چه زمانی سهام خود را بفروشیم؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بهترین زمان فروش یک سهم، بستگی به عواملی از جمله نقدشوندگی و p/e آن سهم دارد.

مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه  در پاسخ به این پرسش که بهترین زمان برای فروش سهم چه زمانی است؟ بیان کرد: قبل از توضیح بهترین زمان فروش سهم باید به تفاوت سرمایه گذار بلند مدت و کوتاه مدت توجه کنیم. سرمایه‌گذار بلند مدت معمولا افق زمانی خود را بالای یک سال می‌بیند و معمولا روزانه اقدام به فروش سهم نمی‌کند بنابراین این دید بلند مدت، در فروش سهم اثر می گذارد.

چه زمانی سهام خود را بفروشیم؟

وی افزود: گاهی بعضی از افراد افق نگاهشان کوتاه مدت است و روزانه اقدام به خرید وفروش سهم می‌کنند پس معیار‌هایی که برای فروش یک سهم در نظر می‌گیرند با افرادی که بلند مدت هستند، متفاوت است.

سهامداران برای معامله  بهتر است ترکیبی از روش‌ها را انتخاب کنند

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: افراد باید ابتدا مشخص کنند که هدفشان از سرمایه گذاری بلند مدت یا کوتاه مدت است. به صورت معمول افرادی که بلند مدت هستند بیشتر نگاه فاندامنتالی به بازار سرمایه دارند و افرادی که علاقه به معاملات روزانه دارند، تکنیکالیست هستند.

صفاری در رابطه با شیوه بررسی نماد‌ها گفت: به افراد توصیه می‌کنیم برای هر اقدامی در بازار سرمایه مخصوصا فروش سهام از چندین روش استفاده کنند یعنی از هر دو روش تکنیکال و فاندامنتال استفاده کنند و به یک روش خاص تکیه نکنند.

نقد شوندگی پایین یک سهم

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر در نظر گرفتن نقدشوندگی سهام به عنوان یکی از عواملی که باید به آن توجه کرد، عنوان کرد: یکی از ویژگی هایی که افراد باید ملاک قرار دهند، نقدشوندگی پایین یک سهم است. هر چه یک سهم نقدشوندگی پایین تر و میانگین حجم معاملات کمتری داشته باشد پتانسیل بیشتری برای فروش دارد.به این معنی که باید سعی کنیم سهامی با نقدشوندگی پایین در پرتفوی خود نداشته باشیم.

دقت و توجه به p/e، p/s و dps یک شرکت

زمانی که افراد با هر دیدی، چه بلند مدت چه کوتاه مدت و به هر علتی از جمله نیاز به پول نقد برای رفع مشکلی اقدام به فروش سهم می‌کنند، بهتر است سهمی را از بین پرتفوی خود برای فروش انتخاب کنند که p/e بالاتری نسبت به سایر سهم‌ها دارد یعنی هرچه قیمت سهم نسبت به سود سالیانه به ازای هر سهم نماد، بیشتر باشد آن سهم پتانسیل بیشتری برای فروش دارد. حال اگر سهامداران هدفشان بهره بردن از سود در مجامع است بهتر است سهمی را برای فروش انتخاب کند که dps پایین تری دارند. در رابطه با p/s نیز وضعیت به همین صورت است، هرچه بالاتر باشد می‌تواند گزینه بهتری برای فروش باشد.

در هنگام فروش سهم از حقیقی و حقوقی های سهم غافل نشویم

وی در پاسخ به این پرسش که آیا میزان حقیقی و حقوقی سهم در انتخاب آن برای فروش اثر دارد؟ تاکید کرد: افراد زمانی که اقدام به خرید سهم می‌کنند سهام را با سهامدار عمده شریک می‌شوند و سهام دار عمده شرکت، مدیریت آن شرکت را برعهده دارند و استراتژی مدیریت و تقسیم سود در شرکت‌ها متفاوت است، برای مثال صندوق بازنشستگی همه سود را تقسیم می‌کند، اما بخش خصوصی لزوما این کار را انجام نمی‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه در انتها عنوان کرد: افراد با افق‌های زمانی متفاوت ممکن است معیار‌های متفاوتی برای فروش سهم داشته باشند و این معیار‌ها با توجه به وضعیت سهم نسبی هستند، اما این موارد به عنوان چند راهنمای کلی می‌تواند به سرمایه‌گذاران در هنگام فروش و تغییر ترکیب پرتفوی‌شان به آنها کمک کند.

منبع باشگاه خبرنگاران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.