دریافت سود بورسی در ازای جان!

هرچه کرونا بیشتر جان می‌گیرد، صف ها طویل تر می شود، انگار نه انگار سامانه ای برای پرداخت سود مجامع به صورت الکترونیکی وجود دارد که شرکت ها برای پرداخت سودهای ناچیز در روزهای جولان کرونا در کشور، سهامداران را به زیر سقف بانک ها می کشانند.

از میان شرکت های بورسی حدود ۴۳۰ شرکت مجامع عمومی عادی سالیانه خود را برگزار کرده و راه های مختلفی را برای پرداخت سود به سهامداران خود اعلام کرده اند. از واریز سود از طریق سامانه سجام گرفته که بهترین روش بوده و در این روزهای کرونایی کمترین خطر را برای سهامدار دارد تا مراجعه حضوری به بانکی خاص که باعث می شود سهام داران در روزهایی که سایه کرونا بر کشور سنگینی می‌کند مجبور شوند برای دریافت سود خود به بانک ها مراجعه کنند که نه تنها جان خودشان در خطر است، بلکه به شلوغی این مکان پرخطر نیز دامن زده می‌شود!

از میان ۴۳۰ شرکت و نماد بیش از ۸۶ نماد شامل مذکور، نمادهای اعتلا، افرا، انرژی، بپیوند، بتراس، برکت، بشهاب، بمیلا، بنو، پارسیان، پخش، پسهند، تلیسه، توریل، ثامید، ثبهساز، چفیبر، چکاپا، حبندر، خاهن، خبهمن، ختور، خودکفا، داسوه، داوه، دبالک، دفرا، دماوند، زبینا، زدشت، زشریف، زشگرا، زقیام، زکشت، سرچشمه، سهگمت، سیمرغ، شبهرن، شتران، شتوکا، شفا، شیراز، غپاذر، غپینو، غدام، غشوکو، غصینو، غگلپا، غگلستا، غگیلا، غمینو، غویتا، فاسمین، فمراد، فنفت، فنورد، قاسم، قچاز، کاذر، کاوه، کرماشا، کسعدی، کنور، کی بی سی، لخزر، مداران، میدکو، وآرین، وبهمن، وپخش، وسینا، ولانا، ولملت، ومعلم، ونیکی، تاپیکو و…برای پرداخت سود بانکی را معرفی کرده اند که سهام دار باید حضوری به آن مراجعه کند.

موضوعی که باعث اعتراض بسیاری از سهام داران شده و این معما را پررنگ تر کرده است که چرا وقتی سجام است همچنان به مراجعه حضوری تاکید می شود؟

خبری از باجه جدا نبود!

در این راستا، یکی از سهام دارانی که برای دریافت سود خود مجبور به مراجعه حضوری به بانک شده است، به ایسنا گفت: بانک به شدت شلوغ بود. وقتی مراجعه کردم متوجه شدم باجه ای را برای سهامداران در نظر نگرفته اند و برای دریافت سودم باید شماره می‌گرفتم و در آن شلوغی منتظر می ماندم. انتظار داشتم حالا که سهامدار را مجبور به مراجعه حضوری کرده اند، باجه ای جدا در نظر بگیرند. برایم سوال است که چرا از ظرفیت سامانه سجام استفاده نمی‌شود.

سود را نقدی پرداخت کردند!

از دیگر سهامدارانی که سود خود را از بانک دریافت کرده است نیز به ایسنا توضیح داد: عجیب تر از اینکه مجبور به مراجعه حضوری به بانک شدم، این بود که سود را به صورت نقدی دریافت کردم! زیرا در آن بانک به خصوص شماره حساب نداشتم و حدود یک میلیون تومان را نقدی دریافت کردم! آن هم در روزهایی که سهم پول نقد در مبادلات بسیار کاهش یافته است و به دلیل کرونا بسیاری از اصناف و افراد از دریافت پول نقد خودداری می‌کنند. من سهامدار یک شرکت بزرگ هستم و فکر نمی‌کنم پرداخت سود به این شیوه در شأن این شرکت باشد درحالی که می‌تواند به راحتی سود را از طرسق سجام پرداخت کند.

سودی که در جیب شرکت ها باقی می‌ماند

یکی دیگر از سهام داران با انتقاد از اینکه باید برای دریافت سود خود به بانک مراجعه کند به ایسنا گفت: سودی که به من تعلق گرفته بسیار ناچیز است. به طوری که من ترجیح می‌دهم برای حفظ سلامتی ام از رفتن به بانک و دریافت سود امتناع کنم و قطعا سودم نزد شرکت باقی می‌ماند. حساب کنید چند هزار نفر در کشور مشابه وضعیت من وجود دارد و تکلیف این سودها چه می شود؟ درحالی که اگر پرداخت از طریق سجام صورت بگیرد سهامدار حق خود را دریافت می‌کند.

حمل و نقل گران تر از سود!

سهام دار دیگر نیز که برای دریافت سود خود حضوری به بانک مراجعه کرده بود برای ایسنا توضیح داد: بانک به شدت شلوغ بود و از آنجایی که وروردی بانک در یک خیابان شلوغ قرار داشت امکان بیرون ایستادن وجود نداشت. واقعا چرا وقتی زیرساخت ها فراهم است شرکت ها باید برای پرداخت سود سهامدار را در این روزهای کرونایی به بانک بکشانند؟

یکی دیگر از سهامداران بورسی نیز با گلایه از لزوم مراجعه حضوری به بانک گفت: بانکی که معرفی شده است در روستای ما شعبه ندارد و من باید برابر با سودی که باید دریافت کنم هزینه حمل و نقل تا روستای اطراف را پرداخت کنم. درحالی که اگر از طریق سجام سود را پرداخت می‌کردند نیاز به این همه دردسر و زحمت نبود.

دریافت سود برای جا نماندن از تورم

یک سهامدار دیگر نیز درمورد مراجعه حضوری به بانک برای دریافت سود بورسی به ایسنا گفت: راستش را بخواهید من برای مراجعه حضوری دو دل بودم و قصد داشتم وقتی کمی کرونا آرام گرفت برای دریافت سود به بانک مراجعه کنم. اما انقدر میزان سود ناچیز است که ترسیدم تا دوماه دیگر ارزشی نداشته باشد و برای جلوگیری از این موضوع مجبور به مراجعه حضوری شدم که بسیار هم شلوغ بود.

گلایه های سهامداران در این باب بسیار و جای تعجب است که درحالی که حدود سه سال از راه اندازی سامانه سجام می‌گذرد چرا از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار الزامی برای شرکت ها وجود ندارد تا شرکت ها از طریق این سامانه سود سهامداران را پرداخت کنند. واقعا در روزهایی که کرونا روزانه جان حداقل ۵۰۰ نفر از هموطنانمان را می‌گیرد، دامن زدن به شلوغی بانک ها و به خطر انداختن جان جمعی از افراد دیگر جایز است؟

منبع ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.