دستگاه کارتخوان چه کسانی قطع خواهد شد؟

معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی گفت: دستگاه‌های کارتخوان که به سامانه مالیاتی متصل نبوده‌اند قطع شده است.

محسن علیزاده معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی از قطع ۳ میلیون دستگاه کارتخوان خبر داد و اظهار کرد: با وضع قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، طبق ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی، بحث ساماندهی ابزار پرداخت‌ها اعم از پوز و درگاه‌های پرداخت، مشخصا بر همین مبنا باید افرادی که دارای ابزار پرداخت هستند، در نظام مالیاتی کشور دارای پرونده مالیاتی بوده و به عنوان مودی شناخته شوند.

دستگاه کارتخوان چه کسانی قطع خواهد شد؟

او بیان کرد: در این راستا با ساماندهی که توسط بانک مرکزی با همکاری سازمان امور مالیاتی صورت گرفته، حدود ۶ میلیون از افراد از دستگاه‌های پرداختی استفاده میکنند که فاقد پرونده مالیاتی هستند.

معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی افزود: بعضا حدود ۳ میلیون از دستگاه‌های پرداخت قطع شده و فقط ۵.۵ میلیون ابزار پرداخت فاقد پرونده مالیاتی در نظام مالیاتی وجود دارد که با همکاری بانک مرکزی صورت گرفته است.

او تاکید کرد: ابزار پرداخت‌ها یا پذیرنده‌هایی که دارای ابزار پرداخت هستند، در صورتی که بتوانند در نظام مالیاتی، پرونده مالیاتی تشکیل دهند می توانند استمرار در ابزار پرداخت‌ها و یا دستگاه‌های پوز داشته باشند. در غیر اینصورت با اعلام سازمان امور مالیاتی مبنی بر اینکه این‌ها فاقد پرونده هستند، ابزار پرداخت‌های آنان از سیستم مالی کشور قطع خواهد شد.

علیزاده در پاسخ به این پرسش که، صاحبان دستگاه‌های کارتخوان برای تشکیل پرونده مالیاتی باید چه اقداماتی انجام دهند؟، گفت: ثبت نام افراد دارای دستگاه‌های کارتخوان در نظام مالیاتی از طریق درگاه الکترونیکی، intamedia.ir) سامانه ثبت نام سازمان امور مالیاتی صورت میگیرد و نهایتا ۵ – ۱۰ دقیقه از وقت افراد برای پر کردن اطلاعات هویتی و فیلد‌های اطلاعاتی گرفته نمیشود و بر مبنای آن به محض ورود به این سامانه یک کد رهگیری به بانک مرکزی اعلام میشود و ادامه فعالیت دستگاه کارتخوان و یا درگاه پرداخت تمدید میشود.

معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این پرسش که، آیا سوابق دستگاه‌های کارتخوان در زمانی که به سامانه امور مالیاتی متصل نبودند نیز بررسی میشود؟، تصریح کرد: با توجه به اینکه ابزار پرداخت‌ها متصل به یک حساب بانکی هستند، در حال حاضر کلیه حساب‌های بانکی که متصل به ابزار پرداخت‌ها هستند نیز در اختیار سازمان امور مالیاتی از سنوات گذشته بوده و هست و آن‌ها نیز مورد رسیدگی مالیاتی قرار می گیرند و مالیات‌های متعلقه مطالبه خواهد شد.

علیزاده در پاسخ به این پرسش که، ۳ میلیون دستگاهی که ارتباطشان قطع شده ثابت و یا سیار بودند؟، گفت: بر مبنای اطلاعاتی که از بانک مرکزی دریافت شده، ابزار‌های پرداختی قطع شده، اکثرا، فاقد پرونده مالیاتی بودند و یا هویت آن‌ها اکثرا نامعتبر بود و یا مربوط به افرادی که نمی‌بایست ابزار پرداخت داشته باشند و یا جزو فوت شدگان بودند.

او تاکید کرد: لازم به ذکر است که، با جلساتی که با بانک مرکزی داشتیم قرار بر این شد که توسط بانک مرکزی پیامکی به صاحبان دستگاه‌ها داده شود و بر همین مبنا به آنان اعلام شود هر چه سریع‌تر در سامانه نظام مالیاتی ثبت نام کنند و دیتا و اطلاعات هویتی خود را در این راستا تکمیل کنند و با این فرجه زمانی که به آن داده می‌شود، در صورتی که این اقدام صورت بگیرد، فعالیت دستگاه‌های آنان استمرار می‌یابد.

 

منبع باشگاه خبرنگاران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.