آیا بیت‌کوین، ‌آمازون بعدی می‌شود؟

مدیران مطرح مالی در شرکت‌های سرمایه‌گذاری چه نظری درباره اختصاص سرمایه برای خرید بیت‌کوین دارند و آینده بیت‌کوین را چگونه ارزیابی می‌کنند؟ اندی اِداسترام (Andy Edstrom) در مقاله‌ای که در وب‌سایت کوین دسک منتشر کرده است به این پرسش پاسخ می‌دهد.

اندی اِداسترام، تحلیلگر برجسته و برنامه‌ریز معتبر در زمینه اقتصاد و امور مالی، نویسنده کتاب «چرا بیت‌کوین بخریم؟» (Why Buy Bitcoin)، مشاور مالی و مدیر بخش سرمایه‌گذاری سازمانی در پلت‌فرم سوان بیت‌کوین (Swan Bitcoin) است. اداسترام در مقاله‌ای، وضعیت حال حاضر بیت‌کوین را با وضعیت سهام شرکت آمازون در سال ۲۰۰۵ مقایسه می‌کند؛ شرکتی که اکنون از نظر ارزش سومین شرکت بزرگ جهان است.

تردیدهای مشابه در مورد بیت‌کوین و آمازون

از روزی که قیمت بیت‌کوین کسری از یک دلار بود تا همین امروز، عده بسیاری نسبت به قیمت و آینده بیت‌کوین تردید داشتند. این تردیدها در گذشته و درباره دارایی‌های ارزشمند دیگر نیز مطرح شده‌ است. به موارد زیر توجه کنید:

  • حباب است.
  • فقط یکی از گزینه‌های موجود در میان بسیاری دیگر از گزینه‌های سرمایه‌گذاری است.
  • تنها چند میلیون کاربر دارد.
  • برای مصارف غیرقانونی مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • به‌اندازه میزان ارزش‌گذاری‌شده، مقیاس‌پذیر نیست و توانایی رشد ندارد.
  • جریان نقدی ایجاد نمی‌کند و احتمالا هرگز ایجاد نخواهد کرد.
  • موارد بالا چیزهایی بود که درباره بیت‌کوین می‌گفتند و هنوز هم می‌گویند.
  • حالا به چیزهایی که در سال ۲۰۰۵ درباره سهام شرکت آمازون می‌گفتند توجه کنید:
  • سهام آمازون پس از حباب بزرگ ۹۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است.
  • هنوز رقبای بسیاری در میان فروشندگان آنلاین دارد.
  • فقط چند میلیون کاربر فعال در ماه دارد.
  • معمولا برای فرار از مالیات فروش از آن استفاده می‌شود.
  • بعید به‌نظر می‌رسد که به ارزش تخمین‌زده خود دست یابد.
  • هیچ جریان نقدی ایجاد نمی‌کند.

پس از ترکیدن حباب دات‌کام و بهبود اوضاع کسب‌وکارهای اینترنتی، سهام آمازون به ۳۵ دلار رسید و بحث داغی در مورد اینکه سهام این شرکت تا این حد ارزش ندارد شکل گرفت.

اکنون به سال ۲۰۲۰ باز می‌گردیم. در حال حاضر، هر سهم آمازون حدود ۳,۳۰۰ دلار (۹۰ برابر قیمت سال ۲۰۰۵) ارزش دارد. طی سال‌های اخیر و در بسیاری از مواقع، سهام آمازون یک‌تنه باعث رشد شاخص S&P ۵۰۰ (شاخص بورس آمریکا) شده است.

تصور کنید که در سال ۲۰۰۵، مدیر ثروت (مشاور مالی و سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریز حقوقی) یک شرکت سرمایه‌گذاری بوده‌اید و مانند اکثر همتایان خود، هیچ بودجه‌ای برای سرمایه‌گذاری روی سهام آمازون اختصاص نداده‌اید.

دوباره به سال ۲۰۲۰ بازمی‌گردیم، شما هنوز مدیر ثروت هستید و از آنجا که در سال ۲۰۰۵ هیچ بودجه‌ای به خرید سهام آمازون اختصاص نداده‌اید، احتمالا شانسی برای ادامه فعالیت و کسب‌وکار خود نخواهید داشت و از دور خارج می‌شوید!

