هشدار به مردم درباره رمز ارز‌ها

علیرضا باغانی کارشناس بازار سرمایه گفت: در بازار رمز ارز‌ها، مردم باید بسیار هوشیار باشند.

علیرضا باغانی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که کانال‌هایی که در اوج بازار سرمایه تبلیغ و سیگنال فروشی انجام می‌دادند در حال حاضر کجا هستند و با توجه به داغ شدن بحث رمز ارز‌ها یک سری کانال‌ها مانند گذشته در حال تبلیغ این بازار هستند، چه توصیه‌ای در این زمینه به مردم می‌کنید؟ بیان کرد: به طور کل در کشور ما فضای مجازی زمانی وارد شد که فرهنگ آن به طور کامل ایجاد نشده بود و به دلیل جا نیفتادن این فضا، حاکمیت ساختار‌ها و زمینه‌های لازم را ایجاد نکرده بود و هم چنان مکانیزم اطلاع رسانی بر اساس راهبرد‌ها و شکل‌های قدیمی اداره می‌شد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: پس از اینکه فضای کشور التهاب اقتصادی ناشی از کرونا و مسائل دیگر را داشت، نقدینگی زیادی وارد بازار سرمایه شد و به دلیل اینکه بازار سرمایه بازاری است که هیچ گاه مردم محور نبوده و همیشه عده قلیلی در این بازار فعالیت می‌کردند، عده‌ای در این بازار که کلا اسمی نداشتند از این شرایط سو استفاده کردند و به عنوان واسطه بین مردم و بازار سرمایه قرار گرفتند.

باغانی در ادامه افزود: این عده بیان کردند که شما قرار است وارد بازار شوید، باید بدانید که از بین ۷۰۰ شرکت، سهم کدام را خریداری کنید و این چنین به برخی از افراد متاسفانه جهت دادند. بخش زیادی از جابه‌جای نقدینگی در دو سال گذشته در بازار سرمایه ناشی از این جهت دهی بود که سوار بر این موج به وجود آمد؛ به طور مثال برخی خبر از شاخص ۸ میلیونی می‌دادند و بیان می‌کردند برخی از سهم‌ها چند صد هزار تومان خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: بازار سرمایه یک بازار قانونی است. خیلی از افراد و گروه‌ها شروع به دعوت مردم برای سرمایه‌گذاری در این بازار کردند و هم اکنون دست کم نیمی از دارایی سرمایه گذاران از بین رفته است؛ بماند که در این بین سهم‌های کوچکی داریم که ۷۰ تا ۸۰ درصد سقوط کرده‌اند.

 

او افزود: بازار سرمایه یک بازار قانونی است که وقتی در آن اصول رعایت نشد و مردم را بدون برنامه دعوت به سرمایه گذاری کردند و مشاور‌های سرمایه گذاری مجرب و قانونی به تعداد کافی وجود نداشت. از آنجایی که حمایتی از این مشاوران صورت نگرفت شرایط موجود رقم خورد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در بازار رمز ارز‌ها نیز دقیقا مشابه اتفاقاتی که در بورس افتاد در حال رقم خوردن است و دقیقا همان کسانی که در سال گذشته شعار‌هایی درباره بورس می‌دادند، مشاهده کردند که از بورس به اصطلاح آبی گرم نمی‌شود. در حال حاضر از شرایط رمز ارز‌ها استفاده می‌شود و تاکنون عده زیادی بیش از ۱.۲ میلیون نفر ایرانی وارد بازار رمز ارز‌ها شده‌اند و بخش عمده‌ای از این افراد از بازار رمز ارز‌ها اصلا شناخت قابل قبولی ندارند.

باغانی در پایان اظهار کرد: بازار سرمایه، بازاری است که پشتوانه آن مشخص و معین است و آن سهم یک شرکت مشخص است، ولی در بازار رمز ارز‌ها به ویژه برای کشور ما که با مشکلات تحریمی رو به رو هستیم، باید مردم بسیار هوشیار باشند و نباید به حرف‌های دیگران و کانال‌های بدون هویت توجه کنند. البته متاسفانه مسئولان نیز در این زمینه بی تقصیر نیستند.

منبع باشگاه خبرنگاران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.