زنگ خطر برای بزرگان رمزارز

با افزایش روزافزون اقبال مردم به صنعت بلاک‌چین، پروژه‌های نوپا برای بزرگان دردسرساز می‌شوند. افزایش تعداد پروژه‌های اجرا شده روی شبکه اتریوم و بیت‌کوین طی ماه‌های اخیر که به عنوان پروتکل‌های لایه اول شناخته می‌شوند، موجب شده هزینه‌های استفاده از این شبکه افزایش یابد. این اتفاقی ناخوشایند برای فعالان این حوزه است.

اخیرا حضور و رشد پروژه‌های جوانی همچون کاردانو و اولنچ که خدمات مالی غیرمتمرکز (DeFi) و بستری برای معاملات توکن‌های غیرمثلی (NFT) فراهم می‌کنند، زنگ خطر را برای بزرگان بازار به صدا درآورده است. باید دید که آیا این رقابت می‌تواند موجب تغییرات اساسی در شبکه اتریوم شود یا خیر.

  پروژه‌های نوپا، جا پای بزرگان می‌گذارند

در هفته‌های اخیر، ورود کاربران جدید به پروژه‌های لایه اول دوچندان شده است. بالابودن هزینه‌های استفاده از شبکه‌ اتریوم، باعث شد پروژه‌های جوانی همچون کاردانو و اولنچ فضایی برای عرض اندام در بازار بیابند. در سال جاری میلادی، سیستم‌های مالی غیرمتمرکز و توکن‌های غیرمثلی با اقبال زیادی روبه‌رو شدند و این افزایش تقاضا در این حوزه، برای سرمایه‌گذاران سودهای چشم‌گیری را فراهم کرد. اما این پیشرفت و رشدهای چشم‌گیر قیمت، بدون وجود پروتکل‌های قوی لایه اول یعنی شبکه بیت‌کوین و اتریوم امکان‌پذیر نبود. قراردادهای هوشمند که در پروتکل لایه دوم شبکه بلاک‌چین قرار می‌گیرند، منجر به تحولات بزرگی در صنعت مالی و مدیریت زنجیره تامین شدند. اما برای عملکرد و اطمینان از تغییر ناپذیری آنها، نیاز به یک شبکه قوی، امن و توزیع شده مثل شبکه‌ اتریوم حس می‌شود.

در حال حاضر، اکثر پروژه‌های لایه دو در شبکه اتریوم فعالیت می‌کنند و این امر منجر به افزایش هزینه‌های تراکنش و تاخیر در زمان تایید به دلیل ازدحام شبکه شده است. هاردفورک اخیر لندن این شبکه به دلیل پیاده‌سازی مکانیسم سوزاندن هزینه‌ها که می‌تواند اتریوم را به یک دارایی تورم‌زا تبدیل کند، توجه بسیاری را به خود جلب کرد، اما این مساله هزینه‌های بالای معاملات و معاملات متوسط را حل نکرد. حتی هزینه‌های تراکنش بعد از اجرای هاردفورک لندن بیشتر نیز شد. به دلیل هزینه‌های بالا و قابلیت مقیاس‌بندی محدود، رقبای پروتکل‌های لایه اول مانند اولنچ، ترا و کاردانو در ماه‌های اخیر ارزش خود را افزایش داده و کاربران جدیدی را جذب کرده‌اند؛ زیرا پروژه‌های محبوب، اکوسیستم‌های خود را به این پروتکل‌های بلاک‌چین نسل جدید متصل می‌کنند. این پروژه‌ها که هر سه در یک ماه گذشته رشدهای چشم‌گیری را محقق کرده‌اند، با ارتقا‌هایی که در پیش‌رو دارند، می‌توانند جایگاه پروتکل‌های لایه اول را به خطر بیندازند. گسترش هرچه بیشتر معاملات در سیستم‌های مالی غیرمتمرکز و راه‌اندازی بستری برای معامله‌ توکن‌های غیرمثلی می‌تواند ارزش توکن‌های این پروتکل‌ها را تا پایان سال صعودی کند.

  جبران ضرر طلا

طلا با آغاز معاملات بازارهای جهانی در صبح روز دوشنبه، افزایشی شد و تا هزار و ۸۱۹ دلار پیشروی کرد. روند صعودی‌ای که ناشی از اظهارات روز جمعه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا بود که بر بازده خزانه‌داری و شاخص دلار فشار آورد تا فلز زرد در ابتدای روز ۳۵/ ۰ درصد رشد کند. در ادامه روز اما از قیمت آغازین خود فاصله گرفت  و در ساعت ۲۰ به وقت تهران به قیمت هزار و ۸۱۰ دلار رسید.

به نظر می‌رسد معامله‌گران طلا این نظر را مبنی بر اینکه فدرال رزرو قصد افزایش سریع نرخ بهره را ندارد، پذیرفتند. به دنبال اظهارات پاول، قیمت طلا از ضرر روز جمعه برگشت و در ابتدای معاملات روز دوشنبه به رشد خود ادامه داد. پاول در سخنرانی روز جمعه خود در جکسون هول، وایومینگ، اظهار نکرد که چه زمانی فدرال رزرو شروع به کاهش حمایت خود از اقتصاد می‌کند و موضع‌گیری خود را مبنی بر موج جاری تورم موقتی اعلام کرد. پاول پیشنهاد داد که بانک مرکزی می‌تواند تا پایان سال از سطوح گسترده فعلی حمایت از اقتصاد بکاهد، اما این طور نشان نداد که عجله‌ای برای افزایش نرخ بهره دارند. پاول همچنین گفت که اشتغال بهبود یافته است و اگر اقتصاد ایالات متحده به روند فعلی خود ادامه دهد، می‌تواند کاهش سرعت خرید دارایی‌ها را در سال جاری مناسب دانست. اما پاول همچنین تصریح کرد که نمی‌خواهد فدرال رزرو سطوح تورمی را که «گذرا» نامیده می‌شود دنبال کند و با این کار از رشد اشتغال جلوگیری کند.

منبع دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.