من (نویسنده مقاله) مدیر ثروت هستم و در سال ۲۰۰۵، افراد بسیاری، از جمله خودم، به‌کلی ارزش بازار آمازون را دست‌کم گرفتیم. در ابتدا، تصور می‌کردیم با یک فروشگاه آنلاین کتاب سروکار داریم که بعد تبدیل به فروشگاه جهانی کتاب شد. سپس، کالاهای دیگری را هم به‌صورت آنلاین به فروش گذاشت و این فروش را هم جهانی کرد. بعد، برای پشتیبانی از این کسب‌وکار تجاری، زیرساخت فضای ابری مهیا کرد و بعد…

موفقیت آمازون تا حدی مدیون مدیریت عالی این شرکت است. با این حال، یکی از عوامل تاثیرگذار در این موفقیت بزرگ، ایجاد بازاری کارآمد و مبتنی بر اینترنت (و بنابراین مبتنی بر شبکه) برای کسب‌وکاری آنلاین بود که برای تمامی تامین‌کنندگان کالا باز باشد. بدون بازکردن بازار برای فروشندگان شخص ثالث، آمازون نمی‌توانست به «فروشگاه همه‌ چیز» تبدیل شود. این امر، موجودی قابل‌دسترس برای فروش را افزایش داد و موقعیت آمازون را به‌عنوان بازاری آنلاین که همه برای خرید هر آیتمی از آن بازدید می‌کنند مستحکم کرد.

به این ترتیب، آمازون به یک پلت فرم بزرگ اینترنتی بدل شد که ارزش بازار آن از ۵/ ۱تریلیون دلار فراتر رفته و هنوز به پیشروی خود در این بازار ادامه می‌دهد. امروز آمازون تنها ۷ درصد از بازار فروش را در اختیار دارد و هنوز می‌تواند رشد بسیار بیشتری داشته باشد.

چرا بیت‌کوین آمازون بعدی است؟

این روزها، همکاران و همتایان من که در زمینه مدیریت ثروت فعالیت می‌کنند، هنوز همان اشتباهی را در مورد بیت‌کوین انجام می‌دهند که در سال ۲۰۰۵ در مورد سهام آمازون انجام دادند. نگاهی به فهرست انتقادات ۱۵ سال پیش در مورد سهام آمازون بیندازید؛ حباب، رقابت، استفاده اندک، ارتکاب جرایم، نداشتنِ‌ توانایی در مقیاس‌پذیری و فقدان جریان نقدی. اما اکنون بیش از یک دهه پس از اینکه ۱۰هزار بیت‌کوین در ازای دو پیتزا (مشابه اولین سفارش موفقیت‌آمیز کتاب از طریق آمازون) مبادله شد، بیت‌کوین آشکارا برنده بازار پول دیجیتال کمیاب شده است، درست همان‌طور که آمازون چند سال پیش برنده بی‌رقیب بازار تجارت الکترونیک شد و هنوز به پیشتازی خود در این بازار عظیم و مستعد ادامه می‌دهد. بیت‌کوین هم هنوز راه درازی در پیش دارد.

پتانسیل بازار بیت‌کوین شامل کل بازار پول و ذخیره ارزش ایمن می‌شود. این بازار کلی چند برابر بزرگ‌تر از بازار طلا است.

سرمایه‌گذاران مردد می‌گویند بیت‌کوین هرگز قادر به نوآوری یا عرضه محصولات جدید، مانند کاری که جف بزوس (Jeff Bezos)، مدیرعامل شرکت آمازون، انجام داد نخواهد بود. اما واقعیت کاملا برعکس است! بیت‌کوین به‌جای اینکه زیرنظر تیم مدیریتی با رهبری یک مدیرعامل و تعداد محدودی از کارکنان اداره شود، پلت‌فرمی باز با هزاران توسعه‌دهنده نرم‌افزار و کارآفرین فوق‌العاده و سخت‌کوش است که در حال ساخت میانبرها، اپلیکیشن‌ها و محصولات مفید اضافی روی پلت‌فرم این شبکه هستند. مانند صاحبان کسب‌وکارها که موجودی آمازون را به‌شکلی تامین می‌کنند که این پلت‌فرم مقصد همیشگی کاربران برای خرید اینترنتی آیتم‌های مختلف باشد، این هزاران توسعه‌دهنده و کارآفرین موفق نیز بیت‌کوین را به مکانی ایده‌آل برای سرمایه‌گذاری اینترنتی تبدیل کرده‌اند.

بنابراین، از نظر فرصت سرمایه‌گذاری، بیت‌کوین امروزه تقریبا جایی ایستاده است که آمازون ۱۵ سال پیش ایستاده بود و به همین ترتیب، ارزش بیت‌کوین نیز احتمالا در ۱۵ سال آینده به اندازه ارزش سهام آمازون، رشد چشم‌گیری خواهد داشت. در نتیجه، دو نوع سبد سرمایه‌گذاری وجود خواهد داشت: سبد آن دسته از افرادی که به‌اندازه‌ای منطقی بوده‌اند که مقداری بیت‌کوین برای خود بخرند و سبد افرادی که این کار را نکردند.

اما، فقط یک نوع مدیر ثروت وجود خواهد داشت، زیرا مدیرهای ثروتی که برای مشتریان خود بیت‌کوین نخریدند، به سرنوشت افرادی دچار خواهند شد که هرگز به سراغ سهام آمازون نرفتند؛ آنها از دور خارج می‌شوند!

منبع دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.