کلید رشد در شرکت‌های کوچک و متوسط (SME)

شرکت‌های کوچک و متوسط که به اختصار SME نامیده می‌شوند، در میزان بهره‌وری ملی نقش دارند.

ترجمه: هادی علی‌پور – کارشناس ارشد توسعه کسب‌ وکار فناپ

بخش اول

دولت‌ها با حمایت درست از شرکت‌های کوچک و متوسط می‌توانند رشد اقتصادی را به ‌طرز قابل توجهی تقویت کنند. رشد ضعیف بهره‌وری یکی از بزرگ‌‌ترین تهدیدها برای رشد اقتصادی کلی، هم در کشورهای توسعه‌یافته و هم در کشورهای در حال توسعه است که کشورها را با چالش‌های متعددی ازجمله تأثیرات جدی بر رفاه و آسایش شهروندان، رشد کم‌درآمد، افزایش نابرابری و چالش‌های بازپرداخت اعتبارات، روبه‌رو کرده است. دولت‌ها می‌توانند با غلبه بر این مشکل و استفاده از فرصت به‌دست‌آمده برای رشد و توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط اقدام کنند که در نهایت منجر به رشد اقتصاد ملی می‌شود. مطالعات مؤسسه جهانی مک‌کنزی (MGI) در سال 2018 از هفت کشور سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، حاکی از کاهش متوسط رشد بهره‌وری از 2.4% در بین سال‌های 2000 تا 2004 به حدود 0.5% در بین سال‌های 2010 تا 2014 است.

شرکت‌های کوچک و متوسط که به اختصار SME نامیده می‌شوند، در میزان بهره‌وری ملی نقش دارند. در یک بخش خاص از صنعت و در کشورهایی با اندازه مشابه، شکاف بهره‌وری بین شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های کوچک و متوسط می‌تواند دو  برابر یا حتی بیشتر از دو برابر باشد. برای مثال، در حوزه ساخت‌وساز، تحقیقات مک‌کنزی نشان می‌دهد که شکاف بهره‌وری بینSME ها و شرکت‌های بزرگ در فرانسه 26%، در آلمان 41% و در ایتالیا 54% است. در بخش خدمات غذایی و اقامتی، این اختلاف برای ایتالیا کمتر و به میزان 29% است؛ در حالی که برای فرانسه 39% و برای آلمان 41% است. این اختلاف بهره‌وری در بسیاری از بخش‌ها، برای مثال در ترکیه به 60% و در یونان به 80% می‌رسد. در حالی که سهم بزرگی از جمعیت کاری جهان برای شرکت‌های سایز کوچک و متوسط کار می‌کنند، بسته به کشور این عدد بین 50 تا 90% متغییر است.

از این رو، بهبود بهره‌وری شرکت‌های کوچک و متوسط کاری بسیار ارزشمند است. در واقع،SME  به دو دلیل می‌تواند رشد یک کشور را تحریک کند. اول اینکه، ادغام و یکپارچه‌سازی روش‌های تجربیِ آزمون‌ شده و فناوری‌های نوین، سریع‌تر و ایمن‌تر از آزمون و آزمایش روش‌های جدید است وSME ها فاصله زیادی تا رسیدن به نقطه‌ای برای ‌آزمودن روش‌های جدید هستند. به همان روشی که بازارهای نوظهور با به‌کارگیری فناوری‌های نوین می‌توانند سریع‌تر از بازارهای پردرآمد رشد کنند،SME ها نیز می‌توانند با در نظر گرفتن فناوری‌ها و روش‌های اثبات شده شرکت‌های بزرگ‌تر، آهنگ رشد سریع‌تری نسبت به شرکت‌های بزرگ داشته باشند. دوم اینکه استارت‌آپ‌ها یا شرکت‌های نوپا، که یکی از زیرمجموعه‌های مهم SMEها هستند، به منابع مهم نوآوری تبدیل شده‌اند؛ به دلیل آنکه این نوع استارت‌آپ‌ها با سیستم‌های قدیمی و دست‌وپاگیر و استراتژی‌های منسوخ  اداره نمی‌شوند. علاوه بر این، متخصصان بازار اغلب قادر به تجدید نظر در مورد شیوه‌های قدیمی و عبور از مرزهای سنتی صنعت هستند.

به نصف رساندن شکاف بهره‌وری جهانی بینSME ها و شرکت‌های بزرگ حدود 15 تریلیون دلار با ارزش افزوده تقریباً 7% از تولید ناخالص داخلی جهانی خواهد بود. دولت‌های سراسر جهان می‌خواهند و می‌توانند از طریق ده رویکرد متناسب که پاسخگوی نیازهای مبرم و ضروری شرکت‌های کوچک  و متوسط است، این شکاف را کاهش دهند.

ادامه دارد…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.