از Omni Rad رادین تا حرکت به سمت احراز هویت دیجیتال

تکنولوژی Omni Rad رادین تاکنون توسط هیچ شرکتی در داخل کشور استفاده نشده است. در مقایسه با رقبای خارجی نیز محصول با قیمت بسیار کمی ارائه می‌شود.

«شرکت رادین» حاصل ادغام دو واحد کسب‌وکارى «هلدینگ حصین» یعنى «نوین تلکام» و شرکت «حصین ایمن» است. حدود ۳سال است که از آغاز فعالیت رادین می‌گذرد.  این شرکت به ارائه سرویس‌ به حوزه نرم‌افزارهای امنیت و پرداخت بانکی می‌پردازد و از۶ دپارتمان با بیش از ۴۰ محصول تشکیل شده است. ما در عصربانک برای آشنایی بیشتر با محصولات و برنامه‌های پیش روی رادین با میثم رجبی، مدیرعامل شرکت به گفت‌وگو نشسته‌ایم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.

رجبی از اوایل سال ۹۱ همکاری خود را با گروه حصین آغاز کرده است و علاوه بر مدیرعاملی رادین، مدیریت توسعه کسب‌وکار حصین نیز بر عهده اوست. او دوران کارشناسی را در رشته برق دانشگاه صنعتی شریف گذرانده است و پس از اخذ مدرک در مقطع کارشناسی ارشد MBA برای سپری کردن دوره دکتری در رشته سیاست‌گذاری عمومی وارد دانشگاه تهران شده است.

چرا شرکت رادین تاسیس شد؟

رجبی در ابتدا با اشاره به دلایل شکل‌گیری شرکت رادین، گفت: «هلدینگ حصین از سال ۸۳ وارد حوزه کسب‌وکار شد و به سمت حوزه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بانکی حرکت کرد. در پی این اتفاق تیمی در حصین به نام نوین تلکام شکل گرفت که ماموریت اصلی آن مربوط به حوزه‌ نرم‌افزارهای بانکی، پرداخت و تلکام بود. همچنین سال ۸۸ شرکتی به نام حصین ایمن با تمرکز بر امنیت فناوری اطلاعات شروع به فعالیت کرد. در نهایت سال ۹۷ تصمیم گرفته شد تا در حوزه نرم‌افزارهای B۲B به طور جدی فعالیت خود را آغاز کنیم و از آنجا که امنیت مکمل این حوزه است، با ادغام نوین تلکام و حصین ایمن، شرکت رادین رسما شکل گرفت.»

نگاهی به دپارتمان‌های رادین

مدیرعامل رادین با اشاره به ۶ دپارتمان این شرکت، توضیح داد: «داده و هوش مصنوعی، بانکداری، پرداخت، امنیت، تلکام و سامانه‌های فرایندی که نسل جدید اتوماسیون صنعتی و پلتفرم‌های کد حداقلی است، خطوط کسب و کاری رادین را تشکیل ‌می‌دهند. کسب‌وکار این 6 دپارتمان مستقل است اما از نظر حقوقی و مالی وابسته به شرکت رادین هستند.»

سبد محصولات رادین

رجبی در ادامه به معرفی محصولات رادین پرداخت و افزود: «تمام محصولات حوزه بانکداری دیجیتال بجز کربنکینگ همانند موبایل بانک، سویچ بانکی، اینترنت بانک، مدیریت کانال‌ها، سامانه‌های ATM ،PWA و احراز هویت (A&A) در سبد محصولات رادین قرار دارند. پس از راه‌اندازی این دسته از محصولات، تمرکزمان را بر روی محصولی به نام Omni Rad (Rapid Application Development) قرار دادیم. این محصول پلتفرم Omnichannel رادین است و در حال حاضر به صورت عملیاتی در بانک مسکن راه‌اندازی شده است. Omni Rad تنها Omnichannel بانکی  ایرانی است. درواقع توجه به TPS و امنیت باعث شده است تا هر BPMS Omnichannel قابلیت این را نداشته باشد تا به عنوان Omnichannel بانکی مطرح شود. خوشبختانه هم‌اکنون تفاهم‌نامه‌ای با یک تامین‌کننده نرم‌افزاری بانک‌های بزرگ کشور امضا کرده‌ایم تا از طریق آن بسترهای لازم را برای استفاده ۴بانک دیگر از Omni Rad فراهم کنیم.»

Omni Rad رادین

قابلیت‌های Omni Rad چیست؟

او در پاسخ به سوال عصربانک مبنی بر اینکه ویژگی‌ و قابلیت‌های Omni Rad چیست، گفت: «Omnichannel یک پارادیم است و ریشه استفاده از آن به خرده‌فروشی‌ها مربوط می‌شود و بعد از آنها بانک‌ها به فکر استفاده از این پارادیم افتادند. کسب‌وکارها برای ادامه بقا مجبور هستند از چارچوب استاندارد کسب و کاری خود خارج شوند و سرویس‌های خود را مطابق با سلیقه مشتریان شخصی‌سازی کنند. انجام اینکار در سامانه‌های سنتی زمان‌بر و پرهزینه است. Omni Rad این امکان را فراهم می‌کند تا بانک‌ها محصولات را در کمترین زمان و هزینه معقول، بر اساس سلیقه مشتریان شخصی‌سازی کنند.»

