استخراج‌کنندگان رمزارز در حال مهاجرت از شرق به غرب هستند؟

قطب استخراج رمزارز در جهان در حال تغییر است. با تغییر رویکرد چین نسبت به رمزارزها به‌عنوان پرچمدار پول خصوصی و وضع قوانینی سختگیرانه، معامله‌گران و استخراج‌کنندگان رمزارزها، به جست‌و‌جوی فضایی مطمئن‌تر و کم‌ریسک‌تر برای سرمایه‌گذاری پرداختند.
به‌نظر می‌رسد که معامله‌گران و استخراج‌کنندگان رمزارزها ایالات‌متحده را برای این امر انتخاب کرده‌اند. انتقال و مهاجرت دستگاه‌های استخراج رمزارز در دو سال اخیر، مخصوصا بعد از قوانین چین در ماه ژوئن، موجب شد تا هش‌ریت شبکه استخراج، بیشتر به سمت ایالات‌متحده منتقل شود و تحلیلگران آمریکا را به‌عنوان قطب احتمالی بعدی استخراج رمزارزها معرفی کنند.

قوانین چین، استراتژی یا اشتباه

وضع قوانین محدودکننده استخراج رمزارز توسط دولت چین، موجب جابه‌جایی شرق به غرب قطب ماینینگ جهان شد. دولت چین‌ که به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز استخراج رمزارز در جهان شناخته می‌شد و بزرگ‌ترین مزارع استخراج در این کشور قرار داشتند، از سال ۲۰۱۷ شروع به سخت‌کردن قوانین برای معامله‌گران و استخراج‌کنندگان رمزارز کرد. در آخرین اقدام بانک مرکزی خلق چین با همکاری سه نهاد مالی و بانک‌های بزرگ این کشور، در اوایل ماه ژوئن امسال، با وضع قوانین جدیدی، محدودیت را برای فعالان در حوزه ارزهای دیجیتال دوچندان کرد. در پی این اتفاق معاملات رمزارزها و فعالیت صرافی‌ها در این کشور به‌شدت کاهش یافت و بسیاری از مزارع رمزارز در ۲۶ استان چین فعالیت خود را متوقف کردند. این اعمال علاوه بر اینکه موجب افزایش عرضه سخت‌افزارهای کامپیوتری در جهان و کاهش قیمت آنها شد، باعث مهاجرت دستگاه‌های استخراج به خارج از چین نیز شد.

ماینرها به‌دنبال قطب جدید

اما مقصد این مهاجرت تا چندی پیش نامشخص بود. اطلاعات جدید از دانشگاه کمبریج نشان می‌دهد که آنها احتمالا به ایالات‌متحده هدایت شده‌اند. ایالات‌متحده به سرعت به قطب جدید استخراج بیت‌کوین تبدیل شده است. اکنون آمریکا دومین قظب بزرگ استخراج در جهان است که از آوریل ۲۰۲۱ تقریبا ۱۷ درصد از کل استخراج‌کنندگان بیت‌کوین در جهان را تشکیل می‌دهد اما همچنان چین در صدر استخراج‌کنندگان رمزارز در جهان قرار دارد. دارین فاینشتاین، بنیانگذار Blockcap و Core Scientific، گفت: «طی ۱۸ ماه گذشته، ما رشد جدی در زیرساخت‌های استخراج در ایالات‌متحده را شاهد بوده‌ایم. ما در این راستا متوجه جابه‌جایی عظیم ماینرها شده‌ایم که بیشتر آنها به آمریکای‌شمالی منتقل شده‌اند. این درحالی است که داده‌‎ها هنوز مهاجرت گسترده استخراج را از چین نمایان نکرده‌اند. در همین راستا به نقل از کارشناسان خبرگزاری CNBC سهم ایالات‌متحده می‌تواند حتی بیشتر از این اعداد مطرح‌‌شده ‌باشد. طبق داده‌های تازه منتشرشده از کمبریج، درست قبل از شروع ممنوعیت استخراج رمزارز در چین، این کشور ۴۶ درصد از کل هش‌ریت (اصطلاح صنعتی که برای توصیف قدرت محاسبات جمعی شبکه بیت‌کوین استفاده می‌شود) جهان را به خود اختصاص می‌داد و با توجه به مهاجرت اخیر استخراج‌کنندگان، این درصد احتمالا بسیار کمتر شده‌است. این در حالی است که ۵/ ۷۵ درصد از هش‌ریت شبکه در سپتامبر ۲۰۱۹ به چین تعلق داشت. فرد تایل، مدیرعامل ماراتون دیجیتال، گفت: «۵۰۰ هزار دستگاه استخراج چینی در حال لانه‌گزینی در ایالات‌متحده هستند. اگر این استقرار کامل شود، بدان معنا خواهد بود که آمریکای‌شمالی تا پایان سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۴۰ درصد از هش‌ریت جهانی را به خود اختصاص خواهد داد.»

ایالات‌متحده سال‌هاست که بی‌سروصدا در حال افزایش ظرفیت میزبانی خود است. قبل از اینکه ماینرهای بیت‌کوین واقعا به آمریکا بیایند، شرکت‌ها در سراسر کشور شرط‌بندی می‌کردند که اگر در نهایت زیرساخت‌های مناسب برای استخراج به‌وجود بیایند، در ایالات‌متحده فروشگاه‌هایی به این منظور راه‌اندازی می‌شود. اکنون به‌نظر می‌رسد که این قمار در حال نتیجه‌دادن است. هنگامی که بیت‌کوین در اواخر سال ۲۰۱۷ سقوط شدید خود را تجربه کرد و بازار به‌طور گسترده‌ای وارد انجماد چندساله شد، تقاضای زیادی برای مزارع بزرگ بیت‌‎کوین وجود نداشت. در این زمان پیمانکاران مزارع استخراج رمزارز با استفاده از این فرصت توانستند برای ساخت کم‌هزینه اکوسیستم استخراج رمزارز در ایالات‌متحده اقدام کنند.

مایک کولیر، مدیرعامل شرکت ارز دیجیتال Foundry، که به انتقال بیش از ۳۰۰میلیون‌دلار سخت‌افزار استخراج به آمریکای‌شمالی کمک کرد، گفت: «در این زمان استخراج‌کنندگان بزرگ توانستند سرمایه خود را برای خریدهای بزرگ‌تر جمع کنند.» به گفته کولیر، شرکت‌هایی مانند اپراتور استخراج رمزنگاری آمریکای‌شمالی، Core Scientific، زیرساخت‌های استخراج خود را بعد از رکود بازار در سال ۲۰۱۷ گسترش دادند. وی گفت: «اکثر تجهیزات جدید تولید‌شده از ماه می سال ۲۰۲۰ تا دسامبر سال ۲۰۲۰ به ایالات‌متحده و کانادا ارسال شده است.» این انتقال همچنین از نظر انرژی و محیط‌زیست می‌تواند بسیار مفید واقع شود و نگرانی‌های زیست‌محیطی مبنی بر انتشار بالای کربن را تا حدی تعدیل کند.

منبع دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.