پولی که برای بورس ضرر دارد!

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: نوسان گیران بورس فاصله بین قیمت و ارزش واقعی سهم را افزایش می‌دهند که از این طریق بازار دچار اشتباه می‌شود.

مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که نقدینگی مضر چیست؟ بیان کرد: اگر نقدینگی که وارد بازار سرمایه می‌شود، صرفا با هدف سفته بازی کوتاه مدت و نوسان گیری در بازه زمانی کوتاه وارد شده باشد، مضر است و اگر ساز و کار بازار به صورتی نباشد که این نقدینگی به سمت تولید و افزایش ظرفیت کارخانه‌ها حرکت کند، می‌توان اسم آن را نقدینگی مضر گذاشت، نقدینگی مضر به جز اینکه یک نوسان کوتاه مدت را ایجاد می‌کند، فایده دیگری ندارد.

او افزود: نکته قابل توجه این است که بازار سرمایه باید توانایی جذب منابعی را که به وسیله نقدینگی به سمت آن می‌آیند، داشته باشد.

دلبری در پاسخ به این پرسش که آیا در سال گذشته نقدینگی مضر باعث رشد و افت شدید شاخص شد؟ بیان کرد: زمانی که بازار رشد شدیدی را در سال گذشته تجربه می‌کرد، شرکت‌ها تمایل جذب منابع را نداشتند.

او ادامه داد: در این حالت باید فرآیند افزایش سرمایه تسهیل شود و شرکت‌ها باید بتوانند در شرایطی که فرصت‌های تکرار نشدنی مانند سال گذشته پیش می‌آید، افزایش سرمایه بدهند و این منابع را جذب کنند.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: سهامداران عمده که در طرح‌های توسعه یا راه اندازی شرکت‌های جدید نیاز به منابع دارند، باید سریع از شرایط بازار استفاده لازم را ببرند و این منابع را وارد شرکت‌های جدید کنند.

او در پاسخ به این پرسش که نقدینگی مضر چه تاثیری بر روی بازار سرمایه می‌گذارد؟ بیان کرد: تزریق نقدینگی باعث نوسانات کوتاه مدت می‌شود و این نوسانات کوتاه مدت بازار را دچار قیمت‌گذاری اشتباه می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: نوسان گیران در کوتاه مدت که از آن‌ها به عنوان معامله‌گران مزاحم نیز یاد می‌کنیم با فاصله‌گذاری بین قیمت،  ارزش واقعی سهم را افزایش می‌دهند و بازار را دچار اشتباه می‌کند.

دلبری در رابطه با کارایی بازار عنوان کرد: زمانی که فاصله بین قیمت و ارزش واقعی سهم به وسیله نوسان گیران زیاد می‌شود، سهم بسیار ارزان‌تر یا گران‌تر از ارزش واقعی خود معامله می‌شود و این قضیه بازار را از کارایی خود دور می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری برای جلوگیری از قیمت گذاری اشتباه به وسیله نوسان گیران با استفاده از نقدینگی مضر وجود دارد؟ تصریح کرد: در این زمان باید سهامداران عمده و فعالان بازار سرمایه حضور داشته باشند و قیمت عادلانه را در بازار سرمایه کشف و به سایر سهامداران اعلام کنند.

منبع باشگاه خبرنگاران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.