نقش سوپراپلیکیشن‌ها در تحول خدمات مالی فین‌تک‌ها

امروزه مصرف‌کنندگان به دنبال اپلیکیشن‌های بدون محدودیت و یکپارچه در حوزه خدمات مالی هستند که قابلیت انجام عملیات مختلف از یک اپلیکیشن واحد را داشته باشد.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک، شرکت‌ها برای تهیه یک اپلیکیشن موبایلی واحد که بتواند طیف وسیعی از نیازهای مالی را رفع کند، در رقابت هستند.

امروزه Square، PayPal و گوگل برای ایجاد «سوپر اپلیکیشن‌ها» با مجموعه‌ای از خدمات مالی دیجیتال، با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و در تلاش هستند که مشتریان را از سیستم‌های بانکداری سنتی دور کنند.

اپلیکیشن‌های جدید که اغلب روی گوشی‌های هوشمند یا سایر دستگاه‌ها قابل دسترسی هستند، متکی به چند اپلیکیشن هستند تا طیف متنوعی از خدمات مالی، از ساده‌ترین آنها یعنی حساب‌های بانکی تا سرمایه‌گذاری با روش پرداخت نظیر به نظیر (P2P) را ارائه می‌کنند. ابرقدرت‌های فناوری نیز، مشتریان تجاری، مصرف‌کنندگان و ویژگی‌های اپلیکیشن‌های توسعه یافته را هدف قرار داده‌اند.

ماه گذشته، Square آزمایش استفاده از حساب‌های جاری و سپرده را برای مشتریان تجاری کوچک و متوسط خود را آغاز کرد. این شرکت اهل سان‌فرانسیسکو، روش پذیرش و پردازش پرداخت‌های کارتی را برای کسب و کارهای کوچک تغییر داد و اکنون با تلاش برای ارائه یک تجربه بانکداری دیجیتالی متفاوت، بر ابرقدرت‌های بانکداری نظیر JPMorgan Chase و Bank of America تمرکز نموده است.

PayPal، شرکت پردازش پرداخت‌های دیجیتالی، نیز در کنفرانس خبری سه ماهه نخست سال 2021 رسماً اعلام کرده که به دنبال تغییر شکل اپلیکیشن‌های موبایلی خود به نام Venmo و PayPal و ادغام در یک «سوپر اپلیکیشن» است، که به گفته این شرکت، به عنوان یک فروشگاه چندمنظوره برای رفع نیازهای مالی مشتری ایفای نقش خواهد نمود.

همه‌گیری کووید-19، استفاده از روش‌های پرداخت موبایلی را تسریع نموده است زیرا مشتریان از تماس فیزیکی که ممکن است باعث گسترش ویروس کشنده کرونا شود، پرهیز می‌کنند و از مکان‌های عمومی نظیر فروشگاه‌ها دور هستند.

حتی تمایل مشتریانی که به صورت فیزیکی در فروشگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند، به روش پرداخت موبایلی افزایش پیدا کرده است. طبق گزارش اخیر Insider Intelligence and eMarketer، انتظار می‌رود حدود 101.2 میلیون نفر از مردم امریکا در سنین 14 سال به بالا، امسال این روش پرداخت را انتخاب کنند که 9.7 درصد نسبت به سال 2020 بیشتر است. بنا به این گزارش، پیش‌بینی می‌شود مخارج سالانه متوسط به ازای هر شخص، از 1973 دلار در سال 2020 به 2439 دلار در سال جاری و 4064 دلار در سال 2025 برسد.

امروزه کاربران به دنبال اپلیکیشن‌های بدون محدودیت و یکپارچه در حوزه خدمات مالی هستند که قابلیت انجام عملیات مختلف از یک اپلیکیشن واحد را داشته باشد. این اپلیکیشن‌ها باید امکان پرداخت بابت غذا و حمل و نقل را فراهم کنند و دارای حساب‌های بانکی، قابلیت نقل و انتقال P2P و امکان استفاده از ابزارهای مدیریت پول باشند.

چندکاره بودن اپلیکیشن‌ها

اپلیکیشن‌ Google Pay، که به عنوان یک نرم‌افزار پرداخت P2P فعالیت خود را آغاز کرده، در حال گسترش امکانات ویژه خود از طریق شراکت با سایر شرکت‌هاست. در چند ماه گذشته، Google Pay ویژگی‌هایی را به پرداخت هزینه حمل  نقل عمومی در 80 شهر امریکا افزود و تراکنش‌های برون‌مرزی P2P را امکان‌پذیر ساخت. همچنین، با ارتقاء از Safeway و Target که بر مصرف‌کننده تمرکز دارند، کانال‌های جدید بازاریابی را ایجاد نموده است.

