برنامه‌های بانكداري ديجيتال بانك صنعت و معدن

بانکداری دیجیتال به معنای دیجیتالی شدن خدمات و کارکردهای بانك هاست و طیفی از تحول در زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات تا مدلهای کسب و کار و فرایندهای داخلی و ارتباطات با ذینفعان خارجی را شامل می شود.

در این تحول، عملیات و خدمات بنا به درخواست و روش ترجیحی مشتریان و با حداکثر بهینه‌سازی به انجام مي رسد و مزایایی چون دسترس پذیری بالا، سودمندی و صرفه جويي در وقت و هزينه را براي مشتريان از یک طرف و کاهش هزینه‌های عملیاتی و خطاهای کاربری را از طرفی دیگر براي بانك ها به ارمغان مي آورد.
مي توان گفت گذر از بانكداري سنتي به بانكداري ديجيتال نه يك انتخاب بلكه يك الزام است كه بانك ها و مؤسسات را قادر مي سازد در محيط رقابتي دنياي كنوني به جايگاه قابل قبولي در نظر مشتريان دست پيدا كنند؛ در اين راستا روابط عمومي بانك صنعت و معدن با منصور يوسفي نيا معاون برنامه ريزي و فناوري بانك در خصوص اهداف برنامه استقرار بانكداري ديجيتال در اين بانك و مراحل انجام آن به گفتگو نشسته كه مشروح آن در ادامه مي آيد:

1- لطفاً در خصوص برنامه بانكداري ديجيتال بانك صنعت و معدن توضيح دهيد و بفرماييد كه داراي چه ويژگيهايي است ؟

بانك صنعت و معدن از جمله بانك هايي است كه متناسب با منابع در اختيار خود موفق شده است همسو با تحولات نوين بانكداري و در راستاي پاسخگويي به نيازهاي مشتريان و توليد محصولات و خدمات مبتني بر سفارش مشتري، برنامه هاي تحول ديجيتال را به عنوان يكي از اولويتهاي راهبردي مد نظر قرار دهد كه اكنون در نيمه اين راه است و اميدواريم طبق برنامه زمانبندي اين پروژه مهم تكميل و به طور كامل اجرايي گردد.

براي اولين بار در كشور در سال 98 بانك صنعت و معدن اقدام به اتصال سامانه ERP يكي از مشتريان (تولید شده توسط شرکت همکاران سیستم) به سامانه بانکداری متمرکز خود نمود (اتصال سامانه راهکاران به سامانه بنکو) و در نظر دارد در ادامه نيز ERP تولید سایر شركتها نظیر ایریسا و حتی سامانه های تولید شده خارجی نظیر SAP را با رعایت ملاحظات امنیتی لازم به سامانه بانکداری متمرکز خود متصل نمايد. با محقق شدن اين موضوع شركت‌هاي مختلف مي توانند به هسته سیستم بانك متصل گردند و از خدمات اين پلتفرم استفاده نمايند و اين موضوع منحصر به شركت هاي خاص نخواهد بود.

2- در مورد تهيه و تدوين نقشه راه بانكداري ديجيتال و تعامل با مراجع ذيربط چه اقداماتي را به انجام رسانديد؟

در خصوص بانكداري ديجيتال تاكنون همراهی کامل با کارگروه بانكداري ديجيتال وزارت امور اقتصادي و دارايي صورت گرفته به صورتي كه ويرايش اول سند نقشه راه بانكداري ديجيتال پس از تصويب هيئت مديره بانك در تاريخ 1399/02/15 به وزارت امور اقتصادي و دارايي ارسال و سپس در تاريخ 1399/05/19 خود ارزيابي لازم صورت گرفته و نتایج به وزارت مذکور منعکس شده است. همچنين با راهنمایی کارگروه وزارت امور اقتصادی و دارایی ويرايش دوم سند نقشه راه بانکداری دیجیتال تهیه و پس از تصويب هيئت مديره بانك در مرداد ماه سال 1399 به وزارتخانه مذکور تقدیم شد. در حال حاضر گامهای نهایی اصلاح و تدوین نقشه راه بانکداری دیجیتال که قابلیت تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی را داشته باشد، در شرف انجام می باشد و امید است تا پایان خرداد ماه سال 1400 نتایج مطلوبی حاصل شود.

