با چه استراتژی سهام بخریم که سود کنیم؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: رشد سه پله، برای خرید سهام بهترین طرح (پلن) معاملاتی است.

آراد پورکار کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه، با توجه به شرایط حال حاضر بازار سرمایه بهترین طرح (پلن) معاملاتی برای افراد چیست؟، اظهار کرد: در حال حاضر بازار سرمایه سختی را پیش رو داریم و بازار سرمایه مانند سال ۹۷، ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ نیست که بشود با خریداری هر نمادی سود کرد.

او بیان کرد: در حال حاضر عمده افرادی که وارد بازار سرمایه می‌شوند، افراد تازه‌کار هستند و به عوامل تکنیکی توجه نمی‌کنند و صرفا به یک حمایت و یا مقاومت از روی تحلیل تکنیکال و تک تحلیل‌هایی که وجود دارد، بسنده می‌کنند. بازار سرمایه نیاز به تحلیل بیشتری دارد و افراد باید از سه منظر، تابلوخوانی، تکنیکال و بنیادی بازار سرمایه را بررسی کنند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: مثلا، یکی از مهم‌ترین عواملی که در بازار سرمایه خودنمایی می‌کند، جریان نقدینگی است. همچنین عمق بازار سرمایه به واسطه رشدی که بسیاری از نماد‌ها و شاخص کل تجربه کرده، بسیار افزایش یافته است، ولی نقدینگی موجود در بازار سرمایه که حداکثر ۵ -۶ هزار میلیارد، است، نسبت به رشد شاخص کل در سال ۹۹ بسیار کم است و نمی‌تواند تمام صنایع را رشد دهد.

پور کار در پاسخ به این سوال که در ابتدا افراد بهتر است متقاضی چه نوع سهامی شوند؟، گفت: سرمایه‌گذاران در ابتدا سودآوری شرکت را، با نرخ بهره بین بانکی مقایسه می‌کنند، اگر نمادی در محدود ۴ – ۵ بود، این نماد ارزنده است.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، افراد بر چه مبنایی باید اقدام به خرید سهام کنند؟، اظهار کرد: ابتدا نماد‌های دارای p/e برابر با ۴ مورد تقاضا قرار می‌گیرند، سپس با توجه به تحلیل تکنیکال، افراد در جای مناسب، روی حمایت و یا بعد از شکسته شدن کانال و یا از روی جریان نقدینگی بر روی تابلوی معاملاتی اقدام به خریداری سهام می‌کنند.

او بیان کرد: رشد سه پله، برای خرید سهام، بهترین پلن معاملاتی است. در زمانی که ما ۳ مولفه ذکر شده در بالا را داریم، افراد می‌توانند از خرید ۳ پله‌ای استفاده کنند. به این صورت که، ابتدا افراد یک پله از دارایی خود را خریداری می‌کنند و پرتفویی با ۵ نماد می‌چینند و ۲۰ درصد ارزش روز پرتفوی خود را در ۳ پله وارد می‌کنند تا اگر به پیک منفی بازار سرمایه بخورند، بتوانند میانگین نماد را در حمایت‌های پایین‌تر کم کنند. اگر نماد تنها به خاطر جو بازار سرمایه، منفی می‌شود، این می‌تواند یک استراتژی بسیار خوب معاملاتی باشد.

پور کار در پاسخ به این پرسش که، بهترین روانشناسی بازار سرمایه با توجه به شرایط حال حاضر بازار سرمایه چیست؟، گفت: در روانشناسی بازار سرمایه، باید به برخی نکات توجه کرد از جمله اینکه، باید بدانیم در چه موقعیتی هستیم، چه اتفاقاتی پیش رویمان است و پیش بینی کنیم که گردش نقدینگی به کدام سمت خواهد رفت.

او بیان کرد: در ۲ ماه گذشته استراتژی بازار سرمایه بر روی نماد‌های DPS محور بود. دیدیم که در فصل مجامع نماد‌هایی که به مجمع رفتند و سود تقسیم کردند، سود تقسیمی، سبب کاهش P/E سهام شده است. ولی در حال حاضر که فصل مجامع پایان یافته است، استراتژی معاملاتی بر مبنای روانشناسی بازار سرمایه باید به روز شود.

کارشناس بازار سرمایه: در حال حاضر فصل آمدن گزارش‌های فصلی شرکت‌ها است که P/E ttm را می‌تواند کاهش دهد؛ بنابراین گزارش ۳ ماه که در اوایل مرداد ماه منتشر می‌شود، به بحث ارزندگی باز می‌گردد.

کارشناس بازار سرمایه در پایان تصریح کرد: زمانی که گزارش بسیار خوبی از شرکتی منتشر شود، باعث کاهش بسیار زیاد p/e نماد می‌شود. این موضوع باعث ارزنده‌تر شدن نماد برای خرید می‌شود که می‌تواند مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار بگیرد.

منبع باشگاه خبرنگاران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.