نقش سوپراپلیکیشن‌های در تحول خدمات مالی فین‌تک‌ها1

یکی از سخنگویان گوگل به Payments Dive گفت: «وقتی ما شروع به طراحی مجدد این اپلیکیش کردیم، از بازخورد کاربران متوجه شدیم که مدیریت پول، بسیاری از اوقات، پیچیده و امری گسسته است و این دیدگاه ما را به سمت ایجاد Google Pay هدایت کرد که به رفع نیازهای مختلف در پرداخت ، نظیر یافتن آخرین معاملات یا پیشنهادات، پس دادن پول شام به دوستتان یا مشاهده قبوض آینده، کمک می‌کند.»

شرکت‌های فین‌تکی نیز در تلاش هستند خدماتی را به اپلیکیشن‌های خود بیافزایند تا بتوانند مشتری جذب کنند، سهم خود در بازار را افزایش دهند و از مسیرهای دیگری کسب درآمد کنند.

اپلیکیشن Cash App محصول Square که یک اپلیکیشن پرداخت P2P می‌باشد، قابلیت‌های جدید خود در معامله سهام و بیت‌کوین را معرفی نمود. در سه ماهه نخست سال 2021 یعنی از زمان راه‌اندازی این ویژگی تجاری، «یک رابطه قوی بین کاربرد محصول و تعلق خاطر بیشتر کاربران» دیده شده است.

بنا به گفته مدیر ارشد مالی Square، در کنفرانس خبری سه ماهه نخست 2021، سرویس بیت‌کوین در این اپلیکیشن از روش نظیر به نظیر استفاده می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد بیت‌کوین را از طریق اپلیکیشن ارسال کنند.

اپلیکیشن‌های مختلف زیادی برای امور گوناگون روی گوشی تلفن ما وجود دارد و به یاد داشتن نام کاربری و رمز عبور آنها می‌تواند سخت باشد. این بازار به حدی اشباع شده که چند اپلیکیشن باید درون یک اپلیکیشن یا سرویس تجمیع شود.

امروزه شرکت‌ها به دنبال ارائه خدمات بیشتر به مشتریان خود هستند تا تعلق خاطر آنها و سایر مسیرهای کسب درآمد را افزایش دهند. شرکت‎های فین‎تکی نسبت به شرکتهای ارائه خدمات مالی، در وضعیت بهتری قرار دارند زیرا سریعاً اقدام به استفاده از فناوری نموده‎اند و فعالیت آنها به حالتی پویا رسیده است.

در مارس 2021، Square اقدام به خرید TIDAL، یک سرویس پخش موسیقی نمود و قصد دارد Cash App را با TIDAL ادغام کند تا تعلق خاطر کاربران را افزایش دهد و برای تولید محتوا، مسیرهایی جهت کسب درآمد ایجاد نماید.

PayPal  نیز در حال ادغام Venmo با اپلیکیشن‎های موبایلی خود است تا آنها را به اپلیکیشنهای مالی چند کاره برای تلفن همراه تبدیل کند. این شرکت، در سال گذشته قابلیت «اکنون خرید و بعداً پرداخت کنید» و تجارت رمزارز را به طرح خود افزود و قصد دارد امکانات بیشتری را به اپلیکیشن ه موبایلی P2P خود اضافه کند.

PayPal قصد دارد مسیر دسترسی کاربران درون برنامه را بهبود بخشد که افزودن قابلیت یادگیری ماشینی برای سفارشی‎سازی خدمات کاربران از ان جمله است.

تحقیقات اخیر توسط Capco، به عنوان یک شرکت مشاور فناوری در خدمات مالی، نشان می‌دهد که 72% از افراد پاسخگو، شخصی‌سازی را «بسیار مهم» برشمردند، در حالی که تنها 8% نظری خلاف آن را عنوان کردند و 20% هم عقیده خاصی در این زمینه نداشتند.

سوپر اپلیکیشن‌ها در نهایت، برای موفقیت در این مسابقه کسب ارتباط با مشتری از طریق کانال‎های دیجیتال، تلاش می‎کنند و به این نتیجه نزدیک شده‌اند که تجربه موبایلی هر چه بیشتر، مهمترین روش برای ارتباط با مشتری است. یکی از فرصت‎های بزرگ برای شرکت‎های ارائه خدمات مالی، این است که واقعاً بتوانند چرخه زندگی مشتری را درک کنند و از نیازهای مالی آنها، خدمات جامع‎تری ارائه نمایند.

منبع paymentsdiveservic
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.