ارائه تمامی خدمات بانکداری خُرد بانک ایران زمین از طریق “فراز”

فرهاد اینالوئی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین: شاید در نگاه اول فراز اینترنتی و موبایلی، یک اینترنت بانک و موبایل بانک ساده به نظر بیاید که با قبل تفاوتی ندارد ولی این سرویس‌ها به شکل میکرو فرایند درآمده و می‌تواند در اختیار هر سازمانی قرار بگیرد.

 

پلتفرم فراز به عنوان پلتفرم بانکداری دیجیتال بانک ایران زمین، یکی از 12 پلتفرم یکپارچه این بانک است و به زودی تمام مشتریان بانک ایران زمین از طریق این پلتفرم قادر خواهند بود به تمام خدمات بانکداری خُرد دسترسی پیدا کنند. ما در ادامه برای آشنایی با 12 پلتفرم‌ یکپارچه این بانک و بررسی آخرین وضعیت فراز با فرهاد اینالوئی، معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین به گفت و گو نشستیم.

فرهاد اینالوئی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در ابتدای گفت‌وگو با عصر بانک از شروع به کار فراز عملیاتی خبر داد.

اینالوئی در توضیح روند عملیاتی شدن فراز گفت:« در فاز یک پروژه که نام آن را پروژه 715 گذاشته بودیم، 72 فرایند را در پلتفرم دیجیتال فراز به صورت پایلوت دیجیتالی کردیم. برنامه ما این است که 81 فرایند دیگر را ساده سازی و دیجیتالی سازی کنیم. در حال حاضر 50 فرایند آماده شده است که در پلتفرم نهایی فراز ارائه خواهند شد و به زودی 10 فرایند دیگر نیز اضافه می‌شود و تا اوایل شهریور ماه پیش رو، رونمایی می‌شوند. بعد از آن از محیط پایلوت وارد محیط عملیاتی می‌شویم و در حدود 130 فرایند را برای تمام مشتریان وارد محیط فراز عملیاتی می‌کنیم. امروزه در حدود سه هزار نفر از محیط پایلوت فراز استفاده می‌کنند و از خدماتی که عملیاتی شده بهره‌مند می‌شوند. ولی در تابستان امسال از این فضا گذر خواهیم کرد و به هر کدام از مشتریان که بخواهند این امکان را می‌دهیم تا تراکنش‌های خود را روی فراز انجام دهند و از بانک خدمات بگیرند. تقریبا تمام خدمات بانکداری خُرد ما تکمیل شده و دیگر در این حوزه خدمتی نیست که قادر به ارائه آن نباشیم.»

جایگزین بوم موجود با بوم ایران زمین

وی ضمن اشاره به ویژگی‌های برجسته فراز گفت:« تنها سرویسی که به زمانبندی ما نرسیده تسهیلات هفت دقیقه‌ای است که به دلیل مشکلاتی که در زیرساخت Core ما وجود دارد همچنان قابل ارائه نیست و به صورت آفلاین ارائه می‌شود. اقدام دیگری که به صورت همزمان انجام داده‌‌ایم این است که بوم ایران زمین را جایگزین بوم موجود کرده ایم که قابلیت‌های زیادی دارد و فرایند‌های بانک از طریق بوم ایران زمین در اختیار فین‌تک‌ها قرار می‌گیرد.»

12 پلتفرم‌ یکپارچه بانک ایران زمین

اینالویی

معاون فناوری بانک ایران زمین پلتفرم فراز را یکی از دوازده پلتفرم یکپارچه بانک ایران زمین معرفی کرد و در خصوص پلتفرم‌های دیگر گفت:« ما پلتفرم‌هایی داریم که از سمت مشتری دیده می‌شود که از آن جمله می‌توان به پلتفرم فراز موبایلی و فراز اینترنتی اشاره کرد. بقیه پلتفرم‌ها، خود را با فراز یکپارچه کرده‌اند. مثلا EKYC پلتفرمی است که زیر ساخت احراز هویت را ارائه می‌دهد. با  وجود اینکه احراز هویت را به صورت پلتفرم داریم ولی این پلتفرم داخل فراز قرار می‌گیرد. یکی دیگر از پلتفرم‌های ما، مربوط به کارت هدیه است که توسط یکی از شرکت‌های بانک توسعه داده شده است. پلتفرم دیگر، ارتباط تصویری با مرکز تماس است که در آینده به صورت شعبه مجازی بانک فعالیت خواهد کرد. از طریق این پلتفرم شما می‌توانید به کمک فراز با بانک ارتباط تصویری برقرار کنید، آنجا احراز هویت شوید و خدمات خود را دریافت کنید. صدور کارت دسته‌ای غیرحضوری یکی دیگر از پلتفرم‌های بانک ایران زمین است. از طریق این پلتفرم، شرکت‌ها می‌توانند محصولات متنوعی طراحی کنند و ما سرویس‌های لازم را در اختیار آنها قرار داده‌ایم. سرویس دستورات صوتی فراز نیز در دست بررسی است تا دستورات بانکی به صورت صوتی در فراز اجرایی شود. این موارد به صورت پلتفرم‌های جداگانه دیده شده و می‌تواند در اختیار دیگران قرار بگیرد. همچنین پلتفرم باشگاه مشتریان را داریم که آن را با فراز یکپارچه کرده‌ایم. در فراز جدید پلتفرم باشگاه مشتریان تحولی اساسی را تجربه کرده است. این باشگاه فقط مختص خدمات بانک ایران زمین نیست و مشتریان می‌توانند از خدمات ترکیبی این باشگاه استفاده کنید. تمام این خدمات می‌تواند در بوم بانک ایران زمین قرار بگیرد.  نکته اصلی این است که تمامی این سرویس‌ها به صورت میکرو سرویس و میکرو فرایند درآمده و در بوم ایران زمین قرار داده شده تا در اختیار استارتاپ‌ها قرار گیرد.»

معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در ادامه افزود:« شاید در نگاه اول فراز اینترنتی و موبایلی، یک اینترنت بانک و موبایل بانک ساده به نظر بیاید که با قبل تفاوتی ندارد ولی این سرویس‌ها به شکل میکرو فرایند درآمده و می‌تواند در اختیار هر سازمانی قرار بگیرد. در این پلتفرم تنها API ارائه نمی‌شود، بلکه ما بسیاری از فرایندها را به صورت ویجت بیس درآورده‌ایم تا هر کسی بتواند از آن استفاده کند و حتی لازم نباشد برای آن UI طراحی کنند و می‌توان عین آن را مورد استفاده قرار داد، گویی یک موبایل بانک ایران زمین برای خود تولید کرده‌اید. کسی که می‌خواهد از این سرویس‌ها استفاده کند تنها خدمات بانکی ارائه نمی‌کند و می‌تواند آنها را با سایر خدمات ترکیب و محصولی برای مشتری خاص خود ارائه کند.»

بهبود فرایندها با پیشنهاد و نقد مشتریان

او در رابطه با این موضوع که بانک ایران زمین در تکمیل فراز از پیشنهاد و نقد مشتریان خود بهره گرفته است افزود:« با توجه به فیدبکی که در فاز یک از 3000 مشتری گرفته بودیم نزدیک به 300 پیشنهاد برای فرایند‌ها داشتیم که ما را بر آن داشت تا این 300 مورد را تا جایی که می‌توانیم پیاده‌سازی کنیم و بعد به سمت فراز عملیاتی برویم. از این 300 پیشنهاد نزدیک به 200 مورد عملیاتی سازی شد و فرایند‌های ما را بهبود داد. امروز این تغییرات به پیشنهاد مشتریان در فرایند‌های فراز جدید قرار گرفته است.»

فین‌تک‌ها و استارتاپ‌ها؛ مشتریان اصلی این سرویس‌ها

اینالوئی در پاسخ به این سوال که مشتری بانک ایران زمین روی این پلتفرم‌ها کیست؟ گفت:«مشتری فعلی بانک ایران زمین فرایند ساده سازی شده را با تجربیاتی دلچسب‌تر دریافت می‌کنند و این در نتیجه بهبودی است که در موبایل بانک و اینترنت بانک انجام شده و مشتری از مراجعه به شعبه بی نیاز شده است. اما نکته کلیدی که باید به آن دقت شود این است که مشتریان اصلی این سرویس‌ها فین‌تک‌ها و استارتاپ‌ها هستند. برای مثال در حوزه خودرویی، زمانی که از پلتفرم بانکداری باز استفاده می‌شود، همانجا خدمات مالی ارائه و پرداخت و بیمه نیز ارائه شده است و لیزینگ آن هم روی همان اپ هماهنگ و امضای دیجیتال نیز اضافه شده است. این یک سرویس دیجیتال است. ما به تازگی توانسته‌ایم زیرساخت امضای دیجیتال را از بانک مرکزی بگیریم. بنابراین دو فرایند خود را بصورت پایلوت ایجاد کرده‌ایم و باید روی تک تک فرایند‌هایی که به امضای دیجیتال نیاز دارند وارد شویم. اگر تست‌های بانک مرکزی در این دو فرانید پاس شود به مرحله عملیاتی تمامی فرایند‌ها اضافه خواهد شد.»

اینالوئی در انتها خاطر نشان کرد:« پلتفرم‌های 12 گانه بانک ایران زمین، بانکداری دیجیتال را به مشتریان ارائه می‌دهند که ممکن است در بعضی مراحل نیاز به شعبه فیزیکی داشته باشند، ولی ما از نئو بانک که خدمات کاملاً بدون نیاز به شعبه را ارائه می‌دهد نیز غاقل نشدیم و به سمت نئوبانک هم حرکت خواهیم کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.