تنها  ۴۵دقیقه زمان برای انتقال سرویس‌ها به سامانه‌های بانکی

مدیرعامل رادین ادامه داد: «سال گذشته دولت بانک‌ها را موظف به پذیره‌نویسی صندوق‌های ETF کرده بود. در آن زمان رادین مسئولیت توسعه موبایل بانک و اینترنت بانک مسکن را بر عهده داشت. اگر قرار بود با سیستم‌های قبلی امکان پذیره‌نویسی ETF از طریق موبایل بانک و اینترنت بانک را فراهم کنیم نیاز به چند ماه زمان داشتیم اما با Omni Rad این امکان تنها در ۴۵دقیقه برای بانک مسکن فراهم شد. دلیل این امر درواقع اتصال سرویس‌ها به Omni Rad بود. به بیانی دیگر درگذشته اگر قرار بود سرویسی به سامانه‌های یک بانک همانند USSD، موبایل بانک و اینترنت بانک اضافه شود، باید برای هریک از سامانه‌ها زمان جداگانه صرف می‌شد. اما با Omnichannel، محصول تنها یک بار طراحی می‌شود و درلحظه، در کانال‌های مختلف راه‌اندازی می‌شود.»

رجبی با تاکید بر اینکه Omnichannel به معنای تغییر در لحظه نیست، افزود: «در واقع در بازه زمانی حدود ۴ساله بانک‌ها تمام سرویس‌ها خود را به Omnichannel منتقل می‌کنند. آمادگی بانک‌ها برای پیاده‌سازی این پارادیم نیز مساله مهمی است. چراکه باید سرویس‌های پایه بانکی از طریق سرویس‌های باز قابلیت اتصال به Omnichannel را پیدا کند. درحال حاضر اکثر بانک‌ها آمادگی بهره‌گیری از Omnichannel را دارند.»

مزیت‌ رقابتی Omni Rad رادین

مدیرعامل رادین در رابطه با مزیت‌ رقابتی Omni Rad توضیح داد: «تکنولوژی Omni Rad رادین تاکنون توسط هیچ شرکتی در داخل کشور استفاده نشده است. در مقایسه با رقبای خارجی نیز محصول با قیمت بسیار کمی ارائه می‌شود. استفاده از محصولات مشابه Omni Rad رادین در خارج از کشور حدودا ۴میلیون دلار هزینه دارد. همچنین همانطور که گفته شده Omnichannel یک پارادایم است و شرکت ارائه دهنده این محصول باید در تمام مراحل توسعه و راه‌اندازی در کنار بانک قرار گیرد که با توجه به شرایط تحریم امکان تحقق این امر وجود ندارد. حتی درصورت برداشته شدن تحریم‌ها نیز وجود یک تیم داخلی سرعت رفع اشکلات را بالا خواهد برد.»

گام‌های آینده شرکت رادین

رجبی با اشاره به برنامه‌های آینده شرکت رادین، گفت: «حرکت به سمت ارائه Omnichannel و محصولات بانکی از اهداف رادین خواهد بود. همچنین محصولاتی را در حوزه امنیت توسعه داده‌ایم که کیف پول سخت‌افزاری رمزارز waleto از جمله آنهاست که از تکنولوژی کلیدگذاری روی سیم‌کارت‌های در طراحی آن بهره گرفته‌ایم. متاسفانه نمونه‌های داخلی کیف پول سخت‌افزاری رمزارز از نظر امنیتی قابل اطمینان نیستند. همچنین درحوزه تلکام محصولی به نام Advanced OTA را برای همراه اول طراحی و پیاده‌سازی کردیم و به تازگی همکاری جدید رادین با این اپراتور برای راه‌اندازی یک سامانه راهبردی آغاز شده است که آینده IOT روی این پلتفرم ها و سیم کارت تعریف می شود.»

رادین  و ارائه محصولات بانکی

او با اشاره به برنامه‌های رادین برای ارائه محصولات بانکی افزود: «درحال حاضر دسته‌ای از محصولات بانکی در فضای پایلوت قرار دارند و به‌زودی نهایی خواهند شد. این محصولات مربوط به حوزه‌های تحلیل داده و هوش مصنوعی هستند که ATM Cash Management نمونه‌ای از آنهاست. همچنین از محصول جدیدی به‌زودی رونمایی خواهیم کرد که مفهوم جدیدی از CRM است که به تحلیل داده مشتریان و ارائه راه‌حل به بانک‌ها کمک می‌کند.»

مدیرعامل رادین در پایان گفت: «درحوزه امنیت به سمت راهکارهای پرداخت، احراز هویت و امضای دیجیتال گام برداشته‌ایم که امیدواریم بانک‌ها به طور جدی‌تری وارد این حوزه شوند. با توجه به استاندارهای امضای الکترونیک که به‌تازگی تدوین شده است ورود به این حوزه یکی دیگر از برنامه‌های رادین خواهد بود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.