد هماهنگی در نهادهای اقتصادی کشور اظهار داشت: مجموعه بخش های اقتصادی کشور، مثل سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد، وزارت صمت و…باید در راستای یک فکر واحد و یک ایده متمرکز حرکت کنند.
وی درباره بحث بدهی بانک مرکزی به دولت گفت: معتقدم، دیدگاهی که در خصوص تسعیر دارایی‌های مسدود شده مطرح است، فاقد وجاهت علمی و تخصصی است. طبیعی است که نمی‌توان برای  دارایی‌هایی که هنوز محقق نشده، هزینه تراشی کرد و آن را ذیل بدهی‌های بانک مرکزی به دولت دسته بندی کرد. ضمن اینکه تسعیر دارایی‌های مسدودی در نهایت باعث افزایش پایه پولی و گسترش تورم خواهد شد.
این کارشناس اقتصادی در خصوص چرایی بروز برخی ناهماهنگی‌ها در بخش‌های اقتصادی کشور ادامه داد: در همه جای دنیا معمولا روسای بانک مرکزی به عنوان هماهنگ کننده و کاپیتان برنامه ریزی‌های اقتصادی شناخته می‌شوند. در واقع این بانک‌های مرکزی هستند که سیاست گذاری‌های کلان اقتصادی را هدایت می‌کنند و در نهایت هم مبتنی بر اختیاراتی که دارند، پاسخگو هستند. اما در ایران متاسفانه یک چنین الگویی وجود ندارد و مطالبات از نهادهای اقتصادی بدون توجه به دایره اختیارات آنهاست.
وی افزود: برای مثال در ایالات متحده رییس فدرال رزرو، مسئول راهبری‌های اقتصادی است و به اندازه اختیاراتی که دارد، پاسخگوی مسائل و مشکلات اقتصادی است. اما در ایران رییس کل بانک مرکزی باید جوابگوی انواع و اقسام مسائل اقتصادی باشد، بدون اینکه قبلا دایره اختیارات کافی، برایش تعریف شده باشد. از مشکلات معیشتی و نوسانات قیمت‌ها گرفته تا مشکلات بورس و کاستی‌های گمرک و…موضوعاتی هستند که رییس کل بانک مرکزی باید پاسخگوی مشکلات آنها باشد.
مولوی با اشاره به ضرورت ایجاد هماهنگی در نهادهای اقتصادی و اجرایی اظهار داشت: به طورکلی مجموعه نهادهای اقتصادی دولت مثل سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد، وزارت صمت و…باید در راستای یک فکر واحد و یک ایده متمرکز حرکت کنند. بدون ایجاد این هارمونی واحد امکان دستیابی به اهداف اقتصادی از پیش تعیین شده ممکن نخواهد بود.
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: نباید فراموش کرد، در سال 97 که دور جدید تحریم‌های اقتصادی آغاز شد، ترامپ یکی از دهشتناک‌ترین نظام‌های تحریمی ممکن را بر علیه اقتصاد و معیشت ایرانیان ایجاد کرد. در آن زمان برخی پیش بینی می‌کردند که اقتصاد ایران به زودی گرفتار ابرتورم‌های افسارگسیخته خواهد شد. ارزیابی عملکرد نهادهای اقتصادی از جمله بانک مرکزی باید با مورد توجه قرار دادن این شرایط کلی صورت بگیرد.
مولوی اظهار داشت: تصور می کنم، در تحلیل موضوعات اقتصادی، حتی انتقادها نباید متوجه اشخاص باشد بلکه باید تلاش کرد تا رویکردها اصلاح شوند. مجموعه تحلیل‌ها در نهایت باید به بانک مرکزی و سایر نهادهای اقتصادی کمک کند تا در نهایت عملکرد مناسبی ثبت کند. گرفتار کردن بانک مرکزی در بازی‌های سیاسی و حاشیه‌های غیر ضروری به اقتصاد ایران کمکی نمی‌کند.
منبع ایلنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.