3- محصولات و خدمات نويني كه بانك صنعت و معدن در بستر بانكداري ديجيتال براي مشتريان خود عرضه كرده است چيست و چه مزايايي براي آنان به همراه دارد؟

از 5 محصول جديد بانك با توجه به رويكرد يادگيري در حين اجرا (learning by doing)، در مهرماه سال 1399 شامل سامانه هاي سدف (نسل جدید سامانه بانکداری اینترنتی)، ساحب (سامانه اعتبارات حدی بانکی)، هدف (سامانه جدید همراه بانک)، پات (سامانه اینترنتی پذیرش تسهیلات) و سرويس شناسايي آدرس مشتريان رونمايي شد كه هر يك در زمينه خدماتي كه پيش تر به صورت سنتي ارائه مي شد امكان صرفه جويي در زمان و هزينه را براي مشتريان فراهم مي كند؛ ضمن آنكه تا حد بسياري شفافيت و كاهش بوروكراسي را نيز به همراه خواهد داشت.

4- در حوزه بانكداري باز چه سامانه ها و خدماتي ارائه شده است؟

در مهرماه سال گذشته با رونمايي از سامانه هدف و سدف، اولين قدم در حوزه اجراي بانكداري باز برداشته شده است و امكان اعطای دسترسي به شركت هاي فعال در زمینه فناوری اطلاعات و فين تك ها براي طراحی محصولات جدید و نوآورانه و ارائه خدمات شخصی سازی شده به مشتريان به وجود آمده است.

5- آيا امكان ارائه سرويس هايي همچون افتتاح حساب به صورت غير حضوري و آنلاين نيز فراهم شده است؟

بله. خوشبختانه در اسفند ماه سال 1399 افتتاح حساب آنلاين و تعريف مشتري به صورت غير حضوري اجرايي گرديد.

6- لطفاً اقدامات و فعاليت هاي ديگري كه در حوزه بانكداري ديجيتال انجام شده و قابل ذكر مي باشند را عنوان بفرماييد؟

در سال 1399 با توجه به اهميت امنيت در بانكداري ديجيتال و فقدان زیرساختهای لازم، مركز عمليات امنيت (SOC) در بانک برای اولین بار طراحی و راه اندازي گرديد.

در سال 1399 پروژه طراحی و پیاده سازی درياچه داده (Data lake) به عنوان پايه استفاده از فناوری هوش مصنوعي در بانك آغاز شده است.
افزون بر آن به جهت تغییر نگرش بانک به نگاه از بیرون به درون (بحث مشتری محوری)، نسبت به ایجاد ۵ منطقه اصلی در بین شعب منتخب در مناطق مختلف كشور برای ارتباط مستقیم با مشتریان و احصا و برآورد نیازهای آنها، اقدام شده است.

7- آيا در زمينه آموزش نيروي انساني و به كار گيري كارشناسان متخصص در حوزه بانكداري ديجيتال اقدامي داشته ايد؟

در سال 1399 استراتژي هاي معاونت سرمايه انساني در راستاي بانكداري ديجيتال تهيه شده است. در اين راستا تمامي فرايندهاي مورد نظر شناسايي گرديده و برنامه ريزي لازم جهت اجراي پروژه تحولی استقرار فرهنگ ديجيتال صورت گرفته است و دوره هايي نيز در سطح اعضاي هيأت مديره و مديران ارشد و اجرايي بانك برگزار گرديد.

8- در پايان بفرماييد كه آيا از پيشرفت اين پروژه رضايت داريد؟ چه برنامه هاي ديگري براي تحقق كامل بانكداري ديجيتال تدوين شده و در دست انجام است؟

مطابق آنچه گفته شد، در اقدامات انجام شده تا کنون، سعی بر تدوین صحیح برنامه ها و نقشه راه به عنوان عامل همسویی تحول دیجیتال با راهبردها و برنامه های اصلی کسب و کار بانک و سپس گام برداشتن طبق برنامه مدون بوده است. همچنین شروع کار با اجرای پروژه های زیرساختی و زیربنایی فنی و کسب و کاری و فرهنگی بوده است. امیدواریم با تداوم اقدامات و طی شدن گامها مطابق برنامه های تدوین شده، به سطحی مطلوب و دست یافتنی از بلوغ دیجیتال، برسیم. در این راه ضمن توکل به خداوند متعال، به مساعی و همکاری تمامی مدیران و کارکنان بانک در تمامی بخشها و حمایت و رهنمودهای سازمانهای بالادستی و نظارتی نیاز داریم.

منبع بانک صنعت و معدن
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.