رسیدن سنت بانکداری سوئیس به دنیای رمزارزها

قرن‌ها است که مردم در سراسر اروپا و جهان به بانکداری سوئیس به عنوان پناهگاه امن برای دارایی‌های خود اعتماد دارند.

رمز ارز در سوئیس

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک؛ با ادامه یافتن انقلاب دیجیتالی و افزایش سرعت رمزارزها، سوئیس شهرت خود را برای امنیت و حفظ حریم خصوصی بانکداری در محیط دیجیتالی کامل می‌کند.

با این حال، تغییر به سمت دیجیتال چالش‌های دیرینه‌ای را هم برای نهادهای نظارتی سوئیس و هم برای مشاغل مربوط به رمز ارز ایجاد کرده است.

مناطق دوست دار رمز ارز

سوئیس که به 26 منطقه شهری با خودمختاری وسیع تقسیم شده است، یکی از مناسب‌ترین کشورهای جهان برای استفاده از رمز ارز است. تعداد سرانه‌ خودپردازهای مجهز به بیت کوین در سوئیس بیش از هر جای دیگر روی کره‌ی زمین است و پذیرش رمز ارز در سطح گسترده‌ای اتفاق افتاده است.

به عنوان مثال، شهر زوگ امکان پرداخت مالیات و جریمه با استفاده از بیت کوین را در سال 2016 فراهم کرد، در حالی که پرداخت برای ملک و سایر اقلام گرانبها در سوئیس با استفاده از رمز ارز قانونی است. سوئیس در سراسر جهان دارای یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های پذیرش رمز ارز است.

این درجه از پذیرش رمز ارز توسط یک چارچوب نظارتی قوی پشتیبانی شده است. صرافی‌های رمز ارز مانند کوین بِیس[1] و کِراکِن[2] در بازار سوئیس فعال و مانند دیگر مؤسسات مالی تحت نظارت نهادهای نظارتی FINMA و SFTA هستند.

در واقع، یکی از ویژگی‌های متمایز دنیای رمز ارز سوئیس این است که مقررات موجود مربوط به ارزهای فیزیکی مانند فرانک سوئیس و دلار آمریکا تا حد زیادی به ارزهای دیجیتال بسط پیدا کرده است. به عنوان مثال، در سال 2019، پارلمان فدرال سوئیس مقرر کرد که معاملات و پرداخت‌های رمز ارز تحت الزامات قانونی مشابه به ارزهای سنتی است، در حالی که قانون 2020 تضمین می‌کند که فعالیت‌های رمز ارز تحت پوشش قانون ضد پولشویی سوئیسی (AML) و قانون تأمین مالی تروریسم (CTF) قرار می‌گیرد.

موج سوم قانونگذاری، که برای اوایل سال 2022 برنامه ریزی شده است، به طور خاص طراحی شده است تا بتواند پرداخت‌های رمز ارز را برای اهداف پرداخت‌های خُرد و حمایت بیشتر مصرف کنندگان در پرداخت‌های رمز ارز فعال کند.

مقررات برای همیشه؟

چنین رژیم نظارتی گسترده‌ای اطمینان بخش به نظر می‌رسد و این مقررات محکم است که رشد بانکهایی مثل بانک SEBA و صرافی‌های رمز ارز محلی سوئیس مانند Bity را تشویق کرده است.

ذخیره‌ رمز ارز در سوئیس نیز پیشرفت کرده است، زیرا بسیاری از کاربران و سرمایه گذاران به جای کیف پول‌های دیجیتالی اینترنتی، “ذخیره سازی سرد” (که کاملاً از رایانه یا دستگاه جدا شده) و گزینه‌های سخت افزاری را برای کیف پول‌های رمز ارزی خود انتخاب می‌کنند.

با این حال، تا حد زیادی، با وجود راه اندازی سریع مقررات رمز ارز سوئیس چندین رسوایی در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است.

در سال 2018، بانکور اعلام کرد که هکرها 23.5 میلیون دلار دارایی رمز ارز را سرقت کرده‌اند. در همان سال، تنظیم کننده FINMA با استناد به قوانین AML و CTF، 2 میلیون دلار انتقال رمز ارز را از طریق Quid Pro Quo مستقر در سوئیس مسدود کرد.

اخیراً، یک صرافی سوئیسی رمز ارزِ شِیپ شیفت اعلام کرد که به جای اینکه به عنوان یک صرافی قانونی به کارش ادامه دهد، به یک پلتفرم متعلق به کاربر تبدیل می‌شود تا مبادله‌ی رمز ارز را فعال کند. برخی از مفسران معتقدند این حرکت به منظور جلوگیری از افزایش نظارت از سوی نهادهای نظارتی محلی صورت می‌گیرد.

منبع paymentscardsandmobile
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.