تحریم هزینه تمام‌شده کالاها را چند درصد افزایش داد؟

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با بیان اینکه تحریم‌ها بهای تمام‌شده کالاها را ۲۰درصد افزایش داد، گفت: اگرچه افت نرخ دلار، تاثیر موقت در بهای سهام شرکت‌های بورسی صادرات‌ محور دارد، اما احیای برجام بسیاری از هزینه‌های تحمیلی ناشی از تحریم را منتفی خواهد کرد.

«عباس آرگون» امروز (دوشنبه) به ایجاد ظرفیت‌های مناسب برای روند صعودی بازار اشاره کرد و افزود: امیدواریم در دوران دولت جدید به سمت استفاده از این فرصت‌ها پیش برویم، به هیچ عنوان نباید به صورت موقت ساز و کار لازم برای معاملات بورس فراهم شود و بعد،  این بازار به حال خود رها شود.

وی، نتیجه مذاکرات وین را به عنوان یکی از نگرانی‌های فعلی بازار عنوان کرد و گفت: به نظر می رسد با ایجاد موافقت در مذاکرات وین با کاهش شدیدی در قیمت دلار روبه‌رو نشویم، مگر آنکه به دنبال سرکوب قیمت دلار باشیم که به هیچ عنوان این موضوع به صلاح اقتصاد کشور نخواهد بود.

آرگون با بیان اینکه اکنون انتظارها نسبت به افزایش و کاهش قیمت‌ها بیش از حد واقع است، اظهار داشت: شاید با ایجاد دسترسی کشور به منابع ارزی شاهد افت مقطعی قیمت دلار باشیم و در سهام شرکت‌های صادرات‌محور افتی در قیمت و معاملات آنها اتفاق بیفتد، اما از طرف دیگر به دلیل برداشته شدن محدودیت‌ها بسیاری از هزینه‌هایی که شرکت‌ها بابت تحریم‌های اعمال شده پرداخت می‌کردند منتفی می‌شود که همین موضوع را می‌توان به عنوان منفعت و نقطه مثبت مذکرات وین عنوان کرد.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان‌کرد: اکنون با وجود تحریم‌ها امکان نقل و انتقال پول وجود ندارد و به دلیل این محدودیت‌ها نمی‌توان کالاها را در بازارهای رقابتی به فروش رساند، بلکه کالاها باید فقط به افرادی خاص فروخته شوند و همچنین در کنار این محدودیت‌ها به راحتی امکان تامین مواد اولیه و خرید آنها وجود ندارد.

بورس، افت قیمت دلار را پیشخور کرده است

وی با بیان اینکه تحریم‌ها حدود ٢٠ درصد از بهای تمام شده کالاها را افزایش داده است، گفت: در کنار آن نیز سود صادرات هم با کاهش همراه شده است؛ بنابراین درست است که با از بین رفتن تحریم‌ها برای مدتی موقت شاهد کاهش قیمت دلار باشیم اما با برداشته شدن محدودیت ها، عملیات اجرایی شرکت ها با فراغ بال بیشتری انجام می‌شود و همچنین شرکت‌ها با کاهش بهای تمام شده همراه خواهند شد.

آرگون ادامه‌داد: به نظر نمی رسد که با اعلام اخبار نتایج مثبت در مذاکرات وین قیمت دلار به محدوده های قیمتی ۱۵ هزار تومان برسد.

به گفته نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران، قیمت دلار در آن در زمان نهایت به نرخ ٢٠ هزار تومان خواهد رسید که در چند وقت اخیر نرخ دلار به این محدوده ها رسیده بود و بازار این موضوع را پیشخور کرده است.

مزایای برداشته شدن تحریم‌ها

وی خاطرنشان کرد: خرید اعتباری، کاهش رفع محدودیت های نقل و انتقال پول، افزایش قدرت چانه زنی برای خرید و فروش از جمله مسایلی هستند که به عنوان مزیت برداشته شدن تحریم ها تلقی می شوند.

آرگون ادامه داد: این اتفاق در کنار واریز یک درصد نقدینگی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه می تواند روزهای خوشی را برای بازار سرمایه رقم بزند و شاهد بازگشت آرامش به معاملات این بازار باشیم.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در صورتی که با این اتفاق‌ها اعتماد دوباره سهامداران به بازار سهام بازگردد، می توان از طریق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته معاملاتی معقول را در این بازار مشاهده کرد.

پیش‌بینی معاملات بورس وابسته به رویکرد دولت آینده

وی با تاکید بر اینکه آینده معاملات بورس وابسته به رویکرد دولت آینده است، گفت: بازار سرمایه به عنوان فرصتی برای کشور است و باید استفاده حداکثری از این فرصت ها برای تامین مالی، رشد اقتصادی و افزایش صادرات کرد، بازار سرمایه با این میزان سهامدار می تواند از آینده درخشانی برخوردار باشد.

آرگون با بیان اینکه اکنون ظرفیت‌های خوبی در بازار ایجاد شده است که باید با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از این ظرفیت‌ها استفاده کرد، افزود: اگر قرار باشد به بورس نگاه ابزاری شود و بعد از مدتی بازار به حال خود رها شود به طور حتم معاملات این بازار به روند اصلاحی خود ادامه می دهد و ظرفیت های حاکم در این بازار بلا استفاده خواهد ماند.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران به راه های بهبود معاملات بورس اشاره کرد و افزود: ایجاد هر گونه محدودیت در معاملات بازارهای موازی مانند اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه زمینه بهبود روند معاملات بورس را فراهم می کند و باعث ورود سرمایه های جدید به این بازار خواهد شد.

وی اظهار داشت: باید قبل از ورود سرمایه گذاران به بازار سهام زیرساخت های لازم برای معاملات بورس  فراهم شود در غیراینصورت شاهد معاملاتی همچون معاملات سال گذشته و ایجاد حباب در بازار خواهیم بود.

آرگون با اشاره به اینکه باید اقدامی انجام شود تا سرمایه‌هایی که از بازار غیرمولد وارد بازار سهام می شوند را به سمت بنگاه ها و پروژه های نیمه تمام هدایت کنیم، گفت: نباید سرمایه ها به بورس وارد شوند و با ایجاد صف های خرید طولانی و افزایش غیرواقعی قیمت سهام سهامداران را وسوسه به سرمایه‌گذاری در این بازار کنیم.

برخی از کارشناسان معتقدند که وعده‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری آثار تورمی دارد، احتمالا انتخاب هر یک از نامزدها باعث می‌شود تا در میان و بلندمدت قیمت همه دارایی‌ها از جمله سهام رشد داشته باشد، اما در کوتاه‌مدت مسایلی مانند برجام و نرخ ارز، تعیین‌کننده روند بورس خواهند بود.

منبع ایرنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.