سرویس‌های نوآورانه و جذاب پرداخت در کیف پول الکترونیکی جیبام

«جیبام» یک کیف پول الکترونیکی است که توسط داده ورزی سداد طراحی شده و در ملی شوی 4، بانک ملی از آن رونمایی کرد.

از این کیف پول نه تنها می‌توان به کیف پول دیگری انتقال وجه داد؛ بلکه می‌توان موجودی آن را نیز به صورت نقدی به حساب واریز و یا از حساب برداشت کرد. کیف پول الکترونیکی بهترین ابزار برای خریدهای خرد است که کاربر را از سیر طولانی کشیدن کارت، وارد کردن رمز و انتظار برای قبول شدن تراکنش بی نیاز می‌کند. خرید با کیف پول، لحظه‌ای و به صورت آفلاین انجام می‌شود. ما در عصر بانک برای آشنایی بیشتر با این کیف پول با مهدی بایندور، مدیر ارشد کارت و پرداخت شرکت داده‌ورزی سداد به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

حضور جیبام در برنامه‌های موبایلی بام و بله

بایندور ابتدا در پاسخ به این سوال که کیف پول الکترونیکی جیبام چیست و چه مزیت رقابتی نسبت به کیف پول‌های دیگر دارد، گفت:« کیف پول الکترونیکی جیبام اولین پلتفرم راهبری کیف پول الکترونیکی (پذیرندگی و صادرکنندگی) مبتنی بر الزامات بانک مرکزی است. جیبام بعنوان کیف پول بانک ملی در برنامه‌های موبایلی بام و بله عملیاتی گردیده و این قابلیت را دارد تا به دیگر برنامه‌های موبایلی حوزه بانکی و پرداخت سرویس دهد.»

مزیت‌های رقابتی جیبام را در سه حوزه می‌توان تقسیم بندی نمود.

  1. زیرساخت و معماری

معماری این پلتفرم بر پایه مایکرو سرویس می‌باشد و از تکنولوژی و فریم ورک‌های بروز دنیا برای تولید و استقرار عملیاتی استفاده شده است. امکان استقرار سامانه بصورت یکجا (Stand-Alone) و یا تقسیم‌بندی اجزای سامانه به بخش‌ها/ سرویس‌های کوچک، سبک، قابل مدیریت و مستقل بصورت توزیع شده (Distributed) وجود دارد.

هر مایکرو سرویس،  APIهای خود را ارائه کرده و در اختیار سایر سرویس‌ها قرار می‌دهد و هر کدام از سرویس‌ها به صورت مستقیم با هم در ارتباط هستند.

بدین گونه هیچ محدودیتی برای پردازش تعداد تراکنش در ثانیه (TPS) بالا در هسته مرکزی کیف پول جیبام وجود ندارد.

  1. ارائه کانال فراگیر (Omni-Channel)

جیبام راهکاری یکپارچه و هوشمند مبتنی بر کانال فراگیر (Omni Channel) است و با بهره‌مندی از مفهوم تجربه بهم پیوسته (Connected Experience) و تعامل با مشتری فاصله بین کانال‌های مجازی و فیزیکی را از بین می‌برد.

در این راهکار کاربر در سفر مشتری خود بخشی از فرآیند کاری را بر روی دستگاه و در ادامه بخشی از فرآیند را بر روی برنامه موبایلی انجام می‌‌دهد.

  1. نوآوری با ارایه سرویس‌های نوین:

کیف پول، راهکاری نوپا در فضای رقابتی کسب و کار حوزه بانکی و پرداخت است و ارائه سرویس‌‌های نوآورانه برای ترویج فرهنگ استفاده از این راهکار الزامی است.

بایندور

واریز و برداشت از دستگاه خودگردان

بایندور افزود: «سرویس واریز و برداشت وجه نقد از خودگردان یکی دیگر از سرویس‌های جیبام است که کاربر در این راهکار با اسکن بارکد دستگاه خودگردان توسط برنامه موبایلی همراه بام اقدام به انتخاب نوع تراکنش، صدور مجوز و ورود مبلغ نموده و بدون تماس با دستگاه اقدام به واریز و برداشت از دستگاه خودگردان می‌نماید.»

صدور پاکت هدیه مجازی

وی ادامه داد: «صدور پاکت هدیه در برنامه موبایلی بله، از دیگر سرویس‌‌های نوآورانه است. با استفاده از این قابلیت، مراجعه حضوری به شعب، کیوسک‌‌ها و یا خودپردازها برای دریافت کارت هدیه نیاز نیست. بلکه می‌توان به صورت کاملا مجازی، هدیه را به دست مخاطب رساند. کاربر می‌‌تواند مبلغ پاکت هدیه را به دلخواه شارژ کرده و پیامی بر روی آن بنویسید. این پاکت برای مخاطب بصورت اختصاصی، لینک در گروه یا کانال ارسال خواهد شد و مبلغ آن پس از باز کردن پاکت، به حساب کیف پول او واریز می شود.»

قابلیت‌‌ها و خدمات جیبام

بایندرو در مورد قابلیت‌ها و خدمات دیگر این کیف پول اضافه کرد:« به جرات می‌ توان مدعی شد که هسته مرکزی کیف پول جیبام دارای قابلیت‌های ویژه‌‌‌ای است که در کشور نایاب و یا کمیاب هستند.

  • محاسبه و مدیریت امتیاز وفاداری برای باشگاه مشتریان
  • محاسبه و ارائه تخفیف در قالب کش بک برای شبکه تخفیف
  • مغایرت‌یابی اتوماتیک در پایان روزکاری
  • محاسبه کارمزد تراکنش و تسهیم مابین ذینفعان
  • شارژ تکی و دسته‌‌ای کیف پول شخصی و سازمانی
  • روش‌‌های مختلف پرداخت نزدیک (Proximity Payment)
  • برداشت و واریز پول نقدی بدون تماس از طریق CRS
  • پرداخت نیابتی توسط پذیرنده (Consumer Presented QR)
  • چند سگمنت سازی مانده با کنترل هزینه‌کرد
  • قابلیت ارائه اعتبار به مشتریان با روش مانده منفی
  • چند حسابی با امکان تعیین اولولیت
  • چند ارزی همراه با امکان تعریف ارز دلخواه (مانند لیتر بنزین، تعداد مرغ و گوشت و …)
  • اتصال کیف پول به کارت بانکی
  • تسویه حساب با پذیرندگان عضو»

گام آتی جیبام، اتصال به سوییچ متمرکز کیف پول شاپرک

وی در پایان در مورد سرویس‌های آتی جیبام گفت: « با ابلاغ سند الزامات راهبری کیف پول موسسات اعتباری و همچنین پروتکل تعامل‌ پذیری توسط بانک مرکزی، گام آتی در جیبام اتصال به سوییچ متمرکز کیف پول شاپرک به منظور توسعه اکوسیستم و تعامل‌ پذیری با دیگران بازیگران حوزه خدمات مبتنی بر کیف الکترونیک پول است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.